Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2328 ggr
[Gladamarsvin]
0

Zero väger nu 311 gram

Äntligen väger pojken 300 och lite till jag viste att han skulle gå upp jag kände på mej det .

Han har bara fått  de vanliga  så som hö och grönsaker plus havregryn. Jag fick han när han vägde 260 gram och har  nu de sista bara stigit

Eulwen
4

Fick du, igen, en unge som vägde för lite…? Hur gammal var han då? Skönt att han gått upp!

[Gladamarsvin]
0

Japp de fick jag Kommer inte ihåg hur gammal han är tyvärr. Japp verkligen Jag hade bytt med Milos uppfödare innan skolan började . Jag byte då bort Malte mot Zero #1

godisgrisen
9

Antar att det bästa hade varit om jag inte skrev något i denna tråd alls för det jag egentligen skulle vilja skriva nu skulle förmodligen redigeras bort som ovårdat språk!

Hon gör det alltså igen? Hon skickar ytterligare en för liten unge till dig fast hon borde förstå att det kommer ut till allmännheten? Man kan verkligen fråga sig hur hon kan vara så oförsiktig (eller korkad) det (+ allt annat jag hört om henne) får i alla fall mig att bli riktigt ordentligt orolig för de marsvin som finns hemma hos henne. Det här är verkligen inte bra. Hade det här varit en SMFuppfödare så hade föreningen tagit henne i örat och granskat uppfödningen vid det här laget nu antar jag att det är Länstyrelsen som bör åka på besök. Det här känns väldigt allvarligt!

[Gladamarsvin]
0

ja igen håller med dej jag frågade om han var stor nog och jag sa att de var okej om han kom när han var nära  300men kanske  lite med något gram inte så mycket . Jag  trodde ett tag att han aldrig skulle gå upp och må bra .

Linnet
7

#4 Men då har du ju själv accepterat att ta honom fast han är för liten. Lite dumt med tanke på allt som hänt.

[Gladamarsvin]
0

ja men när de var ett gram kvar inte så många gram

Fridaaaa
4

#6 Något gram? Du sa att han vägde 260 gram i #0 när han kom till dig. Det är 40 gram.

Jag har dock haft hem några marsvin som vägt runt 260-270 gram utan problem. Men det är bara när jag har märkt att marsvinet klarar sig bra, är bra storlek osv 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
3

#6 Ja ett eller ett par gram hade väl knappast spelat nån roll, kanske inte 40 gram heller, men vill du inte ha kritik så ska du kanske inte lägga ut det här, känns som att du ber om reaktioner och dåliga kommentarer. För det förstår du ju att det kommer, när du återigen tar hem en unge som inte väger tillräckligt.

Juliannas marsvin
3

Man kan ju fråga sig hur gammal ungen egentligen är & varför den väger så "lite", är den fem veckor tycker jag att den borde väga 300 gram minst, vägde K2 från K-kullen i onsdags - 18 dagar & 245 gram!

TS lycka till med lilla killen, hoppas han fortsätter äta & må bra :)

[Gladamarsvin]
0

Ja tack  okej  🙂

[Gladamarsvin]
0

Är  så glad att han väger 300🙂

Linnet
3

#2 Nog måste du väl veta hur gammal han är, när är han född?? Du har ju haft honom nästan 2 veckor.

godisgrisen
9

#5 Det är i första hand uppfödarens ansvar att lämna ifrån sig ungar i bra skick det ansvaret kan man aldrig lägga på köparen. Några gram tycker inte jag heller är hela världen om ungen i övrigt verkar pigg och som den ska men 40g tycker jag är för mycket. Alla ungar tappar i vikt vid flytt och då behövs de extra grammen för det finns alltid en risk att ungen blir sjuk eller så svag att den inte orkar äta.

Det som skrämmer mig mest är att "uppfödaren" visste att detta kunde komma ut och ändå gör hon det. Hur ser det då i övrigt ut i den "uppfödningen" undrar jag?

TS jag hoppas för din skull att det du nu skriver är sant så du inte anklagar en annan person för detta. Det är allvarligt det som händer och det känns som du "råkat ut" för många knäppisar på din väg som marsvinsägare. Det gör att man lätt kan bli osäker på sanningshalten i det du skriver om denna uppfödare, kaninens uppfödare och djuraffären. Det känns lite otroligt att du ska ha råkat ut för alla dessa grejer. Jag är beredd att anmäla denna uppfödare till Länstyrelsen men jag vill vara säker på att det du skriver är helt sant först.

Linnet
3

#13 Så sant så sant, man börjar verkligen fundera, eller det har jag nog gjort hela tiden.

[Gladamarsvin]
0

Ja det är sant att jag har haft svårt med mina jag är nu så jätte jätte glad att nu ha en bra vän till Milo kilen #13

Lundqviist
1

Hur gammal är han? :)

[Gladamarsvin]
0

Hm kommer inte ihåg det men kan kolla sen hemma:)#16

[Gladamarsvin]
0

här kommer datumen 🙂

7/83 #16

Fridaaaa
2

#18 7/83 säger ingenting. är inget datum. Och hoppas innerligt inte att han är född den 7 augusti!

[Gladamarsvin]
0

oj blev en siffra fel  8/7detta stämmer

godisgrisen
2

Då är han 7,5 veckor gammal och väger bara 311 g. Det är väldigt lite.😕

Linnet
1

Jo det är ganska lite faktiskt. Oftast brukar dom ju väga 300 eller över vid 5 veckor, fast är det många ungar i kullen så kan dom väga mindre.

[Gladamarsvin]
0

Okej #22 undrar hur mycket Zero ska väga då?

Jag gör allt för han ska öka mer men de tar tid  och de känns som om de är mitt fel att han är så liten 😕

[NellieLavec]
9

#23 Det är inte nödvändigtvis ditt fel. Det verkar ju som att uppfödaren inte är så seriös, och att ungen var för liten redan från början.

Linnet
4

#23 Se till att det finns mat och att han äter, mer kan du inte göra.  

Han har ju gått upp 50 gram sen du fick honom, det är en helt Ok viktökning, så mycket snabbare kan han nog inte gå upp, men han var ju för liten då du tog honom.

[Gladamarsvin]
0

Okej ja de är okej ja de håller jag med om jag har två matskålar med 1 dl var i så lillen alltid har mat 🙂#25

linneakangaas
1

Mitt marsvin vägde under 200g när jag fick hon och då var hon 2 månader. :P

[Gladamarsvin]
0

så de är inte bara jag som har ett marsvin som är lite mindre#27

linneakangaas
1

Fast nu väger hon 800-900g så det ordnade sig. :)

[Gladamarsvin]
0

tog det tid?#29

fridaaocrazy
1

Du kan ju blanda i havregryn, solrosfrön och müsli i pelletsen, då kommer han nog gå upp :) Min ena gamling väger inte ens 800gram så det behövs för honom i alla fall ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Gladamarsvin]
0

Funkar vanlig musli sådan som vi kan äta ?

fridaaocrazy
1

Folk har tipsat om det, men jag vet inte vilken sorts ;) Men jag tog sån vi själva äter med havregryn och torkade bär osv :)

[Gladamarsvin]
0

Okej så  vi har en med jordgubbe och något mer kan jag ge den då ?

fridaaocrazy
1

Ja :) Det har jag i min ;) Eller den var röd så det kan ju vara smultron eller nåt sånt, läste inte så noga ^^ På bilden kan du se frukter och bär som marsvin kan äta :)

Bilden är borttagen av moderator då den är publicerad utan upphovsmannens tillstånd (print screen/ skärmdump räknas som intrång i upphovsrätten), vilket är förbjudet enligt svensk lag och även nätverkets samtsajtens regler(§01. §04.C. samt §05.B.).

[Gladamarsvin]
0

Japp vet redan flera   men tack en då🙂

Har haft jääte många marsvin innan så 🙂

fridaaocrazy
1

Aha, lycka till i alla fall :)

[Gladamarsvin]
0

tack🙂 god natt  sov gott #37

Fridaaaa
3

#32 Beror på vilken sort. Du måste hitta en som är sockerfri, tyvärr har många müsli-sorter socker i sig.

Jag ger havregryn, havrekross och havregrynsgröt till skinnyt, när han ska öka i vikt eller hålla vikten.
Men ge inte så mycket, låt honom växa i sin takt nu. Bara han ökar, är det bra.

Men efter händelsen med förra marsvinet, hade jag inte litat på den uppfödaren igen och hade personligen vägt marsvinet innan jag hade bytt marsvin eller liknande, bara för att kolla.

[Gladamarsvin]
0

ja de har du rätt i Frida 🙂