BEBISAR!
<Hur länge är marsvins honor dräktiga?
Mina två honor ronja och fia, ska nog ha ungar snart. Det var inte planerat att de skulle ha ungar nu, utan vi skulle ha väntat tills i jul. Men så ville vi att de skulle teffa sin blivande pojkvän, så de fick treffas. nu så har i alla fall ronja blivit veldigt rund om sin mage och ökat i vikt, så hon blev nog parad….men det gör inget för jag vill ha ungar!!!
såg även här att det hent en annan som hade haft sina ute på golvet, så det verkar ju inte vara så jätte ovanligt, och för henne gick det jätte bra.,
bilder på ungarna komme självklart när de är födda.
pappan heter chips, och är en teddy som ägs av min kompis johanna, han stells ut jätte mycket, så det blir jätte fina unagr.
det var ca 7 vekor sedan de trffades… om det hjelper…
Vad skojigt! Mitt marsvin ska ochså ha bäbisar:-)
Min kopmmpis marsvin är pappan och han stells ochså ut jettemycket. Ska du ochså stella ut sen? Det ska jag.
Vilka färger har dina marsvin? Min är vit-mörkbrun-ljusbruan roan och pappan är nonself golden roan
ok…mina stäls bara ut i keldjur, för de går inte i ras… men jag vill i frrmiden ha en upfödning av rödöga marsvin. jag hade ett innan som var brun rödögd.
ok, jag tycker inte att det är så fint med röda ögon, jag tycker bruna och blå är finast
Inegn uppfödare som kan svara? vill veta!
Marsvin är dräktiga ca 10 veckor. Det borde du veta innan du tar en kull.
Helena
ok..men det var ju en tjuvparning. så det var inte planerat som sagt, jag hade inte tänkt para förän till jul, då hade jag läst på.
du har ju själv haft en tjuvparning, så det vet ju hur lätt hänt det är.
ingen uppfödare som vet säkert hur många dagar?
finns inga här…
jag får ringa mailn igen
Det är inte lätt hänt, men jag visste allt som jag skulle veta när det hände.
Helena
ok men jag vet ochså massa och de ville ju bara treffas de skulle inte bli ungar.
var det ingen tjuvparning då? efetrsom det låter som du såg det…
Jag tror att marsvin är gravida i 59-72 dagar

Marsvin går dräktiga i ca 68-72 dagar. Alltså ca 10 veckor.
Tjuvparning? Jag tror det var med flit, med tanke på att du skriver att de fick träffas och att hon blev rund om magen. Marsvin bestämmer ej när de vill bli dräktiga, de blir det bara om de brunstar.
är du upfödare? du hade ju inte ens renrasiga marsvin, som går att stella ut…
det var inte med flit! det gick hur snabbt som helst jag trode inte de parade sig om de var på golvet.
Men ah! Vadå på golvet? Lät du dom springa ensamma?
Hon är uppfödare med renrasiga marsvin, bara för att inte cooper är det betyder det inte att hon är oseriös, som Malin är.
Helena
nej vi satt och höl koll på dem och sedan gick vi så vi delade av med pappkartonger för de inte skulle var ensama eftrsom de inte kände varandrra. sen kom vi tillbaka då stod chips på ronjas rygg….. och vi ve inte om fia bleb parad…
vad har hon för raser då, som honbstäler ut?
På vetrinerhemsidan står det ju att marsvin är gravida 59-72 dagar och jag tror ju att vetrinerer har mer fakta en ni!

Eng.crested, teddy.

Honor får inte ungarna på redan 59 dagen, det har jag svårt att tro. Det är runt 69-72 dagar som gäller. Om du inte vill ta till dig råd varför då skriva här? För att driva?
ok. jag har fått mitt svar nu. Tak så mycket!

Varsågod. Hoppas du lärt dig ngt nu.
ja jag ska visa min mamma efetrsom det är hon som åger fia
Men den verineren som är på Teven ibland och är mycket med marsvin roslagstull har en hemsida där står det ju 59-72 dygn!
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_marsvin.htm

Ok, men den är ej uppdaterad sen länge, så där står det helt fel fakta.. ta inte åt dig från den infon.
Ok

Skulle inte heller tro att ett marsvin bara är dräktig i 59 dagar då är det nog ganska så stor risk att ungarna föds döda eller inte överlever!

#25 Precis! Men dessa personer driver bara med mig och paronskrutten speciellt. Efter vad som hände igår typ. :P
Vad är det frågan om?Tydligen valde jag fel dag att bli medlem här…………
Det står ju på vetrinerhemsidan att det är 59-72 dagar varför skulle jag inte tro det innan?

Därför att hemsidan ej är uppdaterad dessutom när det gäller skötsel/avel så verkar de inte kunna så mkt.
mm värkar så…vad hände igår?
Massor
Helena
Nej det har jag fått fakta om nu men innan visste jag inte det och då trodde jag på det!

Okej, Nova, kan du då sätta in bild på ditt marsvin?
hur gör man det? jag har foto på väggen, men hur får jag de in i datorm… kan fråga om mamma kan hjälpa mg!

Jag tror att du ÄR annna för:
#Du blev medlem precis dagen efter att du var så sur och skulle sluta skriva här.
#Du tycker bara att ja och paronskrutten är otrevliga och hackar på dig, och det var ju vi som blev ovänner igår. Dessutom gav vi dig råd, sa rätt fakta som andra, oss tackade du inte, bara de andra.
#Du och ella blev medlemmar samma dag, skrev i forumet samtidigt om typ samma saker, är lika okunniga, och är på samma sida.
#Du skrev om roslagstull, som jag skrev är kunniga förut.
#Du skrev det där om hanar kan flyttas vid 3-4 veckor, som paronskrutten gjort och då du blev så sur.
#Du skriver allt som är fel om marsvin för att testa oss och se hur mkt vi kan. Du ska spela dum typ.
#Du skriver som Anna, fast slarvigare. Lika snabbt osv.
Massa mer kan jag komma på. Du och ella är båda anna eller typ du och ngn kompis.. ni verkar driva? Moget.. :O
Heter jag Anna nu? Ok ska berätta det för min mamma!
Det var jag som skrev om roslagstull……………..
Jag frågade också om de skulle flyttas vid 3-4 veckors ålder………….

Jo, men Ella eller Nova då.. båda ni..
man kan tydligen inte bli medlem här det är visst fel dag så man blir förväkslad. tack för de svar jag fått i allfall jag ska gesnast se till att köpa vitkål och pellets. har jag inte tackat er? samma sida vad menar du vi känner ju inte varadra ens bara pratat på msn nu. jag har inte skivit om roslagstull….eller detta är inte till mig? jag fattat det så efetrsom ni skriver om Annna till mig. flytta ungar har jag inte sagt något om. nu är jag väldigt osäker om det var till mig…

#37 Jo men det är lite mysko bara. Okej.. kanske det..
Nova, ja, vad bra, köp vitkål och så :-)
Lycka till.

Har ngn av er bild som ni kan sätta in på era marsvin då? Sen kan ni ju visa bilder på ungarna.. va? :)
tack, jag tror de blir så söta! vet du hur man får in bilder i dator, då kan jag göra det, mamma sa att morfar hade något man kunde göra det med.
Jag har en bild Märtha som jag kan lägga in men den är på den andra datorn nu men jag kan lägga in den senare.

Okej, gör gärna det..
Det verkar som om det kommit väldigt många omogna hit? :O
*Hur länge har jag varit borta?*
Ett tips är ju att läsa på om både marsvin och marsvins avel, INNAN man gör något förhastat?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Här var det visst också påhopp, är det nya trenden att klaga på mig?

Inga påhopp. Vi tror bara att det är du som sagt. Annars var det bara väääldigt mysko allt.

#28 Precis!
Blahaha…denna tråden OCKSÅ!
Så här anser jag:
Chippers och paronskrutten VET i regel vad som gäller/vad dom pratar om. Visst, dom kan också ha fel - men jag tror dock INTE det i detta fallet!
Det har jag fattat på deras svar….så IFRÅGASÄTT INTE DERAS KUNSKAP DÅ!!
Gör ni det ändå…ta DÅ reda på fakta på internet, så vi andra slipper läsa en massa trams…
Var glada att ni får seriösa svar ändå!
Inget kul att vara medlem här när det är så här!
// En frustrerad/förbannad // Shintaida
#16 Vilken veterinärhemsida? Dessutom är inte marsvin gravida utan dräktiga ;)
Se till att köpa en bra pellets nu när honorna är dräktiga och allt, Oxbow's Cavy Performance är den som är bäst. Innehåller allt dräktiga marsvin behöver i pelletsväg.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marsvin är dräktiga i ca 10 veckor (68-72 dygn brukar man säga personligen tycker jag dock det verkar vara 67-70).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Håller med dig!
**SMF 237 Sweet Dream's
#50 Vilken tur, någon som gör det :D
#50 Vilken tur, någon som gör det :D

#52 Håller också med dig.
#53 Nej men oj :D Vad bra ^^

Tydligen i denna tråden också ja:-(
"Chippers och paronskrutten VET i regel vad som gäller/vad dom pratar om. Visst, dom kan också ha fel - men jag tror dock INTE det i detta fallet!
Det har jag fattat på deras svar….så IFRÅGASÄTT INTE DERAS KUNSKAP DÅ!!"
Jag håller med dig till delvis men jag har läst en hel del som de har skrvit som faktiskt inte stämmer men i just denna tråden tycker jag att de fått med det som behövs:-)
Men jag tycker inte att det är konstigt att folk ifrågasätter deras kunskaper i vissa trådar!
Förstår även att det gjort i denna (även om det de skriver är rätt) för gån man in och läser på roslagstull så står det att marsvin är dräktiga 59-72 dygn,
**SMF 237 Sweet Dream's

I inlägg #22 skickar hon med en länk till roslagstull, antar att det är den "veterinärhemsidan" hon menar.
**SMF 237 Sweet Dream's
idag pratade mamma med vätrinären de sa att de ochså tyckte de var konstigt att det inte sparka i magen. så vi ska dit på tidag och kolla henne. hopas bara det inte är något fel på henne
tror ni det kan vara det….
Snälla! Sluta bråka!! Da det privat istället för här!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

För fan! Läs på innan man börjar avla!
Ska jag vara ärlig så blir jag jävla förbannad på folk som inte vet vad dem gör! Då borde man inte ens ha några djur!!!!
#60 Tror att det är många *förhoppningsvis* som håller med ^^
Jag fick fan panik när jag läste, och bara skrev och skrev:P
Helena

#60 Håller med !!
#62 Samma här :P
Hatasallad…. snäla måste du vara så sur på mig. jag känner mig dum när du skriver så. förstår att det var fel att låta dem treffas.
men jag läser på nu och ar hitat rätt så myket fakta.
hoppas nu bara att det inte är något fel på ungarna.
#64 Alltså, inte för att vara elak, men du borde nog känna dig dum, eftersom att du sätter ditt/dina marsvin i fara när du inte har koll på dem, och när du inte vet något om avel innan du parar dem.
Snälla…….. var lite mer snälla emot varandra annars så får jag börja stänga av en efter en från forumet och det vill nog ingen av oss… eller ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#66 Har svårt att vara snäll när jag läser vad folk gör mot sina djur, tyvärr, men jag blir sån.