Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1144 ggr
[rumelle]
0

Funderingar om nossvamp

Har sökt runt lite på forumet men inte blivit så mycket klokare. Så jag hoppas att någon kan ge mig lite konkreta råd om detta. 
(Ber om ursäkt ifall det blir rörigt.)

En av mina tjejer har Nossvamp sedan en tid. Det har ju ett ganska karakteristiskt utseende så jag är hyfsat säker på att det inte är något annat. Damen mår i övrigt prima. 
Har i ett par omgångar behandlat med Pevaryl morgon och kväll i ca ett par veckors tid varje gång. Tycker inte att det har gett något resultst alls. Vichy-vatten har jag läst att man kan använda, men det verkar inte finnas längre? Antar att annat flaskvatten inte är samma sak. 
Har också läst mig till att man kan använda bikarbonat, utblandat i vatten. Stämmer det? Är det ofarligt om grisen skulle få lite sånt i munnen? Hur ska det blandas? Kan man ta ca 1 krm bikarbonat till 1 dl vatten, eller är det för starkt/svagt? 
Finns det något annat man kan prova? Har läst att någon använt Fungoral utspätt i vatten, men jag minns inte vad för resultat det hade gett.

Om jag annars har förstått rätt så är Nossvamp helt ofarligt för grisen att leva med. Så jag undrar om det verkligen skulle vara värt att ta henne till vet. Jag är ju som sagt rätt säker på att det är just Nossvamp, men om det finns något bättre medel på recept så gissar jag att man inte bara kan ringa och be att få det utskrivet utan att de gör en undersökning först. :/

[rumelle]
0

Puttar lite på denna då jag fortfarande söker svar på mina funderingar.

[PuffBuck]
0

Det enda jag gjort med mina två hanar är att tvätta med klorhexedin och pilla bort så mycket det går av svampen, funkar utmärkt! 🙂

[rumelle]
0

#2 Klorhexidin har jag inte ens tänkt på, men det finns ju hemma så det kan provas! Men ska nog vänta någon vecka nu, hon har blivit lite torr i huden runtom svampområdet efter senaste Pevarylomgången. 
Tack! :)

[PuffBuck]
0

#3 Det kan göra lite ont, så det är bra att blöta upp ordentligt först 🙂