Kastrering hane
Idag har Folke varit iväg till Veterinärkliniken och blivit kastrerad. Lämnade in honom kl 9 och han skulle va klar kl 13.00 för avhämtning. Några nervösa timmar där innan kl blev ett.
Allting hade gått jättebra. Han hade bajsat efter operationen och vet sa att han har tom varit ute o gått lite. Han flinade förläget och jag tolkade det som om han rymt vid något tillfälle.
Nu ligger han i sitt hus på fleecefilt och då och då försvinner ett grässtrå in i huset i rytmisk takt. Han har smakat av en morot med. Så det verkar som allting har gått fint. Trött är han men vid gott mod.
Stygnen skulle försvinna av sig själva så vi behövde inte åka tillbaks för det. Enligt vet var såren små och stygnen skulle inte sträcka i skinnet så han ska kunna röra sig som vanligt och hoppa ut och in i buren utan att det gör någon skada.
Sen sa han något som jag undrar över. Vänta och låt honom vila i 2-3 dagar innan du släpper ihop honom med flickorna. Eeehh va? Jag svarade honom att jag trodde jag skulle vänta iallafall 4 veckor. Då säger han att kaniner är dom värsta och dom brukar jag säga 3-4 veckor på men inte marsvin. Där är det inga såna problem. Så nu vet jag varken ut eller in. Vad säger ni om detta?
Vänta minst 4 veckor, hade jag gjort, för säkerhets skull. 3-4 dagar tycker jag är på tok för lite.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja jag känner också så. Vart jag än söker på nätet och kollar så står det 4 veckor. Jag tänkte jag skulle kolla med min ordinarie vet med och höra vad hon säger.
Nu har jag pratat med min ordinare vet. Hennes svar var: Rent teoretiskt kan det finnas spermier kvar i urinröret 1-2 veckor efter kastrering. Men det är inte vanligt. Mer än 2 veckor finns ingen anledning att vänta. Så nu väntar vi lite drygt 2 veckor så flickorna hinner brunsta igen innan vi släpper ihop dom.