Problem med nya marsvinet
Hej!
Jag har gjort nått jättedumt jag vet, köpte en liten marsvinsunge i djuraffären, igen. Köpte första marsvinet där för länge sedan när jag inte visste bättre, problemet var att han var den enda i buren (han var 3 månader gammal) så han har bott ensam hela tiden.
Bestämde mig för att skaffa en unge som kompis nu när han är äldre och hittade en uppfödare registrerad i SMF som verkade jättebra. Var och tittade och skulle dit igen för att väja ut en unge.
Men för några dagar sedan var jag inne i djuraffären för att köpa saker till akvariet och såg då världens finaste marsvin, kärlek vid första ögonkastet. Även om affären inte har all kunskap de borde tar de hand om djuren och bryr sig verkligen så tänkte att det inte var nån fara och åkte tillbaka och köpte honom idag.
När jag kommer hem ser jag att han har en jättestor kal fläck mitt på huvudet som jag inte förstår hur jag kunde missa, kanske att den uppkommit efter jag var där första gången, inte en aning. Fläcken är inte sårig utan ser bara ut som vanlig hud, vad kan det vara, en sjukdom eller kan det vara så naturligt?
Ett annat problem är att jag vägde honom och han väger bara 227 g (han är 6 veckor), för dom ska väl minst väga 300 g innan man säljer dom? Vad kan hända om dom väger för lite? Känner mig så dum, skulle köpt ett marsvin hos uppfödaren såklart, ångest. 😕
Jag undrar samma om det där med kal fläck i pannan, mitt marsvin har också det men inte har det växt ut på 2 månader.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Du kanske kan ta kort och visa? Det är lättare att bedöma vad det är om man kan se hur det ser ut. :)
Kan du inte ta en bild på hela marsvinet också? Tycker att t det ser ut som en virvel i pannan bara, men dt skulle hjälpa att se hela marsvinet. Fick du papper på att den är sex veckor? Tycker att den ser rejält långhårig ut för att vara så ung?
Min är ju CH-teddypet, men nu när jag kollade så har det faktiskt växt lite hår!
Checka in @gnagarboden på instagram 

Ser bara virvlar, ibland om dom har en virvel mitt på huvudet så kan det se ut som en liten kal fläck. Däremot är ju vikten inte bra, se till så att han har fri tillgång till kraftfoder och kolla vikten så han ökar i vikt
Kanske svårt att se men hela det runda svarta området i mitten är helt kalt, huden är alltså inte hudfärgad utan svart så det ser ut som att det är hår där. Svårt att ta en bra bild för han vägrar att sitta still.
Här är en bild framifrån då man kan se att det är svart bakom det vita (mellan öronen ungefär) och det är alltså det som är helt kalt. :o
Någon som frågade om jag har papper på att han är 6 veckor och nej det har jag inte, dom sa bara att han var så gammal i djuraffären. Ännu en anledning till att det är bättre att köpa hos uppfödare där man får papper och vet exakt när marsvinet är född :/
Min erfarenhet är nämligen att alla marsvin i djuraffärer har en tendens att vara sex veckor när man frågar. ;)
Marsvin med virvelanlag kan ha en rätt rejäl kal fläck i pannan under uppväxten och ibland kan det se lite tokigt ut, speciellt på ungar som är lite taniga som den här.
Är dock fortfarande nyfiken på att se bild på hela marsvinet från sidan. :)

#8 Precis så har jag haft på ungar ibland, ser verkligen ut som en stor kal fläck just om dom har en virvel på huvudet.
Ja, där ser man tydligt att han har rosetter. Om det inte blir någon beläggning eller torr hud så behöver du inte oroa dig. Men försök få upp honom i vikt, han är inte stor…
Men vad bra, tack för hjälpen. Hur ska jag få upp honom i vikt då, ska köpa oxbows cavy cousine eller vad den heter för små marsvin, har redan för vuxna men antar att det inte funkar? Den stora får även havregryn varje dag för lägga på sig vikt, ska jag ge det till den lilla också?
Min ena virveltjej föddes med en jättevirvel mitt i pannan (och har fortfarande) med en stor kal fläck i (som en liten krona ser det ut ). Har tyvärr ingen möjlighet att visa bild, men det är väldigt tydligt. Detta är ngt hon har ärvt av sin pappa som har en likadan "krona", även hennes båda bröder har det… så du behöver nog inte vara orolig över det i alla fall…
Ett bra tips gällande maten är att ha två matskålar så den lilla alltid kan gå till en annan skål och äta om den äldre kör bort den…
Fri tillgång!
Du kan ge kli gröt blandat med vetekli och vetegroddar(finns i hyllan där mjöl finns).
Det här med matningen fungerar inte alls. För det första så brukar inte Pölsa (det stora marsvinet) ha fri tillgång till kraftfoder. Nu när den lilla ska ha fri tillgång går Pölsa och äter upp nästan allting på en gång trots att jag fyller på hela tiden och ser till att det finns i båda skålarna så att den lilla ska kunna ha en chans att komma åt. Det slutar med att Pölsa går och äter ur båda medan den lilla inte är alls lika intresserad. Ska det hålla på så här kommer Pölsa rulla fram tillslut och den lilla fortsätta väga för lite.
Ett annat problem är att dom har olika pellets, en för unga marsvin under 6 månader och en för vuxna men dom springer och äter fel pellets hela tiden. Antar att de innehåller olika saker men är det någon fara att Pölsa äter massa pellets för växande marsvin och den lilla pellets för stora? Eller spelar det egentligen inte så stor roll? Pölsa har haft problem med urinsten/grus innan och vill inte att han ska få det igen för att han äter fel sorts pellets :/
Jag skulle ha dem i separata burar fram tills den lilla lagt på sig lite.. Alternativt att du tar ut det större marsvinet en stund och låter lilla liten äta.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Kan rekommendera i att ha samma foder till båda för då kan ju de äta ur båda. Jag har havre till mina marsvin i två mat skålar med en del i varje då Zero som är liten kan norpa av båda och Milo kan äta ut någon en då 🙂 eller ta ut be stora marsvinet till lillen ätit klart
Har testat att separera på dom och låta dom äta på olika ställen men den lilla äter ingenting då utan ser mest rädd ut.
Och skulle inte han ha obegränsad tillgång, i så fall räcker det väl inte att jag delar på dom ibland och ger mat bara då?
Skulle kunna ha dom i olika burar men då skulle han inte växa upp tillsammans med Pölsa och frågan är om dom skulle gå ihop sen när han inte är lika liten längre.
Pölsa verkar redan nu väldigt missnöjd med sitt nya sällskap, har hört ett konstant dovt kurrande ljud i 2 dagar nu och han jagar runt på den stackaren hela tiden. Ska det vara så i början eller är det ett dåligt tecken?
Jagandet är normalt marsvinsbeteende, och kommer lugna sig. Sära inte på dem, det finns inget positivt med det. Du måste komma på bra sätt att ge lillen godbitar som inte stora grabben kommer åt. Ett rör som bara lillen kommer in i ex. Mat på flera ställen i buren, det behöver inte vara i skålar. Prio är att lillen går upp i vikt. Ta upp lillen och bjud på godsaker, morot är mycket näring i. Eller dela buren tillfälligt med galler vid matdax så de kan äta sida vid sida. Ge kligröt, helhavre eller havregryn om du är orolig för urinsten på Pölsa. Om Pölsa går upp i vikt får du minska maten senare när lillen blivit tillräckligt stor, och ge Pölsa extra motion på golvet. Se till att höet är av riktigt god kvalitet, det skall lukta så gott att du nästan vill äta det själv.
#22 Det var väldigt bra tips!
Gav dom var sin morotsbit nu men den lilla sniffade på sin, lämnade den och sprang bort till Pölsa för att sno hans. Drog bort den direkt ur munnen på honom men han tog tillbaka den rätt snabbt. Gav den lilla sin bit igen men han ville inte ha den. Tänkte att det kanske var nått fel på biten och lämnade den i skålen och Pölsa tog den istället , då helt plötsligt var den intressant igen och den lille skulle vara och dra dragkamp om den.
Han är ju helt hopplös, vill bara äta det som Pölsa äter och inget annat. Ska bara äta ur samma skål hela tiden annars duger det inte, och om Pölsa byter skål hänger han efter. Pölsa är ju ungefär 5 gånger större så det slutar ju med att han inte får nånting när han gör så. Trodde det var den stora som skulle sno den lillas mat och inte tvärtom?
När lila Zero kom hem till mig så hade Milo levt själv en lång tid de blev precis som du ungefär. Att de Milo ville ha all mat och grönsaker men nu när han har lärt sig att leva med Zero så är det bästa vänner och de äter ur samma skål
#23; Jag tänker direkt att din lillgris kanske inte har fått sådan mat i djuraffären och är därför försiktig med vad han 'smakar' på. Pölsa, som är van vid både grönsakerna och kraftfodret visar honom vad som går att äta och lillgrisen följer efter och lär. Jag tror bara att han behöver lite tid att lära sig (en helt ny värld har ju säkert öppnat sig för honom) och inom kort mumsar han säkert i sig allt lika friskt som Pölsa ;)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
#23 Ja så kan det nog va, han är inte alls van vid att äta sånt i djuraffären. Smart!
Men tror inte att Pölsa tycker om sin nya kompis riktigt. Han kurrar fortfarande hela tiden, har aldrig hört det ljudet tidigare. Han typ vibrerar samtidigt. Någon som vet vad det betyder? Det ser ut som att han slickar den lilla i baken också, varför gör han så? :O