Söva med Domitor
Som jag fattat så är det säkrare att söva med gas, men min veterinär söver med Domitor. Hur mycket farligare är det?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ska ditt djur avlivas? :(
Hur mycket farligare vet jag inte men jag har märkt stor skillnad på hur djuret mår efteråt. Med gas är de piggare direkt medans de som fått injektion med sömnmedel upplever jag som segare och trötta längre tid.
#1 nej det ska eventuellt kastreras.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
och djur som är piggare efteråt äter ofta bättre och därmed minskar ju risken för att de dör av att magen skulle stanna av.. Men när mina honor kastrerades, dock med gas, tog jag 1 veckas semester för att kunna vara hemma med dem och stödmata om det behövdes. Stödmatade varannan timme första natten och dagen efter var de helt sig själva igen och åt för egen maskin.
Enligt min veterinär är gas bättre för unga djur som min hane. Därför rekommenderade hon en kollega. Själv har hon inte tillgång till gas. Djur som var lite äldre spelade ingen roll enligt henne. Min Folke åt med en gång när han kom hem. Smakade både hö och morot. Men var väldigt trött och sov sen nästan hela eftermiddagen. Idag 3 dagar efter är han som vanligt och har inte ont av stygn eller annat. Såren är fina med.