Rotfrukter ?
Hejsan marsvinsägare!
Jag undrar hur många det är här som ger sina marsvin rotfrukter? Hur ofta?
Det står nämligen i min bok "Piggy potions - natural remedies for guinea pigs" att det är väldigt bra att ge marsvin rotfrukter. Så gör ni inte det tipsar jag er om att prova - det finns mycket att testa :)
/Felicia, Sera & Calypso
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mina fick rotfrukt varje dag, dom älskade det!
Okej ;) Det är synd bara att det inte är så mycket c-vitamin i det, fast det är ju bara att komplitera med broccoli, persilja m.m. :)
Mvh Felicia
Är palsternacka en rotfrukt? 

# 3 Japp palsternacka är en rotfrukt :)
Morötter hör väl till den kategorin? (Inte direkt MVG när det gäller kostcirkeln) ;P Här hemma finns det alltid morötter så det blir en hel del sånt.
Kram Hanna
Hanna
Jo, både morötter och palsternacka är rotfrukter :)
Mina marsvin älskar persiljerötter (obs! inte rötter till persilja!), kålrot, rotselleri :)
Mvh Felicia
persiljerot uppskattas av mina med:)
Jag har aldrig testat persiljerötter, vad är det? Och var går det att köpa?
Man kan ge kålrot också det är jättebra
Jag har ingen aning om vad som är Rotfrukter:/ Någon som skulle vilja berätta några exempel? :)

#10 Rotfrukter……
Det är väl saker som morot, potatis, palsternacka, rödbetor, mm. Rotfrukter är saker som växer färdigt nere i jorden. 

Där man äter själva "roten" (glömde tilläga det i förra svaret)
#8 Persiljerötter ser ut som palsternacka men luktar annorlunda. Finns i välsorterade mataffärer. Bild finns här
Mvh Felicia
#13. Tack tack ^^
odlade själv, ekologiskt och kostar inget, förutom fröna
*puttar* eftersom att rotfrukter är bra för marsvinen så tycker jag att fler borde få ta del av tråden och ge det till sina marsvin :)
Mvh Felicia
Morötter o kålrot får mina varje dag. I övrigt varierar jag när det gäller rotfrukter.
jag har börjat ge mina moröter nu varje dag.
#17 Jaså ;) Mina får väldigt sällan morot och kålrot. Morot p.g.a att jag har haft lite övervikt hos Sera (men hon väger 920g nu = perfekt!) och nu hos Bindi (1 kg) när jag var på semester. Har allt torrt grönfoder på övervåningen i buren dit Sera inte vill gå så därför har väl hon, på 2v, blivit så perfekt i hullet medan Bindi åt av en hel skål Cavy Performance som jag hade satt upp till Calypso men glömde ta ur. Aja, kålrot gillar inte mina (knäppa) gullegrisar men de får rotselleri väldigt ofta, persiljerötter när det finns att köpa och palsternacka rätt ofta med :)
#18 Okej, syftar iofs inte bara på morötter utan andra rotfrukter i första hand :) Morötter är energirikt och marsvin som inte gör av med så mycket energi blir lätt överviktiga om de får det varje dag. Men det beror ju på hur mycket. Dessutom innehåller det i princip inget c-vitamin.
Mvh Felicia
Men morötter är bra för tänderna då det är lite hårdare att gnaga på. Men finns ju annat som är bra för det också.
Mina får mycket annat som inte är rotfrukter också. Morötter är inte huvudfödan utan bara en liten del av allt de får.
#20 Vet att du har skinnys och växande marsvin och då är ju morötter perfekt :) Tror inte du ger dålig kost till dina marsvin direkt. För gnagbehovet kan man ju ge grenar, knäckebröd och som sagt rotfrukter. Även höet hjälper ju till :D
Mvh Felicia
Knäckebröd är nåt som mina hittills inte brytt sig om. Grenar ibland… Hö har de ju självklart alltid. 
#22 Jaså? Mina gillar Wasas ekologiska fullkornsknäcke väldigt mycket :D Inte ens grenar? Mina 3 pluttinuttar är helt galna i det! Haha :) Mm, samma här - och de blir alltid lika lyckliga när de får hö ;)
Mvh Felicia
Mina tjejer särskilt står o väntar när jag ska ge dom hö o de ställer sig då där jag lägger höet så att de får det över sig. Det tycker de är så kul! Knasbollarna.