Fästa vaxduk
Jag har försökt söka, men får inte fram de svaren jag söker efter riktigt så jag tvingas starta en egen tråd. Jag ska förhoppningsvis snart bygga en ny bur (trots att jag gjorde det för ca 1 månad sedan…). Då av en Billy eller Kilby hylla. Jag tänker vara snål och ha vaxduk i. Därför funderar jag över hur jag ska fästa den. Jag har läst någonstans att "tapetsera" duken är det bästa för då blir det inga bubblor som grisarna kan tugga på. Men då kommer två frågor;
1. Vilket lim ska man använda?! Överallt står det använd lim, men det finns ju 100-tals lim och jag är otroligt dålig på att veta vilket som är bra (jag använder typ epoxy till allt, kan tänka mig att det inte är att rekomendera…)
2. Hur gör man då om man vill byta ut vaxduken? Får man limma den nya på den gamla? Eller finns det något lätt sätt att få bort den?
(Ja jag vet, det vore ju smidigare med en plastmatta, men jag vill ju ha det snyggt och då kostar mattor multum :P)
Och vilket sätt är bäst att ha duken, jag tänkte mig att den ska gå hela vägen upp på hyllan så att det är mindre risk för dem att vilja tugga på den, eller är det bättre att bara ha den halvvägs upp? Eftersom buren ska stå på golvet bryr jag mig inte om att krångla med fönster och liknande, de kommer se ganska bra ändå ;)
Och är det någon som har något annat viktigt att säga om vaxduk, fell free to do so, jag vill veta allt haha :P
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
1) Jag har förstått det som att det är många som fäster vaxduk med silikon istället för lim. Akvariesilikon rekommenderas då. Jag har själv inga erfarenheter av detta då jag häftat fast alla mina vaxdukar. Men det var det jag hittade när jag sökte.
2) Kan man inte bara dra bort den? Det kanske inte går? 🤐
På mina burar har jag dragit upp vaxduken ända upp och häftat fast den som en "list" på ovansidan. Det syns lite på bilden. Jag tycker att det är det bästa eftersom det tuggas något galet på de dukar som de kommer åt kanten på. D.v.s i de burar där jag inte dragit upp duken på kanten.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#1 hur häftar du för att inte få veck och bubblor som de kan gilla att äta på? :) För häfta vore ju smidigare.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Jag körde med dubbelhäftande tejp, var lite bökigt att få det slätt och fint, men jag är ändå nöjd. Glad över att inte ha några småhål i varken vaxduken eller bokhyllan och inga häftklamrar som syns eller som riskerar att hamna i buren eller som ska lossas om/när vaxduken ska bytas. Det vi kom på efter att ha hållt på att trivs med den första buren i flera timmar för att få det rakt och slätt är: 1. Se till att buren står rakt och helt jämnt (att det inte är någon springa mellan ramen och bottnen). 2. Mät ut exakt bredd och längd på innermåtten där vaxduken ska ligga. 3. Välj exakt hur långt upp på kanterna vaxduken ska gå. 4. Klipp ut exakt bredd och längd du ska använda (bottnens innermått plus kanterna) - se till att mäta och klippa rakt. 5. Vik ner så mycket på var sida som ska utgöra kanterna, vik mot det som ska vara ovansidan - tejpa fast med vanlig tejp eller möjligen silverrejp (ska vara lätt att lossa igen). Nu är det en rektangel som täcker burens botten. 6. Fäst dubbelhäftande tejp precis i kanten längs med kortsidan på buren på ena sidan, lägg ner vaxduken och få den jämn. 7. Sätt en bit dubbelhäftande tejp på långsidans mitt på båda sidorna (eller lägg dubbelhäftande tejp längs hela långsidan också) och fäst försiktigt vaxduken - se till att det är jämnt och rakt. 8. Gör som i nummer 6 fast på andra sidan. 9. Vik upp det som ska vara på kanterna (börja med långsidan och fäst rakt i mitten), fäst med vanlig tejp eller silvertejp till en början, så att det går att korrigera vid behov. 10. När det är ett par dm kvar till hörnorna så börja på nästa sida. Upprepa 9 på båda lång- och kortsidorna. 11. Vik kanterna som du vill ha dem. Här kan man vid behov korrigera lite av det som man fäst från början, så att det blir fritt från bubblor. 12. När man är nöjd fäster man med dubbelhäftande tejp längs med hela kanten på alla sidorna, någon millimeter nedanför vaxdukens kant så att den sitter stadigt och inget spån eller annat jan hamna mellan vaxduken och burkanten.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#3 Tack för tipset, det låter som ett bra sätt att fästa på.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#2 Som man kan se på bilden så blir det lätt en del bubblor eller veck. Jag har gjort det lite slarvigt men har väl en lite slapp syn på det hela, om det blir gnagfest på något veck så häftar jag bara över med en bit vaxduk över hålet. Det händer att de smågnager där det blir veck, men det är ingenting som är problematiskt här hemma. Marsvinen har så mycket annat att pyssla med i buren 🙂 #3 nämner att det kan kännas tryggt att inte häfta p.g.a. risken att klamrarna hamnar i buren. Jag måste flika in med att det aldrig varit något problem för mig i de burar jag byggt. Klamrarna sitter så hårt fast och vill man ta loss dem är det bara att bända upp dem med valfritt verktyg - förslagsvis en gaffel. Hehe 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Lägger bara in en liten notis här, du kan kolla med någon golvläggarfirma om du kan få en stuvbit gratis eller till en liten kostnad. Jag hade turen o känna en golvläggare så tog han en bit från hans jobb som de ändå skulle slänga. Var perfekt och han lade till o med in den till mig ;) Annars har ju de flesta vaxdukar och det verkar ju som det fungerar bra :) (slänger in en bild på hur mattan ser ut)