Bilder: Klippa klor
Frågan om hur man bör hålla marsvinet när man ska klippa klorna kommer ofta upp. Personligen tycker jag inte att det är helt lätt att förklara det på ett bra och enkelt sätt.
Därför kommer här en bild på hur jag brukar ha de flesta av marsvinen när jag klipper klorna. Jag klipper alltid marsvinens klor själv, det tycker jag är helt klart enklare än att ha en massa extra händer ivägen överallt ;)
Lägg gärna in en bild/bilder som visar hur just du gör för att lättast klippa klorna på dina marsvin, säkerligen varierar metoderna en del. Tillsammans tror jag att vi kan få ihop massor med bra sätt för att underlätta kloklippningen.
Hanna
Mina sitter på samma sätt som på din sista bild, funkar bra.

Jag brukar göra på precis samma sätt. som du. :-)

Haha, mina damer (Fia, Clementin och Kossan) blir så arga när det är dags att klippa klor att de skulle bitas och kämpa för att komma runt med magen neråt om jag skulle hålla så. Vi måste vara två på Fia och Clementine, speciellt Fia, annars är det helt omöjligt och hon måste ha en grönsak i munnen hela tiden för att inte bita mig, eller sin högra framtass som hon maniskt gnager på så fort jag sätter henne i den ställningen :/ Personligheter :)
Har märkt att jag gör lite olika beroende på vilket av mina marsvin det gäller. Här klipper jag Kurkumas klor, en dam som brukar vara rätt enkel att klippa klor på förutom då hon vill rycka i mattes tröja (som sin mamma) :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Inget av mina marsvin gillar att ligga på rygg. Så jag gör som Hanna, på hennes sista bild :-]

Jag gör oftast som Hanna.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jag håller ungefär likadant på första bilderna,#5 Ditt sätt ser mycket bra ut! måste testa.

#5 Jag gör oftast som Felicia, iaf på framtassarna. Men ska jag hålla så på baktassarna behöver jag hjälp med klippande.
#10 Jag kan bara låta Kurkuma eller Hera ligga sådär när det är baktassarna, men det är väldigt bekvämt för båda parter ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#11 vad är det för sax? har sett dom men vart kan man köpa en sån?
#12 - Klosax kan du köpa i djuraffären, den jag har just nu säljs för katter. Så kolla både bland smådjursgrejerna och hund-/kattsakerna.
Hanna
Mina är också jobbiga med kloklippning + att båda har kolsvarta klor, vilket gör det svårt att veta var man ska klippa. Brukar lägga dem på rygg.
Mina brukar sitta i knäet, och sedan tar jag bara upp en tass i taget och klipper :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gör likadant som på den första bilden, men mina grisar har på senaste tiden fått för sig att de ska lägga hakan över tassen varje gång jag försöker klippa någon av framtassarna, tips på hur man ska gå till väga då? :)
Ska nu börja hålla mina grabbar på ett bättre sätt då de hatar att klippa klorna
Har försökt sådär, men dem bara sprattlar…haha alltså dem vill inte alls.. :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
en av mina är så elak när ja klipper så vi får vara 2 på henne en som håller å den andre klipper
Lägger de på rygg, behöver inte ens hålla längre då dem ligger kvar för det mesta :) Alltså lägger jag dom på rygg mot mina ben.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fint marsvin!
Mina marsvin blir vanda att ligga på rygg vid tidig ålder.