Bye!
Jag orkar inte vara kvar här på marsvin.ifokus längre.
Då jag fått mycket påhopp nu på sista tiden för att folk tycker jag är otrevlig i mina inlägg (hur de nu kan veta det när det bara är massa text de läser, och hör inte mitt tonfall alls).
Men de kanske anser att jag är för rak på sak och inte skriver massa "onödiga" grejer.
Så nu kommer jag inte att svar på fler frågor, tyvärr.
Då inte många verkar uppskata min närvaro och tips, med många års erfarenheter av marsvin i bagage.
Men jag hoppas att ni få seriösa uppfödare som är medlemar här, stannar kvar och svarar på allas frågor.
Så att marsvinen i Sverige får det bättre!!
Så att inte de barn som har "uppfödningar" och oseriösa personer, som tror det kan mycket och anser att de har erfarenhet (hur de nu kan göra det), ger sina urkassa råd.
BYE!

Tråkigt att du ska sluta skriva här.. annars kan du ju bara tänka på hur du skriver mer bara. Tycker ingen skrivit påhopp till dig, bara sagt till när du vart otrevlig, tycker ofta att du svarar otrevligt vid minsta sak.. alla måste få tycka som dom vill. Man kan även säga till på snällt sätt..
Bye!

"Så att inte de barn som har "uppfödningar" och oseriösa personer, som tror det kan mycket och anser att de har erfarenhet (hur de nu kan göra det), ger sina urkassa råd."
Ursäkta, men vad var det där för påhopp? Bara för att yngre har uppfödning kan de vara seriösa och ha mycket erfarenhet, snälla nån.
"Då inte många verkar uppskata min närvaro och tips, med många års erfarenheter av marsvin i bagage."
Det är väl inte så konstigt? Med tanke på vilka otrevliga inlägg du ofta skriver. Du behöver inte hacka på folk som kan mindre än dig. Och vi alla gör olika och tycker olika! Shit..
Vill inget elakt, men tycker det här är lite överdrivet. :/
#2 För det första ska inte ett barn ha ansvar för en uppföding, då de inte har samma tanke sätt som en vuxen!
Dessutom har de (oftast) inte den erfarenheten som behövs.
Det är de vuxnas ansvar, inte barnens.
Om du inte tycker det rör dig, så du behöver du ju inte ta åt dig.
Jag hackar väl inte på de som har mindre erfarenhet. Alla är nybörjare någon gång.
Däremot blir jag väldigt irriterad på folk som skiver saker som är osannt och som är urkasst, och bara tror saker.
Men du slipper mig nu!

#3 Varför "ska" dom inte det? Visst ska föräldrar ha det största ansvaret, men varför kan inte yngre ha uppfödningar, de kan vara seriösa och absolut ha erfarenheten som behövs, dock kan man ju aldrig ALLT.
Finns även vuxna med uppfödningar som är oseriösa och har dålig erfarenhet.
Jo, du hackar på de som har mindre erfarehet och som är yngre och tycker annat än vad du gör. Då blir man plötsligt anklagad för saker och så skriver du på otrevligt sätt . Tycker du har hoppat på många, inte bara här. Du kanske ska tänka på hur du skriver.
Att folk inte gillar din närvaro elr så är ju för att du skriver så otrevligt till vissa.
Japp, jag vet det.
BYE igen :-)
#4 För att de inte är mogna för ansvaret, de har inte samma tanke sätt och de är så mycket få som har erfarenhet när de är 10-15år.
Ett väldigt klart exempel är ju att "dutta" marsvinen på nosen och uppfostra marsvinen, en vuxen normal människa skulle inte komma på tanken ens, då marsvin inte ska uppfostras.
Det är föräldern som ska ha den då, och sen kan barnen hjälpa till.
Jo, tack jag vet en hel bunt.
Det behöver jag inte göra längre nu, eftersom jag inte ska skriva fler tips/erfarenheter/råd till andra.
Att jag skriver otrevligt till vissa beror ju en hel del på hur de behandlar sina stackars marsvin.
Som sagt ta inte åt dig, om du inte tycker det rör dig!
Barn avlar också väldigt ofta på "söta" marsvin, utan att tänka på bakgrund, hälsa och dylikt.
Så jag anser inte att ett barn kan driva en seriös uppfödning själv.

Nej, jag tar inte åt mig, inte alls :-)
Snacka om att överreagera, men visst!
Hejdå!

#6 Okej, det är oseriöst! En utav dom är inte jag :-)

"Så jag anser inte att ett barn kan driva en seriös uppfödning själv. "
Okej, vad trist att du tkr det. Men det anser jag.
#9 Men du anser saker som inte stämmer och är rätt mot marsvinen, så du kan ju vara ett bra exempel på hur barn tänker, och inte ser/tänker på samma sätt som en vuxen.
Och ska därmed inte ha ansvar för en uppfödning.
Om några år kommer du att skratta/tycka annorlunda om det du säger idag, kan jag lova dig.
När jag gick på högstadiet tänkte jag absolut helt annorlunda, jämnför med vad jag gör nu.
Nöjd nu när du förstört den här tråden också?

#10 Okej, det är din åsikt! Tack för påhoppen. Men jag tar inte åt mig för att du överdriver och anklagar en för saker.
"Men du anser saker som inte stämmer "
Tycker detsamma om dig, ang flera punkter som jag ej tar upp här.
Förstört den? Jasså? Då ber jag om ursäkt!
Men HEJDÅ. :-)
#11 Snälla säg vad för saker, så kan du ju säga vad som är rätt.

Anna: Nej, då förstör jag ju bara din tråd ännu mer!
Haha, nä, nu pallar jag inte mer, gör som du vill och sluta skriva här om du så vill. Det stör inte mig! Du kan ju komma tillbaka när du lärt dig att vara trevlig.
Förstör den då.
För om det är något jag har fel i, så vill jag veta vad det är, och vad som är rätt.
Jag tror inte att du har något, utan bara kommer med tomma anklagelse, eftersom jag inte skriver i trådar om jag inte är säker på att det är rätt.

Haha okej, tro vad du vill :-)
Men om du tycker jag säger saker som inte stämmer, så kan du ju i alla fall säga vad det är!
Vill du inte skriva det här, så skicka ett meddelande till mig.

Ok
Vad bra!
Ett annat exempel på varför barn inte ska ha uppfödning är för att de inte har ekonomin. Vilket du inte ihäller verkade ha innan.
Läs själv i din tråd du skerv i mars: http://www.marsvin.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=e548b19b-f27d-4934-9412-28d4a665950b
"Man ser att hon lider av detta och jag kan inte lägga ut massa pengar på att "fixa" en liten unge, operation skulle möjligen vara ett alternativ men det kostar flera tusen."
"Men jo, kanske för länge att vänta, två veckor? Men det är då jag får pengar så innan kan jag inte. :/ Om jag inte försöker låna av ngn"
Tydligt exempel på varför du inte ska ha marsvinsuppfödning! och barn överhuvudtaget.

Fast det var för ett tag sen. Dessutom har jag minskat för att det var för dyrt. Men nu har jag råd.

"Vilket du inte ihäller verkade ha innan"
Nej, förut ja.
Skicka till mig nu, vad det är jag har så fel i!

#23 När jag har lust och tid för det, så ja.
Du har alltså inget. För då kan du ju skriva det nu.
Du kanske sitter och letar i gamla trådar?, du kommer inte hitta något.

Hahaha :-) Nope, jag sitter inte och letar efter ngt, det har jag inte tid med.
Jaja, tro vad du vill. Orkar inte skriva med dig mer!
BYE
Men skriv vad det är jag har så fel i, jag vill veta om jag skrivit något som inte stämmer!
Men det är ju väldigt märkligt att du inte kan skriva en sak ens!
Men herregud, vaddå överreagera Annna.
Alexandra är en jättebra å ansvarsfull marsvinsuppfödare, och hon kan jättemkt om marsvin! OCh nu när hon har skärt ner på marsvinen så har hon inte problem med ekonomin längre heller, om hon va oansvarig skulle hon väl antagligen ha alla marsvin kvar å låta dom lida lr. Ne, Alexandra bryr sig verkligen om sina djur!
//Caroline
Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du lämnar marsvin.ifokus :/ Tråkigt att det ska behöva bli så.

#29 Tror bara hon ska sluta skriva här.

asså jag kan inte fatta varför du inte annser att JAG sukulle klara av en marsvinsuppföding som jag har i dagsläget?!
Jag ska åka på en utställing nu och jag föderupp men du är tydligen emot det bara för att jag är YNGRE!!
#28 jag tycker inte att man är en ansvarsfull marsvinsägare när man inte kan betala vetrinär besök.
Men hon kan ju ha bättrat sig nu, vilket hon verkar ha gjort
.
#31 Jag vet inte hur gammal du är… men jag tycker inte att barn ska ha en uppfödning själv, utan det ska vara tillsammans med en förälder annser jag.
För de anledningar jag skerv innan.
Det är många som annser att barn inte ska ha ansvaret för en uppfödning.
I SMF finns det en ålders gräns av 15år, för att man ska få registrera en uppfödning, jag kan ju säga att den reglen finns av en anledning!
Jag är absolut inte emot att du ställer ut! Har jag aldrig sagt, utan det är jäte skoj att du är intresserade av utställningar!
Oj, va snäll du börjar spela nu då :O Du tom ger nåra glada smileys.
#33 Snäll? så det är därför chippe's har tyckt jag var otrevlig? för att jag inte skickade smilys tll henne?
Själv tyckte jag inte det var någon större skildnad på det inlägget och de andra, men jag ska göra smilys så ni fattar att jag inte är sur!
Fattar inte varför du lägger dig i….men men…

"#33 Snäll? så det är därför chippe's har tyckt jag var otrevlig? för att jag inte skickade smilys tll henne?"
Va? :O Varför blandar du in mig i det? Nej det var inte pga av det..
Du har ju skrivit att jag varit otrevlig, och det gjorde din kompis också, å hon skrev sen att jag "var snäll" bara för jag gjorde smilys…. så jag trodde att du kanske också tyckte det, eftersom du verkar missuppfatta mina inlägg ibland och tror jag är piss off, fast jag inte är det.

Anna: Jaha? Tror nog att du missuppfattade Carro!
Smileysarna bryr jag mig inte om. Verkligen inte därför jag tycker att du är otrevlig, det är hur du skriver!
Okej, kanske har jag missuppfattat dina inlägg ibland, inte vet jag.. då får du ju säga till.
#37 Okej…
Jag tycker att smilisar gör en massa skillnad, då kan man lite mer "uppfatta tonfallet" Jag vet inte hur du har uppfört dig innan, men i den här tråden tycker ja iaf du varit otrevlig.

#38 Ja.. men ibland (om du bara vore det oftare, man behöver inte bli otrevlig för att man inte delar åsikter) har du faktiskt varit trevlig.. :-)
#39 "Folk tycker jag är otrevlig i mina inlägg (hur de nu kan veta det när det bara är massa text de läser, och hör inte mitt tonfall alls).
Men de kanske anser att jag är för rak på sak och inte skriver massa "onödiga" grejer."
Just smilys menade jag med "onödiga grejor" och ex. å så plitinut gulligt dina marsvin är osv.
Så det är fel att döma människor utifrå texter!
#40 Att man delar åsikter är helt ok.
Men det får ju vara någon måtta på vad det gäller!! Är det något som inte är alls bra för marsvinen ex.de far illa, så anser inte jag att delade åsikter är ok!
Eftersom den andras åsikter är helt fel, och inte en bra åsikt.

#41 Okej.. men man måste inte göra påhopp eller anklaga folk för det. Det skrämmer bara iväg en, inte får en att lyssna.. och det är väl det man vill..

Dessutom vill nog ingen här på MIF sina marsvin illa.
Men om man inte använder massa "onödiga grejjor" så blir det sååå mkt lättare missförstånd!

#44 Ja..
#41 Påhopp? Jag sitter väl aldrig och skriver saker som inte stämmer? eller anklagar folk för falska saker.
Jag skriver utifrån de konkreta faktan som skrivs i trådarna om jag är lite irriterad på något som är fel, jag hittar verkligen inte på saker!

#34 Detta är ett öppet forum, där vem som helst fritt fram får skriva och således oxå lägga sej i hur mycket man vill! Vill du inte att någon annan ska lägga sej i så får du väl skriva privat till vederbörande 
¤44 Det kan hända, men jag orkar inte sitta och klistra in massa gubbar.
Utan jag är väldigt rak på sak.

#46 Hittar på saker? Påhopp, alltså att du anklagar en för saker typ och håller på och är otrevlig.
#47 HAHAHA! kom ju från rätt peron som anklagade mig för att lägga mig i över allt!
Jag bryr mig mig inte om att hon la sig i, jag bara UNDRADE varför.
Får jag bara fråga varför du är emot mig? Eftersom du skriver väldigt otrevligt till mig!

"Utan jag är väldigt rak på sak. " Tror nog att dom flesta märkt det! Jag brukar inte klistra in massa gubbar, utan jag gör :-) :P :D istället typ .. :)
#46 "alltså att du anklagar en för saker".
Anklagar för saker? Inte saker som inte är sanna i alla fall!

#50 Kanske för att du skrivit så många otrevliga inlägg?
Tror nog många stör sig på det..
Precis, man måste inte klistra on massa gubbar man kan göra några enkla tecken bara :-)

#52 Jo..
#53 Kan hon inte svara själv? eller det är också en kompis till dig?
Det är synd att fiolk inte uppskattat min närvaro, och blivit irriterade (enligt dig), men det slipper de ju nu.
#55 Som?

#56 Skriver bara vad jag tror. Självklart får hon svara själv också.
Skrev att jag TROR NOG att många stör sig på det. Men inte vet jag.

"men det slipper de ju nu"
Jo du har ju sagt det
#58 Okej.
Att gå och TRO saker är inte så bra, specielt inte när du skriver om andra, det är påhopp och anklagelser av högsta grad.
Precis du vet inte! Skriv inte det då!

#60 Va? klart jag får tro att folk stör sig på att du är så otrevlig i dina inlägg?!
#61 Tro för dig själv då!
Jaja skitsamma, du skulle väl lämna sajten? Så gör det då, det e ingen som precis försöker hålla dig kvar, alltså kommer ingen sakna dig, så inte undra på att Chipper's tror att många stör sig på dina inlägg.

#63 Japp, alla får tro och tycka vad dom vill :-)
Precis :-)
#64 ja, men att sitta och skriva det i ett forum, är verkligen påhopp och anklagelser!

#66 Det kommer ju från rätt person..
Inte undra på att många blir irreterade på dig och ogillar din närvaro, det är ju för att du är så otrevlig i dina inlägg..
Alltid när någon inte delar dina åsikter, då skriver du som om man är dum i huvudet.
#66 Jag skriver inte ut saker jag TROR, jag skriver endast saker jag vet att de stämmer.
Nu gör du det igen, "Inte undra på att många blir irreterade på dig och ogillar din närvaro, det är ju för att du är så otrevlig i dina inlägg.."
tror det är l¨ångt ifrån alla.
Det gör jag ju inte alls!!

#68 Jaja jag skrev inte alla heller.
Jo det tycker jag.
Jag tycker att om det va fler som gillade dig så hade nog flera vart här å försvarat dig, å försökt övertala dig å stanna kvar…men så vitt jag ser så e det ganska så tomt på det..
#70 Okej, det var ju synd.
Aa, för dig iaf =P
#72 Ja kanske det, men jag är inte ledsen. Då jag har så många riktiga vänner så det räcker coh blir över.
Okej, trevligt för dig då, då kan du väl lämna MIF nu då å umgås lite med dom då? För du kommer väl ändå ingen vart med det här bråket?

#63/70
Jag tycker att det är oerhört tråkigt att Anna ska läma marsvin.ifokus eftersom det behövs kunniga marsvinsägare här som kan och orkar rätta till alla felaktigheter som det skrivs i detta forum.
Sen att jag inte hade tänkt sitta och skriva det i tråden (innan jag läste vad du skrev) spelar väl ingen roll?
Jag vet fler som kommer att sakna Anna i forumet men alla vill kanske inte "lägga sig i"? Eller så är de kanske helt enkelt inte online?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#75 Tycker det finns många kunniga marsvinsägare här!
Jo, det är väl synd att hon e så kunnig men otrevlig. skulle va mkt bättre om hon va trevlig, så hon inte får en å känna sig dum i huvet för att man har fel..

Ok, jag håller verkligen inte med dig, några finns det men definitivt inte många!
**SMF 237 Sweet Dream's
#74 Jag tycker inte det är något bråk… du verkar däremot försöka få igång något, eftersom du fortsätter skriva.
Jag är faktiskt med en just nu.
å dessutom…som Chipper's säger, så finns det många andra marsvinskunniga, som säkert e trevliga oxå!

#79 Men ska vi sluta skriva å tjafsa då? Bara strunta i tråden?
Du fortsätter ju också så..
tjafs då, Same shit, different names. Jag försöker inte få igång nått, jag försvarar bara min kompis! Å det e ju inte precis så att du slutat skriva, så vrf ska då jag sluta?
Trevligt för dig
#76 Det tycker ju inte jag, tycker mest att det är barn och några vuxna som har några marsvin eller några som har "uppfödningar".
Men jag kan komma på 1-3st i alla fall, som är riktigt kunniga och seriösa.
#77 Jag vet inte var för du känner dig "dum i huvudet", har ju aldrig skrivit till dig eller sett dig här innan.
Du är inte så speciellt trevlig nu ihäller.
#80 Nämn någon!

#83 Okej, tycker det finns massa kunniga och TREVLIGA marsvinsägare här!!! :-)
Men om du slutar skriva Anna, så gör vi det!!
Jag känner mig inte dum i huvudet, för det vet jag att jag inte e ;) Men jag vet andra som känner så (tänker inte lämna ut nåra namn)
Ne, jag e trevlig i vanliga fall, men inte när man e elak mot min kompis!
#86 Varför känner andra sig dumma i huvudet? Har de ingen självkänsla?
Så det är därför du lägger dig i för att Chipper's inte vågar står på egna ben.

Tycker dom flesta på MIF är väldigt trevliga och kunniga, tror dom flesta kan en hel del :-)

#87 Tror knappast det är därför, utan för att hon är en bra kompis!
Jag är inte inne här SÅ mkt, så har inte så stor uppfattning om det, men jag tvivlar starkt på att DU ska va den enda som e kunnig. Alexandra e kunnig t.ex, även fast hon e barn så kan hon mkt, å det kan jag med.
#88 Om de flesta nu är kunniga, varför läser man hela tiden om saker som är helt fel?
Kan ju verkligen inte komma på många som är kunniga och kan mycket här, de få som finns går att räkna på fingrarna!
Haha, lägg av, vrf skulle Alex inte kunna stå på egna ben för :P Jag råkade kika in här å se att du va otrevlig mot henne, det va inte precis så att hon bad mig om hjälp *asg*

#91 Men alla kan ju inte allt heller? Dom flesta här är nog ganska kunniga, men man blir aldrig fulllärd!
#90 Sa jag att jag var den enda?! Jag sa att det var väldigt få som var det!
Vi har ju helt klart olika uppfattning om hur en seriös uppfödare ska vara.
Jag ställer ju verkligen mycket högre krav.
Att vara kunnig, verkar vara för dig, att dom har samma åsikter som dig. Du kanske har ett sätt som DU tycker e bäst å sköta marsvinen på, å andra kanske har andra, men alla här inne e kunniga på ett lr annat sätt, alla vill ju iaf sina marsvin det bästa =)
#93 Det har jag inte sagt ihäller, att någon kan allt!
Att de flesta här skulle vara ganska kunniga, håller jag verkligen inte med om.

#91 Du är inte bäst heller, som du verkar tro, du är inte så mkt kunnigare än många andra här! Även om du haft marsvin länge än vissa, som är yngre.
Om du bara kunde dela med dig av dina åsikter på trevligt sätt skulle nog fler gilla din närvaro.
#94, JAG tycker iaf att en seriös uppfödare även ska vara trevlig, å dit räknas inte du!

Haha 98 inlägg ! :D
#95 Då jag anser att jag är kunnig om marsvin, och har bra värderingar, så jag tycker absolut att de ska hålla med om det mesta.
Ibland kan man verkligen undra om vissa verkligen vill det, eller om de har helt slut på sunt förnuft.
Ni har verkligen höga tankar om de flesta här.
Haha xD Å hon har fortfarande inte lämnat iFokus *pekar på denna där*

Ja, men jag tror dom flesta kan en hel del, har läst på, diskuterat och så. Visst finns det dom som är kunnigare, men dom behöver inte klanka ner på dom som är mindre kunniga. Forumet är till för att man ska dela med sig av åsikter och lära sig och fråga. Samtidigt måste man ju tänka på att vara trevlig också!
#98 Vad vet du om hur jag är? Har du träffat mig?
Om du frågar de uppfödare som jag känner och de som köpt ungar av mig, så har de nog bara gott att säga om mig.
Att du inte tycker att jag är trevlig och vill köpa marsvin av mig, spelar inte mig någon roll.
Jag tycker iaf det e skummt om man frågar nått man vill veta om man inte bryr sig om sina marsvin, å sen, dom som svarar kanske har blivit felinformerade tidigare, så då e det bra att det finns nån som "tillrättavisar" dom, men då ska man göra det på ett trevligt sätt!
Ne, men vad jag har uppfattat så e du inte trevlig här på forumet!
Jag vill inte köpa marsvin av nån, jag har redan nog av marsvin ;)
#101 Om du inte märkt det, så är detta den enda tråd jag skriver i.
#102 Jaja, du TROR igen.
Men jag vet att de flesta här är nybörjare och inte har så jätte mycket kunskap, vilket ä helt ok, för det är alla någon gång.
Klanka ner? Så bara för man rätta någon, så är man en beserviser? Okej…..hmm
Har jag gjort något annat än delat med mig av mina åsikter och kunskaper?
Har jag inte tillrätta vissat på ett snällt sätt?
#105 Precis, din uppfattning.
Vad bra.
Antagligen inte, det e ju drf du ska lämna MIF för att många tycker du e otrevlig i dina inlägg.
å dessutom, du e 18 år, 2-3 år äldre än Alexandra å mig, så huuur mkt kunnigare kan du vara än oss då?

Dessutom Anna är du ju "bara" 18, trodde du va typ 30-40 eftersom att du sägs vara såååå mkt kunnigare och ha lång erfarenhet.. jag är 15, fyller 16 snart så det är inte så många års skillnad.
Haha Carro du hann före !! :P
Det e antagligen inte bara min uppfattning, eftersom att anledning till att du lämna MIF e att du fått påhopp för att du skriver OTREVLIGT i trådarna, å jag antar att det måste ha vart en del påhopp..
#110, I know 
#108 Det är inte för att "många" tycker det, för det vet ingen av oss hur "många" det är.
Det är för att jag är så sick and tired på vissa här! Men det är synd egentligen, för nu får de fritt fram att ge sina urkassa råd.
Jag har fött upp i nästan 10år (2-3år helt själv), avlat och ställt ut, haft marsvin i 12. Jag känner massor med uppfödare som jag delar och tar emot erfarenheter med.
Men ni kankse också har samma kunskap som jag, det har dock inte fram gått.
Okej.
Okej, jag har fått 1 kull, Alexandra har fått betydligt fler, å vi har lyssnat å frågat marsvinskunniga å lärt oss en hel del av dom, så vi kan också mkt.,Alexandra har också kontakt med många uppfödare som hon frågar om råd, och på andra forum frågar hon/jag oxå om råd.
Alexandra har väl haft marsvin sen..6 år tillbaka, å hon har lärt sig otroligt mkt på den tiden, å jag har lärt mig mkt jag med (även fast hon kan mer) men jag tvivlar på att du e sååå mkt bättre än oss.
#114 Att man haft många kullar, bevisar inget. Det är hur lätt som helst att sätta ihop två marsvin.
S
jälv har jag bara fått 10st, detta för att jag inte tar kullar ofta, för att jag vill ge varje kull massor med tid.
Sen också för att jag planerar mina kullar mycket väl, och kollar på hur föräldrarnas bakgrund ser ut och om det ligger sjukdomar i släckten. Även hur det gått på utställningar. Deras temperament är också väldigt viktigt.
Jag väljer ut några hanar som jag tycker verkar lämpliga, och funderar länge innan jag bestämer vilken det blir.
Ni ställer ju inte ut, vilket jag anser är något man bör göra när man har uppfödning.
För det är väldigt svårt att avgöra hur ens djur ä (bra kropp, trevligt temperament, allmänt välmående), utan att ha andra att jämnföra med.
Forum är inte någor man ska lita på till 100%, då långt ifrån alla som skrivs är sant.
#115 Som sagt det är vad du anser.
Jag har inte ens en uppfödning, så vrf ska jag ställa ut?
Alexandra ska börja ställa ut, men hon vill bli reggad först.
Ne, det vet jag också, men det finns ju alltid nån som har rätt, å om man frågar flera om samma fråga så får man nog rätt svar till sist ;)
Aja, jag orkar inte tjafsa med dig längre, du lär ju ändå inte ge upp :P Men ha ett bra liv…lr nått :P
#118 För att kunna bli reg. uppföadre, måsta man ställa ut 2 grupper + att något i vanliga klasserna, så good luck med att få godkänt innan hon ställer ut.

Men snälla ni, kan detta inte skötas privat? Att sitta på öppet forum och klanka ner på varandra är inte vidare snyggt, och definitivt inte vidare vuxet - vilket ngn ville ge sken av att vara mer än andra.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jo, det vet säkert hon om, inte jag deremot, e inte intresserad av utställning, men hon kanske inte har tid till utställningat just nu, hon har rätt fullt upp, men hon ska fixa det så fort hon kan, men skitsamma, ja pallar inte med dig.
Ha ett bra liv…å träna på det där med trevligheten
#121..det va antagligen Anna som ville det ;) Men jag e barn, å jag e nöjd med det xD Mem somsagt, jag ska ändå lämna den här konversatonen nu.
#122 Det behövs inte, kan jag intyga.

Jo, jag hade tänkt att börja ställa ut när jag har mer tid.
Ska ev följa med en kompis till kallhäll utst i oktober typ, men ska nog bara kolla runt.
Ska du dit, anna?
#125 Nepp, det är för långt.
Åker på utställningarna i sydväst, västa, östra. Och sen blir det NM i år också.
#126 Skönt, slipper vi dig där xD
#127 Japp, det gör ni.
Ha så skoj!
Yes we will ^^
Ni får nog många vänner…. *host*
Du skulle bara veta ;) Vi är iaf trevliga, så då får man hel del vänner, så där har du nått å jobba på ;)

Finns det inga Skrivregler på denna sajt? Kan se flera personer ovan som brutit mot flera av iFokus generella regler åtminstone. På en del andra sajter hade man blivit avstängd för gott om man betett sig som en del här gjort.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Anna: Började du föda upp marsvin när du var åtta år?
Eller var det en förälder? Kompis?
Du är faktiskt inte så mycket äldre än mig (eller Alexandra) och jag tror inte att du kan så mycket som du tror. Du har inte rätt bara för att du har "fött upp" i tio år. Vart är alla dina kullar nu? Hälsar du på dom? Nej, det tror inte jag. Jag kräver av mina marsvinsköpare saker. Föräldrarna ska ha ansvaret, jag ska få hälsa på, jag säljer dom heller inte utanför stockholms län.
Eftersom att jag är så elak mot mina marsvin, varför är dom då tama? Jag tycker att du tar det för hårt, jag gör fortfarande inte illa dom. Nu räcker det med att jag säger "inte bitas" så förstår dom.
Jag är faktiskt glad att du inte ska skriva mer (om det nu går) för att jag och andra har blivit sårade för att du inte fattar vad man menar.
Helena
#132 Jag håller med! Vilken tråkig ton det blev här! Från båda håll…!
Till Annna vill jag säga att jag känner inte till dig och vilka inlägg du skrivit men det är alltid tråkigt när ngn lämnar denna sajt som jag i vanliga fall (!) ser som mkt trevlig! Jag hoppas du vill komma tillbaka så småningom!
Till er andra: Om Annna varit otrevliga i sina inlägg vilket jag inte kan uttala mig om, så blir det väl inte bättre av att ni är otrevliga tillbaks? Man vinner inget på att sänka sig till samma nivå…
Jag har inget med detta att göra egentligen men jag tycker det är så synd när forumet blir så här….
#133 Inte jag ensam, utan det var min mamma som startade upp och så var jag och min syster med och lärde oss, eftersom vi var väldigt intresserade.
Sen lade min mammaa och syster av med marsvin 2001. Sen tog jag inga kullar eftersom jag kände att jag inte var redo för det. Utan jag köpte in 4st marsvin som jag pkte och ställde ut.
Sedan tog jag upp uppfödningen igen 2006.
Har jag sagt att bara för att jag fött upp i 10 år har jag mycket erfarenhet pga det, precis som jag skrev innan så kan vem som helt sätta ihop två marsvin och kalla sig för "uppfödare".
Utan min erfarenhet har jag fått genom att prata med andra uppfödare och läst på massor också.
Jag har väldigt bra kolla på var "alla" mina kullar är, om du nu enser att 10 kullar är mycket. Jag är absolut inte en sådan uppfödare som mass producerar, om du fått den uppfattningen. Jag håller min uppfödning på en mycket ite skala.
Jag mejlar med de flesta eller/och pratar med dem på utställningar.
Jag får hälsa på om jag vill, varför skulle man inte få?
Några har jag tyvärr tappat kontakten med.
Jag har också krav på mina köpare, du kan ju själv läsa det på min hemsida.
Du har haft 1 kull, så det är ju inte svårt att hålla kontakten med dem.
Mina marsvin är jätte tama, och jag "duttar" inte eller uppfostrar de på något sätt.
Så jag fattar inte hur du kan föredra att "dutta", när det går lika bra att bara om man tilbringar massor med tid med dem.
Du och Chipper's kan ju inte ha någon bra självkänsla, med tanke på att ni tagit åt er massor, bara för att jag anser att det är fel att "dutta" till sina marsvin för de nafsar lite.
Kan ju intyga att många tycker det är fel! Man gör bara inte så på sina marsvin.
#134 Mkt bra skrivet.
Jag skulle aldrig "tappa kontakten med" nån av mina bebisar, även om jag säljer dom älskar jag dom, jag tänker på Ahlberg varje dag. Jag har bara tagit en kull hittills av samma skäl som du, jag vill inte massproducera marsvin och jag vill kunna mer innan. Det var faktiskt en tjuvparning, som f.ö. gått väldigt bra.
Jag tar hand om mina marsvin på bästa sätt, låter dom springa ute som inne flera timmar varje dag nu på sommarlovet.
Helena

Jaja kan vi inte lämna denna tråd nu … :-)
#137 Du har ju som sagt bara haft en kull (på 2 ungar), så det är våldigt lätt för dig att hålla kontakten.
Men jag har både mejl och tele,nr till de jag tappat kontakten med, så skulle det vara ngot så kan jag/de få kontakt med varandra.
Så det är inte att jag inte vet var de finns, för det har jag mycket bra koll på.
jag ska nog inte at upp vad jag anser om "tjuvparningar", då blir det ju bara väsen om det.
Haha, jag vet vad du tycker om det, men alla kan göra misstag
Helena
Misstaget händer inte om man håller sina marsvin i säkra burar och om man håller koll på dem, så att de inte kan komma åt varandra.
Men sluta nu, vad som har hänt har hänt och det gick ju bra!
Helena
Det känns riktigt trist att läsa den här tråden för det är verkligen påhopp om något. Och som någon annan sa så har det nog redan brutit mot alla forumets regler. Ni säger att Annna är otrevlig men om jag får uttala mig så tycker jag efter att läst den här tråden att ni verkar lika otrevliga tillbaks.
Och så tycker jag inte att man ska sitta och skriva "Vi" och "dom flesta" på marsvin.ifokus vill att du ska lämna. Det är kanske vad ni vill men sitt inte och säg att andra vill det för det vet ni inte.
Iallafall så tycker jag att den här tråden borde låsas nu.
Jag kan erkänna att jag har betett mig som en bitch :P det märker jag själv nu när jag läser igenom tråden..har haft en jobbig dag idag, så jag blev lite sur när jag såg att hon bråkade med Alexandra..jag borde eg inte vart inne på iFokus idag, har vart jättesur å vresig hela dagen…hittade bara ett sätt å ta ut min ilska på. Så jag ber om ursäkt för det..
Jag tycker inte att jag har varit otrevlig i den här tråden, dock fått svar som är åt det snäsiga hållet. Förlåt om jag missuppfattades, om nån tog illa vid sig var det inte meningen.
Helena
Jag har också varit otrevlig i denna tråden, då paronskrutten och Chipper's verkligen går mig på nerverna, de slutar ju aldrig, they just keep going!
Säger man något som de gör fel eller rättar dem för att de säger något som inte stämmer. Då är det som tt jag "mobbar" dem eller något.
Och sen ska de komma med en massa bortförklaringar till det de först skrev eller att det menade det jag/någon annan skrev, varför vet jag inte, kanske för de inte vill verka okunniga…. och sen är hela karusellen igång.
Sorry om det är någon anna som tagit illa åt sig i denna tråden eller i någon annan! Jag har inte menat något illa, jag har bara försökt hjälpa till.
Skit i vad jag skrev här ;)

Tråkigt är det iaf att någon lämnar sajten. Jag skriver inte så mycket här eftersom jag inte har några marsvin längre, men jag är inne och tittar nästan varje dag.
Att man ska vara en viss ålder för att föda upp marsvin tycker jag inte stämmer alls, allt beror på hur man är som person. Jag började föda upp marsvin när jag var 14, och fick samma år min egen hund (som nu snart fyller 9 år). Min mamma har aldrig varit intresserad av djur, utan hon har bara ställt upp och passat djuren när jag varit iväg enstaka gånger. Så visst kan en ansvarsfull 14-åring föda upp marsvin, bara intresset att lära av andra finns där.
Något jag märkt här inne är att alla har så självklara svar. De skriver bara en mening med ett svar och det svaret är definitivt. De har rätt. Och så är det oftast inte. Över internet kan man inte veta allt om någon annan persons marsvin eller deras situation. Det som funkar för mina djur kanske inte funkar för andras.
Det behövs alltid folk som ger tips och råd, men några definitiva svar kan man sällan ge över internet när det gäller djur.
Det viktiga är att folk är villiga att lära sig, så jag tycker att alla ska fortsätta ge råd och tips och vara villiga att lära om om man lärt sig fel någon gång. Alla är nybörjare i början. :)
På bilden: Ismael, en underbar merinopojke jag hade från Idipidis uppfödning Idefix. Saknar fortfarande den grisen jättemycket!

Jag, chipper's och paronskruttet känner annna på andra forums, tro mig. VI VET hur hon är mot andra personer.

**Och jag & Anna känner er och vet hur ni är mot andra personer………….
**SMF 237 Sweet Dream's

#Jaha, jag vet hur DU är mot andra, så det så!

**Är det därför du precis addat mig på MSN? *haha*
**SMF 237 Sweet Dream's

Japp, det är därför jag addade dig.

Diana, MatildaW, Dreamiz - var är ni?? Denna tråd borde vara stängd sen länge. Såna här diskussioner och påhopp på enskilda kan inte vara tillåtet. Flera av dessa borde stängas av och tråden blivit stängd!! Det finns Skrivregler och här har många brutits! Sånt här tjafs drar ner stämningen på forumet ordentligt! 
Jag har tyvärr missat denna tråden o Diana är upptagen.
När jag nu läst denna tråden så håller jag med om att det är flera som inte hållit sig till etiketten här. Personliga påhopp är INTE tillåtna!
Sånt här onödigt tjafs får ni sköta privat o inte här på forumet. Detta forumet ska vara ett trevligt ställe, där vi kan diskutera marsvin på ett vänligt sätt. Alla ska känna sig välkomna.
Denna tråden har hamnat på sandlådenivå tycker jag…