Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 979 ggr
Frida B
2

Göra det onämnbara?

Jag har hittat en ny djuraffär som jag alltid handlar mina akvariegrejer då dom är riktigt bra på fisk. Kruxet är att dom även har smådjur, och dumt nog gick jag in där. I första buren ligger en ensam kanin, sedan en bur med två marsvinsungar. Ovanför är massa små burar med dvärg och guldhamstrar, dock lagliga. Men, allra längst bort i rummet sitter det som rev till i mitt hjärta. En underbar liten hona, Max ett halvår gammalt och det finaste jag sett. Jag letar efter en burkompis men hittar ingen, alltså sitter hon helt själv. Är dock väldigt nyfiken jämfört med de andra marsvinen, och visar tydligt att hon vill ut. Saltsten finns det tyvärr i buren, ett plasthus, hö i gallerhöhäck och en stor skål gnagarblandning. Även min pappa smälte. Jag vill så gärna köpa henne, då min hane snart blir 6 år och kanske inte finns kvar så länge till. Hon var så himla fin, och jag har plats, råd och tid. Vad skulle ni gjort? Jag är emot att köpa djur i djuraffär, men är riktigt kluven faktiskt. Tänker fråga varför hon sitter ensam imorgon. Men vad skulle ni gjort?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

_Charlie
15

De flesta av oss, till och med vi med egenuppfödda rasdjur och starka förbudkänslor för stöttning av grossistavel har en eller flera djuraffärsdjur hemma. Känns hon rätt för dig så ge henne det livet hon förtjänar.

Frida B
0

Ska som sagt åka och kolla till henne imorgon då min praktikplats ligger fem minuter från affären. Ska se vad dom säger om henne där, och om dom testat med andra marsvin. Det jag befarar är att om jag nu bestämmer mig för att köpa henne, att hon inte ska kunna gå med mina andra två, eller att någon blir utstött. Hur förhindrar man det? Eller går det ens att förhindra?

#1 ja, jag vill ju att hon ska ha det bra…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Det är ditt val men det finns grossister som #1 sa.

Fråga vart marsvinet kommer ifrån också ;)

Frida B
0

#3 det är just därför jag tvekar, jag vill inte stödja grossisterna. Det var en bra ide, ska ta och fråga! Tvivlar dock på att dom kommer från uppfödare, då affären inte verkade så kunniga. 

Jag "tjuvlyssnade" lite sist, och hörde de säga till en kund som hade ett ensamt marsvin "ge henne c-vitamin i spruta genom munnen, eller i vatten". De stod och pratade i en kvart, och hörde inte "grönsak" någon gång. Men men, ska fråga lite försiktigt imorgon och även informera dom på ett smidigt sätt att det är lag på att marsvin ska vara två, att dom inte ska ha saltsten o.s.v.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Jag frågade en djuraffär o de sa att e marsvinen var från privatppfödare ;) Men bra att du frågar ;)

Haha jag frågade personalen i min djuraffär jätte många frågor, jag tror jag skrämde dem lite för de darrade lite när jag frågade saker som t.ex. Ni gör inte dblablabla mot dem va? Hhahahah!

Frida B
0

Det är bra att fråga massor, så vet man hur kunniga de faktiskt är. Dock kommer jag inte bomba med frågor på en gång, kommer ta det lite som det kommer. :) Först och främst kommer jag att fokusera på honan där.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[JollyJustin]
0

Fråga bara saker om honan isf. :)

[Gladamarsvin]
1

Den lila honan kan vara grossist uppföd  men känns de rätt så ta henne tycker hon inte förtjärnanr att vara där

[JollyJustin]
0

Jaa! Jag är 90% säker på att hon är det. Har iaf en fråga:

Vad är grossist? Är det ett ställe bara där de säljer sjuka marsvin m.m ellre är det sånna som föder upp för att sälja?

Frida B
0

#9 en grossist är någon/några som föder upp marsvin på löpande band, ibland tar dom ungarna ifrån mamman för tidigt, sätter honor med hanar så att dom får para sig hur dom vill bara för att tjäna pengar. Dom bryr sig inte om sjukdomar, stamtavla eller någonting sådant.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Arinah
1

Grossist kallar man någon som föder upp större mängder djur enbart i kommersiellt syfte. (Med det menas att man gör det för att tjäna pengar)

För att det skall vara lönsamt brukar djurhållningen vara dålig. Samma hona får bli dräktig om och om igen tills hon inte orkar mer. Djurungar tas från burarna när de ser tillräckligt stora ut att säljas, men kan vara för små. Ibland går en hane tillsammans med flera honor. Det händer att ungar inte flyttas ut när de blir könsmogna. Och unga honor kan bli parade av sina bröder eller fäder. Det finns flera exempel på att köpare fått hem en ung hona som sen visar sig vara dräktig.

Fodret de får är billigast möjliga, ibland är marsvin i djuraffärer inte vana vid grönsaker. Ibland finns grossisten inte i Sverige, utan utomlands, ex i Tjeckien. Då transporteras marsvin ända därifrån.

Det är upp till var och en om man vill ta hem ett marsvin som ser ut att må dåligt från en djuraffär. Men man måste samtidigt veta att man då stöder fortsatt grossistuppfödning.

Och ett svårt avgörande blir det såklart, när man ser det enskilda marsvinet som inte bett om att bli satt i en bur i en djuraffär.

Det är en svår fråga du ställer, och den enda som vet hur du skall göra är du.

[JollyJustin]
0

Oj så synd!

Har bara ett till fråga, vill inte förstöra tråden: Varför är c.vitamin droppar i munnen egentlign farlig? Han de dö av c vitaminerna i flaska?

Frida B
0

#12 det är inte farligt, men det är inte det optimala. Marsvinen får inte i sig alla andra nödvändiga vitaminer, och det är konstgjort och inte alls naturligt. Bättre än inget, men både lättare och bättre att ge grönsaker.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)