behöver lite hjälp!!!
hej!!
jag har 2st marsvins hanar som är 1 år, och nyss skaffa ja ett till hane!! dom har nu varit tillsammans i 5 dagar, men det är som att mitt ena marsvin stöter ut den andra alltså inte den nya, är detta normalt och kommer det att gå över? en av dom äldre kurrar och håller på mot den nya och hackar tänder åt det äldre vad kan detta beror på?!!!!
Det är inte ofta det går att ha 3 hanar ihop.
Hur stor bur har du?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ts rekomendar inte att ha tre hanar ihop då de sällan går 🙂
jag har 80 bred och 2 meter lång bur, hemmabygge !!
Hur länge ska ge de? tänkte de är juh många som har flera hanar tillsammans,

#5 Som andra redan skrivit så går det nästan aldrig att ha fler än två hanar tillsammans, så det var nog inte så bra ide att skaffa en till, det kan sluta med att inte ens dina gamla marsvin går att ha tillsammans.
Varifrån har du fått att det är många som har flera hanar tillsammans, för det stämmer inte, det är ytterst sällan som det fungerar.
Det blir nästan alltid lite bråkigt precis när man sätter ihop flera marsvin. Det brukar dock gå över på någon eller några dagar. Håll uppsikt över dem och kontrollera att de inte tappar i vikt.
Jag rekommenderar inte att ha fler än två hanar ihop. Hanar är supertrevliga och brukar fungera jättebra i par, men har man fler så blir det lätt bråkigt eller stressigt för dem. Även om de inte regelrätt bråkar, så tycker jag marsvin ska ha rätt att bo i lugn och ro, utan konstant småhackande.

Jag har vid flera tillfällen haft mer än två (vuxna) hanar ihop utan problem. Jag upplever dock att det verkligen gäller att känna sina hanar för att kunna sätta ihop bra grupper (tycker i och för sig att det gäller oavsett om det är två, tre, fyra eller fler som man vill få ihop). Det och stora ytor samt att man sätter ihop dem på "rätt sätt". Jag duschar alltid dem ihop i lite starkt doftande schampo, torkar dem lite lätt med en handduk och släpper dem på golvet i några timmar. Dessutom så gör jag, tvärtemot vad många rekommenderar - drar ner på inredning till ett minimum. Det enda som finns i (den helt nystädade och rengjorda) buren i början är hö och vatten. Inga matskålar, inga gömställen (det får de efter ett dygn eller två) - ingenting som de kan bråka om. Jag upplever att det gör att att de söker sig till varandra istället för att irritera sig på varandra. Givetvis gör mina hanar också upp om rang och så, men de slåss oerhört sällan. Kurrar och biter varandra lite grann, men inte så att skador uppstår och inte i längden utan det är precis i början (den första veckan eller så, tills de funnit sig tillrätta i den nya situationen). Sen har jag förvisso i princip bara haft egenuppfödda hanar (några stycken jag tagit över som vuxna) och jag är väldigt noga med temperamentet på de djur jag använder i avel. Är de bitska mot varandra eller de är svåra att få ihop med andra hanar så vill jag inte ha dem i min avel. Jag vill att mina djur ska kunna gå ihop och trivas med det. Även om de är egenuppfödda så händer det att jag flyttar dem ibland (när någon dör, när det kommer en ny liten gosse eller en hane som ska bo med hona) och då är de allra flesta vuxna. Den värsta åldern att flytta runt hanar, eller ha dem i grupp, är enligt min erfarenhet när de är yngre än ett år eller så. Därför sätter jag i princip aldrig ihop grupper med unga djur utan de får gå i par tills de är vuxna och har hunnit lugna ner sina hormoner. Min erfarenhet säger även att vissa hanar blir oerhört stressade om de behöver bo i grupp och blir då aggressiva, får de gå med bara en kompis fungerar det utmärkt.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
tack för alla bra inlägg! Dom biter ej varandra eller är dumma mot varandra på något sätt, men en av mina äldre är mera att de är han som bestämmer,känns som att mitt ena blir utanför och så men dom äter tillsammans utan problem och är tillsammans på golvet utan problem, ville bara ha ha nån att bolla tankar med! i dag har det gått 6 dagar, tror ni ja ska ge det längre tid eller ska ja lämna tillbaka den lilla? sen har jag dom äldre tillsammans så är det aldrig nå bråk eller nå utan då är de som vanligt när ja har dom i soffan!