Bygga bur.
jo det är ju så här att jag och mamma tänkte bygga en egen bur till marsvinen. men då tänker jag ju..
Hur ska den se ut?
vi funderar på ett stort burskåp men vi vet inte riktigt
sen funderar vi även på att vända på en bokhylla.
Kan vi få lite ritningar?,
1.Jag vill helst vända på en bokhylla. Men vad ska man göra så inte trät börjar stinka kiss till sist?
2.Och hur ska man sätta vattenflaskan om man vänder en bokhylla?
och vad ska man ha för trä om man bygger eget burskåp och vad kostar det ungefär?
SNÄLLA, kom med hemsidor med bilder, eller dina bilder på upp å ner vända bokhyllor/egna burskåp, och ritningar å förklaringar x)

Jag har en nervänd bokhylla (drygt 2*1 meter) där fyra marsvin bor. Funkar utmärkt, stor yta för marsvinen.
1. Jag har lagt vaxduk över hela botten och satt fast det med träklister i kanterna. Men sätt fast kanterna ganska högt upp så marsvinen ej kan bita där, som mina gjort då jag bara täckte botten.
2. Jag har stor vattenskål istället, men man kan nog annars borra hål och sätta dit flaska om man vill.
Chippers: mina busar skulle smita om inte det var galler över hela:P Hur hög är buren?
Helena

#1: Jasså. okej..
Men jag bara undrar…. hur lär man dom att dricka ur vattenskålen? MIna dricker bara ur flaskan ju!
Frästen tjusig bur! 

#2 Marsvinen kan inte smita därifrån :) Den är 30 cm hög :) Har inget galler över buren nu, hade det bara ibörjan.
#4 Lär och lär .. la bara ner en stor skål med vatten och de dricker därifrån helt enkelt. Även om man inte ser ibörjan brukar de göra det efter ett tag :D

#1 Jätte fin bur :)

#4 Okej tack,:) ska testa det med en gång!!
Mina marsvin skulle smita:P
Helena

#7 Men det går inte, mina marsvin har försökt men det är absolut för högt för att de ska komma över :) Det ser väldigt lågt ut på bilden men det är väldigt högt IRL :)
Jag byggde alldeles nyligen en bokhyllebur :) En från IKEA 169 kr bara! 171*59 cm - lagom för max 5 marsvin tycker jag. I bottnen har jag vattentät matta som jag köpte på mattlandet..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 - Visa en bild, snälla :P
Jag och syrran håller på att planera för fullt här för att ta in så där en 4 - 5 honor ;P *dream on*
Hanna

Hur gör ni när ni städar era bokhyllor är inte det väldans knepigt??
// Nathalie

Jag har en liknande bokhylle bur till mina på vintern.
#11 Jag städar med en sop och sopskyffel bara, skyfflar ner allt i en säck. Sedan torkar jag rent med yes och trasa, klart!

#12 Lät ju inte så komplicerat.. Kanske ska ta ett snack med mamma.. Har ju en Billy bokhylla hemma.. Fast det får blir senare när dom blivit helt tama. Är ju fortfarande lite spring i benen på dom små.. :)
Och då om det inte skulle funka mellan de tre hanarna borde man ju kunna dela av den på nått vis så har dom ju fortfarande sällskap men inte bor ihop.. :) Och det blir fortfarande bara en bur att göra rent.. :)
// Nathalie
#10 Är låååångt bort från mina bilder (är hos mormor & morfar och inte hemma tyvärr) men när jag kommer hem så kan jag visa bilder. Jaså, hoppas verkligen ni får ett par honor då :)
#11 Det är väldigt okomplicerat skulle jag vilja säga. Jag har en foderskopa från Börjes hästsportaffär (finns i hästbutiker som Hööks, kanske även Granngården/Lantmännen) som jag skyfflar ut spånet med i en sopsäck. Om det behövs kan man ta en svamp med varmt vatten och diskmedel och sedan gnugga och torka upp med handduk.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 - Okej.
Kul. Vill gärna se bilder *väntar tills du kmr hem*

Jag har två bokhylleburar, dock bara bild på den ena (som jag hade först).
Jag har lagt en vanlig korkmatta i botten, sen ett lager tidningar, ett lager spån, ett lager tidningar till och sen ett tjockt lager spån.
I den ena buren har jag borrat två små hål och trät i band (från höbalarna) i där jag fäst vattenflaskan (hade en ståltrådsanordning som jag själv gjort tidigare) i den andra burenm har jag ett gammalt burgaller i (tagit bort luckan) där jag fäst vattenflaskorna, "i" burgallret ger jag dem höet.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#13 det är ju super lätt att dela av en bokhylla om man har kvar några av hyllorna : ) Då blir de avdelningen lixom.

det finns väl våtrumsmatta att köpa, det borde ju vara bäst som botten ist för vaxduk!

Jag vill oxå ha en bokhyllaabur!

Ska köpa en vax duk nu nån dag.
Sedan måste jag tömma en bokhylla och göra plats i mitt rum, (Ska också möblera om innan också.) sen ska jag bygga den, vi har redan börjat rensa ut vad vi ska ha kvar .
Blir väl snart en jätte stor bur!!! Hurra!!! :D

Nyckelord: Google Sketchup… Fast hur programet fungerar i teorin har jag ingen aning om xD [det är alltså ett gratis nedladdningsbart program som man kan göra skitfina ritningar till både det ena och det andra i].

#21: Vilken fin!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Tack ! :)