Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1028 ggr
Badgertastic
0

ny i boet.

Har fått hem sällskap igår till min tvååriga hane. Gjort "som man ska göra" och enda som min gamla hane brytt sig om den lille nya är att han luktar honom på baken. Den lille är helt förskräckt över att ha flyttat hemifrån och inte alls glad över det verkar det som. Vet inte om han ätit eller druckit något men den gamle lever som vanligt och bryr sig inte ett dugg om den lille nya (som är 7 veckor). 

Jag är lite nojig över alla historier man läst om att när marsvin slutat äta så går det fort utåt osv men hur länge ska jag vänta tills jag kan pusta ut med den lille nya? behöver jag tvångsvattna honom något?

Omnia mea mecum portoDjävlas

Binajis
1

Om ett sjukt marsvin slutar äta går det fort utför. Men ett friskt marsvin svälter sig inte. Han äter när han blir tillräckligt hungrig och säkert när du inte ser på. Tycker du verkar ha gått igenom en ovanligt lugn ihopsättning och kan bara slappna av och njuta av dina två marsvin! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[erikam]
1

Vad kul att de har fått sällskap av varandra! Troligtvis äter den lille när ingen ser, smyger i sig lite mat då och då. Det är inte bra när marsvin slutar äta men i det här fallet tror jag verkligen inte du behöver vara orolig, han får säkerligen i sig mat. När han känner sig säkrare kommer han knapra mer på godsakerna som erbjuds :)

[erikam]
1

Nu var jag visst lite långsam på att skriva, så du fick dubbla svar av oss :)

[Gladamarsvin]
1

Den lilla kommer börja äta till slutet och allt de stora marsvinet inte bryr sig om det lilla de kommer det att göra till slut. Min vuxna hane Milo bode själv ett tag och sen när Zero kom hem så blev de kompisar

Badgertastic
1

Ja det verkar som det gått väldigt lugnt till och inte hört något på natten heller så jag hoppas ju det håller i sig det här men att de blir lite gladare i varandra. just nu trycker den lille i huset och den stora hoppar omkring som vanligt i buren och gör sitt. 

ska jag låta liten vara eller ska jag upp och mysa med han så mycket som möjligt? har bara haft uppe honom korta stunder.

emmaaslund
0

#5 Fortsätt ta upp honom stundvis. Det behöver nödvändigtvis inte vara kortare stunder 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Badgertastic
1

han har kissat på mig. en jättepöl. och jag ser det som ett gott tecken, fast det är "avföring´". det gjorde han i förrgår och har låtit han vara lite i sitt hus men sett att han börjat röra på sig och så. Så jag håller tummarna på att han vågar sig framåt och bosätter sig så småningom.

Wilmazz
0

Tror inte det är någon fara alls! 

Du ser ju om  han blir mager i så fall. Precis som de skriver ovan så ett friskt marsvin äter och han verkar frisk och pigg. Äter säkert när ingen ser. Han har säkert längre rang än ditt gamla marsvin så hans tur kommer efter. Åtminstone i början. Så han äter säkert när det gamla marsvinet inte är i matskålen, eller i en annan del av buren. (Hö grönsaker)

Ja, jag tycker du ska ta upp honom så mycket du kan.

Lycka till med tillskottet!