Så gräs?
Nu är det ju snart höst och vinter (snart å snart) och då kan ju inte grisarna vara ute och käka gott gräs om dagarna. Är det någon som vet om man kan så gräs i kruka och ge till marsvinen? Och vad ska det då vara för sort? Kattgräs?
Kram Hanna
Hanna
Kattgräs är oftast vanlig havre eller vete såld till ohyggligt överpris. Om man vill går det utmärkt att så hel havre och ge till marsvinen. Det är snabbt och enkelt.
Jaha ^^, vart kan man köpa det?
Hanna
Havre tycker jag är bra marsvinsfoder. Mina pensionärer (d.v.s. de som inte går i avel och därmed ytterst sällan får pellets) äter mestadels havre som kraftfoder. Vi köper 30 kr säck på nån hästaffär där vi köper hö och spån också. Det är fånigt billigt. 30 kg kostar väl en hundralapp kanske. Men det bör väl finnas havre i lösvikt på djuraffärer också? Jag handalr så sällan på djuraffär då jag bara känner till i princip en butik som jag kan tänka mig att stödja.
Jag sådde havre på balkongen, det gillar dom, det kommer upp på bara ett par dagar också.
Helena
#3 - Okej :) Jag funderar på om jag ska börja ge Sune + kommande grisar havre istället för pelletsen. Jag tvivlar på att dom har havre i djuraffären, och om dom har det så är det säkert snuskigt dyrt. Men jag kan ju kolla nästa gång jag åker till någon hästaffär.
#4 - Vad bra, jag måste prova ^^
Hanna
Jag köper havre i hästaffär nu, men det finns i djuraffär med:)
Helena

Havre i lösvikt kan finnas som fågelmat (till talgoxar odyl) under vinterhalvåret i vilken affär som helst. Annars kan man försöka i affärer som säljer foder, t ex Granngården / Lantmännen eller Jordnära. Finns det inte havre i lösvikt så säljs den i stora säckar med lågt kilopris.
#6 - Okej :)
#7 - Ah, Jordnära ligger ju inte långt härifrån och det är på Granngården i Trollhättan som jag brukar köpa pelletsen, så det här ska nog lösa sig :)
Räcker det att ge bara havre då, om man ska ha det ist. för pellets? Eller ska jag blanda i något mer? Och hur mycket?
Känner att jag tappar tråden här, men skit samma ;P
Hanna
Jag blandar Oxbow´s pellets ca 50/50 med havre.
Helena
#9 - Okej. Men Oxbow är så dyrt :/
Hanna
Inte om man blandar ut det med havre, vi har ju 6 små grisar, du har bara en nu:P
Helena
#11 - Nej, det är klart. Jag ska fundera på hur jag ska få ihop allt tills den 27 okt. Just nu är allt bara lösa trådar -.- Och jag måste knyta ihop dom för att få till det bra för grisarna.
Hanna