Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1302 ggr
Linaapp
0

Dovt kurrande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två marsvins tjejer som är 6 månader, jag antar att det är runt den här åldern dom blir könsmogna eller? I allafall min ena tjej gör detta dova kurrande ljud och gungar på bakdelen. Som tydligen ska betyda att hon uppvaktar de andra marsvinet eller visar sin dominans? Men hon gör det typ hela tiden! När jag håller på och städar och plockar i buren så börjar hon Kutra och gunga på rumpan samtidigt som hon gör popcorn skutt om vart annat. Eller om jag ger dem godis eller ja fyller på mat så gör hon detta. Då börjar jag undra om det även kan betyda att hon är nöjd bara eller? Eftersom hon gör popcorn skutt sen kurrar hon så igen och skuttat och så om igen. Eller försöker hon visa dominans emot mig? Den andra tjejen kurrar aldrig. Någon som upplevt samma sak?

emmaaslund
2

Marsvin blir könsmogna vid några veckors ålder, så det var ett tag sedan dina tjejer blev det. Ett dovt kurrande tillsammans med bakdels-gunget är dels en honas dominansbeteende men också ett beteende som kan bli tydligt under brunst. Under brunsten kan en del honor bli rätt jobbiga mot sina burkompisar och är påträngande, lite kaxiga och hormonstinna. Fullt normalt och inga konstigheter. Marsvinen är mycket sociala och pratsamma djur och det finns en himla massa ljud och kroppspråk som man får uppleva som observatör :) Att dina marsvin inte beter sig likadant beror på att de är två olika individer, precis som vi människor också beter oss olika. Den mer tystlåtna honan kanske är den som är lägst i rang och hennes brunstbeteende kanske inte är lika synligt som hos den andra honan.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white