Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1664 ggr
Silvercore
0

Fega marsvin

Hej!

Jag har två marsvinshonor som är ca 6 månader gamla. Den ena är ganska social och den ena mera tillbakadragen, men båda två är väldigt fega och verkar obekväma i människors närvaro. Jag hade två marsvin när jag var yngre och de var mycket mera framåt och skulle vara med när man t.ex. gav dem mat, plockade upp dem eller städade buren, de åt ur handen osv. 

Jag försöker hålla på med mina damer så mycket jag kan, men det verkar inte riktigt hjälpa. Har ni några bra tips på hur man kan få sina marsvin mer sociala och lite modigare? Jag vet att det hjälper att helt enkelt vara med dem mycket, men jag vill gärna ha tips på vad jag kan göra med dem :) 

Det jag har gjort är att jag har ställt dem i vardagsrummet, där jag och min sambo är ofta. Det hjälpte lite, då de vågar komma fram ur sina hus lite oftare.

emmaaslund
1

Marsvin är, precis som vi människor, olika till personlighet och beteende. Vissa av oss är mer sociala och nyfikna medan andra är mer tillbakadragna. Det jag kan råda dig till är att fortsätta låta dem vara en del av er vardag. Tassa inte på tå kring buren utan låt de ta del av era vardagliga sysslor och ljud. Pyssla mycket med dem, både var för sig och tillsammans. Möblera om i buren. Muta muta muta med godsaker. 

Har dessa honor alltid bott ihop? Min erfarenhet säger mig att en ny flockmedlem kan röra om i soppan lite och dra igång de andra marsvinen. Nu är det ju inte en lösning för alla eftersom man ska ha tid och utrymme som följer med fler djur, men om man har det så är det absolut något jag själv upplevt hjälper. 

Sen är de som sagt så olika, marsvinen. Jag har själv en donna här hemma som bott här i tre månader och varit otroligt blyg under hela tiden. Nu när det föddes ungar i hennes bur blev hon ett helt annat marsvin och blommade verkligen upp. Så ibland behöver marsvinen, liksom vi, lite miljöförändringar för att rycka upp sig :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Wilmazz
0

Hej!

Jag kan bara tala om hur jag gör för att få den tama.

Sitter med dem, en i taget lääänge. Gärna framför en långfilm, när jag läser bok eller sitter vid datorn. Har dem oftast i en handduk -marsvinet bara ligger i den. Oftast somnar dom, och när de väl gjort det brukar man vara "hemma" , de dvs de har fått förtroende för en och litar på en. De kan fortfarande vara lite skuttiga i buren, men där brukar jag ge dem det gottigaste ur handen, vifta med gurka så det doftar mycket så brukar de sniffa sig fram. Vågar de inte komma hela vägen ger jag en liten bit i buren-bara en liten så de vill ha mer….och till slut brukar de våga sig fram.

Efter ett tag brukar man kunna klappa dem i buren också-eller att de kommer fram själva.

Tålamod är ledordet…Men de långa passen har gett bäst resultat.

Så vid varje byte i burarna "går jag igenom dem"  pillar på tassarna-även om det inte behöver klippas, pillar med öronen och kammar dem, det gör att de inte blir mer avslappnade vid kloklippning, och iom att man kollar dem varje vecka blir de heller inte för långa.

Lycka till!

Wilmazz
0

Såg denna videion på youtube.

Kanske något?

http://www.youtube.com/watch?v=HOv0zov99tA

Silvercore
0

Tack för alla tips!

Det ena marsvinet köpte jag på djuraffär, och det andra av en privatperson, men de är lika gamla och har bott tillsammans sedan jag köpte dem (det var bara någon dags mellanrum, då det blev akut med sällskap) så det tror jag inte har någon påverkan. De verkar trivas bra tillsammans, men det är ganska tydligt att den ena styr över den andra, men hon är också mycket större.