Marsvinsprylar!
I en marsvinsbur kan man ju ha det mesta! Men hus och tunnlar kanske är det vanligaste…?
Jag skulle tycka det var kul om ni delade med er av vad som finns i era burar och vad marsvinen tycker bäst om!
Själv så syr jag sovsäckar och tunnlar till mina marsvin som dom bara ÄLSKAR! Det är helt klart favoriten som är tätt följt av tunnlar, helst ska tunnlarna vara i tyg (tur att matte syr såna!), så dom kan ligga och mysa i tunneln när dom busat klart ;)
Mina älskar hängmattor, har även en trähylla som de uppskattar att både sitta och ligga på om de inte står och spanar efter mat 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har också hängmattor till mina, men dom vägrar att ligga i dom. Hur lyckas du? ;) Ser dom ut på något speciellt sätt?
Har provat olika höjder men dom lägger sig jämt under och sover… :)
#2 Vissa marsvin uppskattar tyvärr inte hängmattor, dock gör alla fem jag har nu det så det brukar bli slagsmål ibland
Jag har vanliga, sånna som man kan köpa i butik för illrar. Sedan har jag ett fluffigt tyg, köpte i en hundbutik så jag antar att det är något slags liggunderlag för hundar, som jag klippt till i lagoma bitar och sedan sätter fast i gallertaket.
Mina marsvin är konstiga, jag kan sätta hängmattorna ganska högt upp och de hoppar upp som om de vore kaniner, ser rätt roligt ut.
Visar en bild på Terry där han ligger i den fluffiga hängmatan, julafton förra året.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Mina marsvin älskar också rör:P Men dom älskar sitt hús mest av allt:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Någon som har satt in krukor med gräs och andra goda saker i era marsvins burar, fundera på att fixa nått sånt tills dem får sin nya bur. Tänkte man han typ köpa katt grös och så sen se till så det blir tätt och långt och fint, så kan man har fler man bytter i mellen när dem ätit ut en :D
Mina har nu i sin hage, tunlar, sägner (dem älskar värkligen att ligga ocg sova på sina madrsse). bolalr med godis i tycker dem också om :D
#5 Köp inte kattgräs xD Min enda erfarenhet av det är att innehållet stinker och att det blir gräs mina marsvin (eller katt för den delen!) aldrig skulle tänka sig att äta! Bättre att köpa riktiga gräsfrön, blir mkt mera omtyckt! :)
Men det är en riktigt bra ide, speciellt nu på vintern när det knappt blir något utifrån alls!
Oh, vad gör du dina "bollar" av? Mina tycker inte alls sånt är kul, dom typ kollar knappt på det! Blir lika besviken varje gång…
#3 Vilken underbar hängmatta. Smart att göra det av sånt tyg, det måste jag genast prova! Kanske blir mer omtyckt av pojkarna!
#6 - Vanlig havre kan du köpa annars och så, säkert billigare än gräsfrön och mycket uppskattat :)
Hanna

Mm, får bli vanligt grös och havre då :D så får dem lite olika :D
Vi kar köpt bollen på djuraffören, den är för kanine igentligen..Och så finns det lika stor för katte också… men den för kaniner var moröter på och den för katter var fisk skellet ;D XD
Det är väldigt upp sakttar med bollar, köpte en förs och molly lärde sig direk hur man skulle gör för att få utt godiset, hon titta på när vi stppa i och rulla lite på den då rulla hon också och märkte det kom ut. Carla var förs inte alls intresera av den, hon gick brevid molly och bråkade om godiset sen efter ett tag lärde hon sig också och det blev det små tajafft om bollen. SÅ det var bara att ta cyklen till djur affären och köpa en till.
Men på ta om bollar, Carla är liv rädd för innebandy bollar. jag lade in lite grönsaker i en innebandyboll höll den framför carl som satt i mitt knä, satt i hagen med henne.. Hon värkligen flög ner fån knät… Jag tog upp henne och hon var så rädd, har aldrog sätt henne så rädd förut aldrig.. Molly åt glat från bollen.. Jag lätt givet vis inte booen var i hagen, för det var ju så synd om lilla carla..Hon lungnade ner sig i tundlen och gick till slut fram.. Jag vet inte vad det kan var hon var så rädd för.. det var så förvånadn hon har alldrig varit rädd för några andra bollar förut.. någr vecko senar testade jag igen, för att se om det kanske bar var då elelr nått. den gång tryckt jag itne frm den i ansikte på henne. jag lade den i hagen och hon komm glat springan de och skulle se vad jag gjord. när hon fick se innebandy bollen tvärstana hon och spran vetskrämd in i tundel där gon satt .. nu har jag lovat henne att aldrig ta fram en innebandy boll när hon är i närhetan. Jag tog upp henn och tröstad henn. honpipp inte och satt vetskräm men till slut vart hon lung och helt som vanligt igen pipp glat och var så glad..
Men jag undrar vad det är för specielt med innbandybollar, som är å läskigt??

Vet någon var man kan köpa havra att så; blomaffärer eller??
Häng mattan ser jätte mysig ut, men sliter inte marsvinen bort "pälsen"? En gån när min grisar gick en lurvig filt så örjad dem slita bort "håret" på den. Men det kanske bara är mina små grisar som ska äta allt hehe :D
Mina grisar har låtit det vara, de bet lite i början men slutade ganska snabbt, dock lossnar "pälsen" av sig själv efter man har tvättat och använt den några gånger så tyget är inte lika fluffigt som från början
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Våra honor har buren uppdelad i två sektioner, en med vanligt burspån som dom gör sina behov i och sen en mysdel med fleecefiltar och mjukisgrejjer som dom ofta ligger och sover i. Har dock inte så mycket saker i buren (än!) men brukar lägga in lite toalettrullar som dom verkar tycka är kul att bita och slänga runt
#11 Mina marsvin har aldrig fattat det där med myshörnor :/ Dom tycker man kan bajsa och kissa överallt!
Eller ja, knäet gör dom aldrig något i, men i buren, där härjar dom vilt, har verkligen försökt få dom att skärpa sig lite och åtminstone låta filtar vara men då tycker dom nog bara att det blir ännu roligare att kissa där, dumma marsvin! :)
#12 Mina marsvin är också sådär grisiga, de blir så lata när de ligger i hängmattorna så de behagar sig inte ens att hoppa ner när de ska kissa eller bajsa, vilket resulterar i att hängmattorna blir rätt äckliga.. 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hängmatta är det bästa jag provat för mina grisar :D Honorna får inte nog av den !!!!! Mysigt att ligga under och det sitter alltid minst ett marsvin i ! Min tog jag från ett kattträd då den är alldeles för liten för min klumpeduns till katt !
Hmm. Intressant! Kan inte lägga in bilder på dessa hängmattor?
Har aldrig hört talas om!
Havre köper du ekologiska frön i matbutik, ICA/COOP. Hel havre eller lättare att hitta helt vete. Blir också gräs. Tar ca 8 dagar.
Jag brukar sätta vanliga gula ärtor i en balkonglåda, efter 8 dagar börjar jag klippa i ena änden(mest till min egen sallad, men marsvinen fär givetvis också) Nästa dag fortsätter jag klippa och efter ca 5-7 dagar, så har det växt upp där jag började så då börjar jag om.
Ca tre omgångar(3 veckor) brukar bli bra, sedan får jag såom.
Havrefrön är samma som kattgräs, och de är inte alls äckliga. Blir hur fina som helst! Luktar inte illa, utan det kan ha blivit ngt fel med sådden(För mkt vatten kanske…)
Lätt att det möglar, och det får man INTE ge sina marsvin. Ärtorna är mycket lätta att odla. En låda gula ärtor (För kokning av ärtsoppa) Kostar nästan ingenting med tanke på vad mycket det blir, jättebra nu till vintern.
Kattgräs brukar jag med ge de ÄLSKAR det o äter upp en burk på ca 5 minuter (köper färdigsådda i en butik här för 10 kr)..
Annars är nog deras bur rätt tråkig ännu iaf.
de har en hylla (sån där grå hörnsplasthylla) med ramp till, 2 broar och 3 mysfiltar.