ringorm? svamp? skabb?
Har läst i andra trådar här men vill ändå fråga lite.
Förra helgen upptäckte jag en liten torr fläck på min ena skinny. Då jag precis avlusat mina marsvin (badat i Dermocan) tänkte jag att det kanske berodde på det, att huden blivit torr. Fick tipset att smörja in med skillingarydsalva.
Fläcken blev lite större men det tar ju ett tag innan en behandling hjälper även om det bara är torr hud. Men precis nyss såg jag att det blivit mycket värre. Typiskt att det är helg nu o jag inte kan få tag i en veterinär förrän nästa vecka.
Fläcken hon hade från början är nästan lite blodig, som om hon rivit sig (men hon kan ju inte komma åt där, mitt uppe på höften), plus att hon har som småsår på flera ställen på kroppen. Småsåren fanns inte igår o jag såg dom inte imorse heller, men de kan ju ha varit på väg då iofs.
Den stora fläcken är helt rund. De andra ser mer ut som småsår som hon kan ha rivit, lite blodiga (som om de är nya.)
Då hon är skinny (även om hon är överbehårad) så har hon inte tappat nån päls.
Vad tror ni? Ringorm? Svamp? Skabb?
Nåt jag kan testa att behandla med själv under helgen? Hon är som sagt badad i Dermocan innan o jag har behandlat med fet salva. Jag har ivomec hemma men inget svampschampo.
Jag kan inget se på nån av de andra i flocken, varken skinnys eller pälsade.
Kan tillägga att hon är pigg o aktiv o äter bra.
Det låter onekligen som Ringorm, något som verkar ha florerat en hel del senaste året. Jag skulle definitivt ta djuret till enbra veterinär som kan odla och se vad det är. Om de är Ringorm behöver du tyvärr både behandal och sanera.
Vissa säger att "alla" skinnys får svamp, men det är absolut inte sant! Det går utmärkt att ha svampfria skinnys.
#2 Svårt att säga men ena fläcken påminner om det i varje fall.
#1 Sanera med vad?
För det första måste marsvinen behandlas, samtliga marsvin, men svamppreparat. Det finns sånt som man doppar dem i. Desutom måste det saneras med t.ex. Virkon S. Men det krävs skrapprov för att fastställa vad det är.
Ok
När mina marsvin (och jag ;P) fick Ringorm så sa vetten att jag skulle behandla med någon salva mot fotsvamp som fanns på apoteket. Funkade utmärkt, både jag och grisarna blev svampfria. Men tänk på att tvätta dig ordentligt efter att du tagit i grisen, det smittar något grymt (vilket jag fick erfara XD).
Hoppas det gått bra.
Hanna
Jag fick också tips om en salva mot fotsvamp som jag smorde dom med o det försvann på mindre än två veckor. Var extra noga med att använda alcogel mellan burar/djur under tiden. De har nu varit friska i en månad ungefär.
#7 - Vad bra ^^ Det är jag som är lite dum och puttar upp massa gamla trådar ;P
Hanna
#8 Det är väl inte dumt! 
#9 - Jo, lite ;P Men det är ju aldrig någon som skriver nya intressanta inlägg, därimot om man rotar runt lite i det gamla så hitta man en del ^^'
Hanna
#10 Ibland kan man ju hitta ett inlägg man missat förut men som man ändå vill ha svar på eller tycker är intressant, även om det är gammalt.
#11 - Jo, det är klart ^^ Fast jag gör det nog mest i brist på annat. När man städat marsvinsburen, sköljt ur vattenflaskan två gånger, tvättat skålarna, ställt in en ny bänk att ha buren på i rummet och grejat hela dagen och ändå kommer in och ser att det inte finns några nya inlägg, då blir jag sur ;P
Hanna
Ja ibland händer det väldigt mycket här men ibland är det mer lugnt. 
#13 - Jo, det händer saker här när jag inte är hemma XD
Men när jag sitter här 22 timmar om dygnet så händer det nästan ingenting ;P
Hanna
#14 Brukar va så! Konstigt nog…
#15 - Jo värkligen :P
Hanna