Borsta Teddygrisar
Hej!
Jag har nyligen fått hem två teddyhonor till mig. Den ena har väldigt tät päls och uppfödaren sa att hon behövde borstas en gång i veckan. Hon använde en gummikarda och en mjuk borste. Som nybliven mamma till grisarna är jag rädd för att göra fel, därför jag vill ha lite hjälp. 🙂
Jag har letat runt efter borstar nu eftersom det snart gått en vecka sen jag fick hem grisarna och det börjar bli dags för lite pälsvård, framförallt på den ena honan. Jag hittar nästan bara kardor med piggar i metall, men det verkar inte vara skönt att bli borstad av dem, de är rätt hårda ju. De få jag hittat i gummi (som verkar ok) är dyra i frakten och tar lång tid att få hem. Hittade en på djurmaxi som verkade bra men frakten var dyrare än borsten. Kommer beställa denna om ingen annan har något bättre förslag. Jag tycker ju det borde finnas i fler än en butik.
Vad använder ni till att borsta era grisar? Jag behöver ju någonting mer än en mjuk borste så att jag kommer åt hudavlagringar och så vidare och de har som sagt väldigt tät och kompakt päls.
Vill samtidigt inte att det ska göra ont och jag är rädd att köpa någonting som inte är bra för dem.
Tacksam för tips om vad ni använder och rekommenderar på teddys.
Sofie (och grisarna)
Vanlig gammal hederlig borste med svinborst använde jag förr. Fanns i alla fall då att köpa lite var stans i vanliga välsorterade butiker med bra urval. Typ Kicks förut, Åhlens, ibland t o m matvarubutiker, ibland även djurbutiker etc… kika runt!
Och istället för att bara klassiskt "borsta" dvs dra med borsten liksom mjukt "gnuggade" jag in den i pälsen i början av varje drag innan jag drog mjukt.
Tyckte i alla fall mina teddy och rexgrisar om jag hade förut! ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 En av mina närmsta vänner har två släthåriga petmarsvin och hon använder också svinborst. Kanske borde testa det. Tack för tipset. 🙂

Jag borstar aldrig mina teddysar (om det inte är inför utställningar så att pälsen ska lägga sig rätt samt vid förberedelserna inför utställningarna). Jag använder en hundkam i metall vilket jag tycker funderar bra till det jag vill ha ut av det.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Borstar enbart min peruan och min lunkarya, aldrig mina andra marsvin, inte teddy-mixen jag har heller 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej Sofie!
Eftersom teddy är en ras med mycket tät päls kan det vara bra, precis som du skriver, att "borsta in luft" då och då. Jag har rex och borstar dem inte regelbundet men jag tror absolut inte att det är en nackdel att göra det. Om marsvinet/marsvinen har lätt att få svamp är det absolut bra att förebyggande hålla igång luftflödet mellan tät päls och hud.
Kör på en karda i metall och karda mothårs (då pälsen på teddy inte växer direkt bak som på släthår).
Lycka till med dina teddygrisar.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Kardan i metall hatar alla mina marsvin. Jag använder en helt vanlig plastkam…till alla utan nakenfisen då.
Efter beskrivningarna ovan så ska nog skaffa en borste och "massera" lite i pälsen, säkert skönt på teddysarna. Den släta och lunkaryan fungerar bra med kam.
Det jag minns från förr när jag hade en teddy (och en abessinier), och borstade dem med en metallkarda emellanåt var deras gälla skrik. Även om jag var försiktig och mjuk så skrek dem och det skär ju i hjärtat på en. Sen är det väl individuellt huruvida grisar gillar att bli borstade alls eller ej men just detta var vad som tog emot när jag kollade på metallkardorna. Fast det kanske bara är jag som är för känslig mot deras små skrik 😊
Lita du på magkänslan! Att bli kammad/borstad ska vara något positivt - inte något som blir jobbigt för marsvin och matte.
Vi har släthåriga grisar. De behöver ju inte borstas, men vi gör det ändå. Det blir en mysstund. Marsvinen är avspända och lugna. Jag tror faktiskt att de njuter. Vi använder deras husses gamla babyborste som är supermjuk. Fast till teddygrisar måste man förstås ha rejäl borste eller kam.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag har en teddygris och det bästa att borsta med tycker jag har varit en vanlig kam. Har en karda (metall med mjuka gummipluppar längst ut) och visst är den väldigt effektiv men hon blir helt tokig när man försöker borsta med den. Hon är ganska känslig för att man håller på med hennes päls på ryggen. Medhårs går ok, men mothårs går inte alls. Dock tycker ju jag att man får loss mer lösa hårstrån om man tar mothårs. :P
Hmm, jag har aldrig upplevt att någon av mina rexar blir ledsna av kardan. Vissa är lite kittliga över rumpan men inte mer än så.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Tack för alla svar! Det har varit till stor hjälp, med andra ord så fungerar även en metallkarda bra och eftersom det är det jag hittar överallt blir det nog en sådan. Så får jag se hur grisarna känner, får kanske byta till en kam om de börjar skrika.
🙂