tama marsvin
Nu har jag haft isidor och Felipe i ungefär 2 1/2 månader utan märkbar förändring. Alltså dem är fortfarande lika skygga. Inte som första veckorna men dem är fortfarande väldigt skygga. Jag vet att det kan ta ett tag innan dem blir tama. Men finns det något jag kan göra? Jag försöker att ta upp dem varje dag (nu har jag varit borta en vecka..) och dem får alltid grönsaker när jag tar upp dem. Jag har börjat ge i buren också. Och nu har dem (för några veckor sen) börjat komma fram och ta ut handen. :/
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
men det blir framsteg, kan ju ta ett tag och fortsätter du så här blir de säker tama snart:)
Fortsätt att hantera dem ofta så kommer det. Det kan ta lite tid ibland eftersom det ligger i deras instinkt att springa och gömma sig.
Jag hanterade mina väldigt mycket och efter bara en månad var de så tama att de klättrade upp under hakan på mig om jag satte mig bredvid dem på golvet. Men de springer fortfarande och gömmer sig om man går fram till buren.
De gånger jag fått hem rädda och ej så tama marsvin så låter jag dem först vara några dagar för att sedan attackmysa med dem.
Jag bullar upp med handdukar som tål att kissas ner ordentligt och tar sedan upp svinet/svinen om de går tillsammans och har dem uppe i knäet läänge. De orkar inte ligga och trycka allt för länge när det ligger godsaker bredvid. De första dagarna kanske inget händer men inom en vecka har det garanterat alltid gett resultat.
Jag resonerar att när de väl tagit en godbit ur handen utanför buren är den värsta spärren upplåst. Sen brukar det gå ganska fort om du fortsätter hantera dem dagligen. Att ha en skål med godsaker nära buren och varje gång du går förbi lockar på dem med samma ljud samtidigt som du ger dem något gott bygger en allians.
Lycka till
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Sen är det ju olika hur tama individer blir. Jag har t. ex 5 vuxna marsvin och alla är de olika. Vissa kan man klappa i buren och vissa tar inte ens den godaste maten ur handen. Så länge de inte blir stressade av att man rör sig kring buren så är jag nöjd.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
# Håller med dig, man ska kunna röra sig obehindrat runt buren utan attt de ska reagera. Svin ska inte ligga och trycka så fort nån är hemma. De ska kunna känna sig trygga och ha sin frizon i buren.
Men enligt mig är det ju väldigt trevlig att ha sådär supertama svin. Vilket inte alltid är så möjligt. Tyvärr.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/