Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1564 ggr
maijasjodin
0

Alla dessa blocketannonser

Ja, blir ganska trött på dem. Just nu säljs ett ensamt marsvin köpt i djuraffär med bur och tillbehör= saltsten 1 hus ,matskål, vattenflaska och INGET HÖ? Marsvinet har inget hö.. :( i annonsen skrivs det inget om det och inget hö på bilden,så det är vad jag antar. Men jag kan ha fel ,får vi hoppas.det är så trist att se vissa djur på blocket. Ibland brukar jag säga till och informera,men det har hänt att dem inte tror på mig, en person blev istället väldigt arg på mig? Vill så gärna köpa honom och ge honom ett bra liv med rätt skötsel. Men funkar inte som det ser ut nu. Ingen som bor i eller i närheten av Nacka som är sugen på tillökning? :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Svarttusch
0

Jag brukar undvika blocket för att inte bli allt för ledsen. Testade att kolla nu i mitt närområde och jag hittade faktiskt bara två annonser :D Den ena sålde 2 honor och 1 kastrat (såg ut som rasrena djur, en self, en långhårig och den tredje såg man inte) och den andra var en uppfödare! Vad trevligt att bli positivt överraskad :) Men här råder viss "marsvinsbrist" så jag tror grisarna försvinner snabbt från blocket.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Cocomo]
0

Här är det nästan inga marsvin på blocket och när det väl finns så är det ofta ensamma marsvin som säljs med saltsten och gnagarblandning för att intresset har svalnat. Eller många hanar som säljs för att dom inte kommer överens längre.

pinku
0

Han var verkligen supergullig också! Men jag kan inte ha fler hanar, måste tänka på aveln också…

Wilmazz
0

Blocket brukar vara blandad kompott, men de jag har sett runt Göteborg har varit rätt ok.

De säger att marsvinen ska vara minst två, en del vill ha kontakten med nya ägaren i fortsättningen och man får inte avla på djuren efteråt. (Där kan ja ju tycka att om man vill använda hanen så ska väl inte det vara något problem?)

Denna person är ofta lite aggressiv i sin framtoning vilket jag inte heller tycker är bra…

JAG skulle inte handla där, eftersom man inte känner sig välkommen som kund.

Så precis som med så mycket annat så är svenska ordet LAGOM ganska bra.

MoaIndra
0

Vart köper in era marsvin då om ni inte köper dem på blocket? Menar inte att låta otrevlig utan är bara väldigt nyfiken eftersom att jag kanske ska köpa två hanar :)

Svarttusch
1

#5 Det finns olika typer av annonser på blocket :) Om man ska köpa marsvin och inte bryr sig om ålder tycker jag blocket är ett jättebra ställe att köpa på! Framförallt om man är påläst och vet att de ska ha hö, c-vitaminrika grönsaker och vilket foder som är lämpligt. 

Många tycker att man ska undvika att köpa från djuraffär och det håller jag med om. Marsvin borde inte säljas i affär eftersom stackarna får byta miljö för ofta, samt att man inte vet hur aveln gått till. Det finns t. ex grossister som tar kull efter kull på en hona utan att kolla släktskap eller ge hennes en paus mellan dräktigheterna. Ibland har de heller ingen koll på hur gamla ungarna är så ibland är småhonor redan dräktiga. Vill man läsa mer om det kan man söka här på Marsvin.ifokus på "För mammornas skull" där Chokladgrisen skriver bra om varför man bör undvika djuraffär. 

Vill man inte köpa på blocket så letar man efter en uppfödare som antingen bor i närheten eller föder upp den rasen man vill ha (sen annonserar många uppfödare på blocket också, så det är inte bara omplaceringar). på svenska marsvinsföreningens hemsida kan man se registrerade uppfödare, men det finns oregistrerade också.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

[heda23]
0

Här kanske, eller kontakta en uppfödare med djur som ser intressanta ut för dig. Ofta kan du se även hur djuren bor och lite om uppfödaren själv. Sidorna är inte alltid uppdaterade så man kan kontakta och fråga om de har en kull på gång eller vilka är till salu.

Annars kan det vara en superbra idé att kontakta eragons.se eller marsvinshjälpen om adoption.

Trollevi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Jag har två söta killar till salu som är födda 10 september. En self black och en black tan, båda säljs med stamtavla. Bor i västra götaland Vargön.

www.trollvinge.webnode.se

mammagrön
2

Jag har köpt häst på Blocket! 😎

Nu är det ju inte så konstigt som det låter…I övrigt gick ju försäljningen till som vanligt m ett par provridningstillfällen, veterinärbesiktning osv..Hákon som hästen heter har funnits i familjen i 9år nu.

Blocket är väl ett bra ställe att annonsera på. Hur seriös säljare o köpare är avgörs ju inte av stället man annonserar på, men jag förstår vad du menar.

Hästar får inte heller hållas ensamma enl samma lagstiftning som gäller för marsvinen.

Jag är nybörjare på marsvin och har tacksamt läst MASSOR av trådar o Artiklar här de senaste dagarna. KUL och LÄRORIKT! 

TACK till alla er som delar med sig av sin erfarenhet!

MoaIndra
0

#8 nåå va söt! Men vet inte om jag kan köpa just nu bäst att fråga mamma först ;) mamma vill inte att jag ska köpa fler marsvin förena efter sommaren men med lite tjat går det nog att köpa marsvin tidigare ;D

MoaIndra
0

#8 nåå va söt! Men vet inte om jag kan köpa just nu bäst att fråga mamma först ;) mamma vill inte att jag ska köpa fler marsvin förena efter sommaren men med lite tjat går det nog att köpa marsvin tidigare ;D

MoaIndra
0

Oj råka skicka två gånger :P

Trollevi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

grabbarna är sååå söta :-).  Du får höra av dig igen om de blir aktuellt. Var bor du?

www.trollvinge.webnode.se

MoaIndra
0

I Göteborg västra Frölunda :)

Sunshades
0

Jag ser inget fel i att annonsera ut sina djur på Blocket vilket är den största marknadsplatsen i nuläget. Vad skulle alternativet vara? Våra marsvin kommer troligtvis också att hamna där inom en snar framtid då marsvin inte motsvarade förväntningarna. Inte alls så att jag rackar ner på någon annans åsikt eller känsla utan bara ger min egen. De "frälsta" ser uppenbarligen något helt annat i sina marsvin än jag gör och då är det ju helt klart bättre om en annan familj kan förbarma sig över de djur vi har :)

Alternativet till försäljning är ju, för många, att ta bort djuren och det måste vara mycket sämre än att omplacera dem.

godisgrisen
7

Jag ser absolut inget problem med sälja eller köpa marsvin på Blocket. Iblland behöver djur byta hem för allas bästa säljarna behöver inte vara onda människor för att de av någon anledning behöver sälja sina marsvin de har oftast djurens bästa i sinnet, Jag har sålt flera marsvinsungar på det sättet och hittat väldigt goda hem till dem den vägen. Faktiskt tycker jag att det är jättebra att det ligger annonser ute på Blocket från uppfödare och kunnigt marsvinsfolk för då kan man i annonsen ge en del matnyttig information om att marsvinen inte ska bo själva mm. Skulle tro att den informationen når ut till massor av folk som annars skulle missa den kunnskapen. När jag tittar på annonserna tycker jag mig se att de flesta är helt okej. Skräckexempel finns men de är få. Det är tusen gånger bättre att sälja sitt marsvin på Blocket än att låta den sitta och ruttna bortglömd och ensam i ett hörn. Det är tusen gånger bättre att köpa marsvin på Blocket är på en zoobutik.

Hur få eller hur många marsvin det än föds här i världen kommer några alltid att behöva byta hem. Att det finns djur till salu på Blocket betyder inte nödvändigtvis att det finns ett överskott av marsvin (min uppfattning är det motsatta). Möjligen kan det däremot vara ett tecken på att människor är dåligt pålsta och oförberedda när de skaffar husdjur.

Svarttusch
1

#16 Precis så tänker jag med. Det är inget negativ att köpa eller sälja på blocket. Det är väl mer att vissa skräckexempel kommer från blocket där personer som köpt via djuraffär (oftast) och fått fel information säljer vidare och eventuellt sprider samma dåliga information. Uppfödare eller engagerade ägare däremot är bra att de finns på blocket. De flesta uppfödare som annonserar är t. ex noga med att påpeka att marsvin är flockdjur och säljs bara tillsammans eller om det redan finns kompis. En sån enkel mening kan undervisa många!

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Wilmazz
0

Jag har köpt mina den sista tiden på köpes /säljes på facebook.

Köpte mitt försa marsvin i zoobutik när jag var 11. Och DET är längesedan… Efter det har jag köpt av uppfödare jag träffat på utställningar eller sökt på SMF, där man kan se vilka som föder upp just det man söker.

Genom bekanta som håller på med marsvin har jag fina små grisar.

Har inte köpt något djur på blocket-ännu. Däremot prylar.

Ser iofs inte varför man inte skulle kunna köpa på blocket. Det har bara inte funnits det jag vill ha.

Att det blir lite hipps som happs på blocket med marsvinen är väl just att de tröttnat och tröttnat för att de inte har tillräckligt med kunskap och intresse.

Ganska bra att man kan fånga upp dem där. Vet flera som tar hand om dessa små marsvin.

maijasjodin
1

Inget fel med att annonsera på blocket! har själv gjort det. Utan just enskilda anonnser. Det hade inte spelat roll om det var blocket eller nån annan sajt. :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/