Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1007 ggr
Zorro123
0

Tjocka marsvin

Jag har ett marsvin som börja bli lite rund för att han gillar att äta pellets :) Jag har läst att om ett marsvin blir överviktigt så kan det skada deras tassar och de vill jag inte ska hända. 

Vad har ni för råd om vad man ska göra om man har lite runda grisar. Uppskattar tips

Frida B
2

Tar bort pelletsen, för man brukar ge pellets till marsvin som behöver gå upp i vikt, annars är det inte nödvändigt ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Arinah
0

Börja med att sluta ge pellets. Övergå till att bara ge gott fint hö och grönsaker i den mängd som behövs för C-vitamin. Sluta med morot.

Förhoppningsvis har din tjockis en kompis, annars kan en liten pigg och lekfull bebishanne få fart på honom.

Mycket utespring i stor hage på golvet.

Ge inte efter för tiggeri om godsaker

Zorro123
1

Tack för tipsen. Ska börja att ta bort pelletsarna. Men jag gav dem aldrig morot

Tex&Tillman
1

Du kan ge dem mindre pellets till att börja med =)

Sen kan du aktivera dem mer. Och detta kan man göra på flera sätt. 

#Låta dem springa utanför buren i ex något rum i nån timma några ggr i veckan.

#Ge dem en mer utmanande inredning i buren som får dem att använda kropparna mer och skapa mer muskler.

#Sprid ut pellets och grönsaker i buren istället för i skål. Då får dem jobba mer för maten och håller igång dem mer =)

Lycka till =)

Zorro123
1

Det är även lag på att ha två så att det är klart han har en kompis. Han vill också gärna leka så att få fart på han kommer inte vara något problem 😉

Mirinda
1

Om du brukar ge dem godbitar av söta frukter så är det bäst att skippa det också. Gurka är godis, men inte fettbildande.

När du tar ut dem på golvet kan du gömma små gurkbitar de får springa runt och leta efter. Paprika är nyttigare, så om de är förtjusta i det så är det ännu bättre. Kanske finns det något annat dina marsvin inte kan motstå?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Wilmazz
0

Som ovan, hoppa över pelletsen, och MASSOR av hö och vatten.

Så bra att du tänker på deras vikt. Ja de kan få problem med fötter och leder, stort hjärta till dig!

Inlägget är redigerat, p g a innehåll helt utanför trådens ämne.

Fridaaaa
1

Ta bort pellets eller minska och ge bara hö, vatten samt c-vitaminrika grönsaker. Motion :) Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
3

C-vitaminrika grönsaker med låg sockerhalt, förutom hö och friskt vatten är bäst.

De ska röra på sig så mycket som möjligt. Motion och sysselsättning får dem att må bra mentalt också.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare