Akut! Toxicos Dosering
Så, Martina ligger håglös i buren och stinker apa ur munnen med fullt utvecklad toxicos. Jag vet att chanserna att rädda henne är minimala men vi kör!
Ringer vet som säger att hon ska ha kortison, detta har jag hemma. Vet är osäker på dosering och ber mig ringa Fågelkliniken och rådfråga om detta.
Jag ringer Fågelkliniken och förklarar att min hona har toxicos och min vet hänvisade mig att rådfråga om kortisondosering. Sköterskan ganska spydigt frågar mig hur jag nu kan vara så säker på att hon har toxicos. Det spelar ingen roll, jag vet att hon har toxicos, och nu dör hon. Jag vill veta hur mycket och hur ofta hon ska ha kortison. Nej, detta får jag inte veta. Det kan de inte ge ut på telefon, utan vill att jag kommer in för en hälsoundersökning - hon kan ju behöva vätska. Jag är välkommen. I morgon!
För det första lever hon nog inte ens i morgon, och för det andra bor jag i ett helt annat landskap, och för det tredje har jag redan hennes enda chans att räddas HEMMA.
VET någon vilken dosering som gäller? En halv betalpred, en fjärdedel? Hur ofta? Det är bråttom, och jag tror inte hon kan räddas ändå, men ska hon räddas är det nu som gäller!
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men har du testat ringa runt till fler ställen? Någon veterinärklinik i Sverige borde ju veta?
Hittade den här tråden till dig annars, hoppas det kan hjälpa dig lite: http://marsvinssnack.egetforum.se/ge-kortison-sjalv-t5093.html
Nu är jag inte helt säker, men svarar ändå. Jag har klarat toxande honor mha kortison, men det var många år sedan nu. Jag har för mig att det var en halv tablett (vet inte om de finns i olika styrkor?) och att man sen inte ska sluta tvärt utan trappa ner över några dagar.
Och sen tvångsmata, tvångsmata, tvångsmata…. Är det den honan som födde nu? Min erfarenhet är att det är lättare att klara dem när ungarna väl är ute, så länge de inte har någon kvar i magen förstås…

Åh :-( Jag har tyvärr inte någon dosering, men prova att ringa någon uppfödare kanske? Eller ring tillbaka till din veterinär och berätta vad du fick för svar - han kan kanske ringa till Fågelkliniken (eller någon annan bra marsvinsveteri är) och rådfråga. Det har min veterinär gjort utan problem när det behövts. Tyvärr så är många veterinärer inte så hjälpsamma via telefon. När vår hund Albin var sjuk i somras fick han smärtstillande med sig hem, uppdraget i sprutor. Han fick med sig nio sprutor men behövde bara tre-fyra stycken. En månad senare blev han dålig och vi sökte veterinär här i Ängelholm (kunde inte ta oss till Helsingborg den dagen) men den veterinären kunde inte fixa det. Ringde ordinarie veterinären för att få veta om det smärtstillande fortfarande var hållbart efter att ha varit uppdraget i cirka en månad men det kunde de inte svara på för de kunde inte rekommendera att vi skulle ge honom det utan att ha besökt dem… Trots att vi försökte få dem att inse att vi förstod det och bara behövde få veta om medicinen var hållbar fortfarande så fick vi inget svar… Är så förbannad på det fortfarande! :-@ Håller tummarna att du får hjälp och att det går bra för honan!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag har ringt en tredje veterinär men även där behövde jag åka in. Denna ligger i andra sidan landet så det går inte det heller. Att det ska vara så svårt. :(
Det är honan som födde natten till igår. Hon har varit mycket låg sen hon födde, ligger i hörnan där hon födde och vill ingenting. Detta är en hona som har ett lite tråkigt temperament, nyfiken och härlig men mycket stissig och springig när man söker fysisk kontakt. Nu flyttar hon sig inte när man klappar eller lyfter upp.
Jag har matat henne sedan igår, och hon åt glatt när jag matade men ingenting i buren. Idag låtsas hon tugga stödmatningen men spottar ut den. Jag tror inte jag kan rädda henne, men jag har ju chansen och jag vill att vi försöker. Men det ska ju ske nu i så fall, inte i morgon.
Jag har klämt igenom henne väldigt ordentligt och jag kan inte känna något hårt i magen. Ungarna var ju rätt stora, omkring 80 gram, så jag måste väl kunna känna att där finns något, om en unge skulle ligga kvar..?
Jag har också förstått att doseringen ska ske under ett tag. 6-7 dagar om jag förstått det rätt. En del skriver att de gett en fjärdedels tablett, en del att de gett en halv. Och även att det ska trappas ner dag för dag, men det är ju svårt när man inte vet vid vilken dosering man ska starta.
Om du har läst 1/4 och 1/2 så starta med 1/2. Man ger en chockdos till att börja med och trappar sen ner.
Vad har du matat med?
Jag har gett henne en halv tablett nu, men vet inte hur mycket hon fick i sig och hur mycket hon vägrade svälja. Först spottade hon ut allt, men när jag reste hennes huvud upp och höll hennes mun stängd mellan gångerna verkade hon svälja ner det mesta.
Hon har matats med CC, vilket hon inte fått i sig mycket av, och morotspure vilket hon igår åt glatt av men inte idag. Just nu står hövatten och drar i kylen.
CC är jättebra för att hålla igång magen, men just nu behöver hon också snabb energi för att vända. Fortimel eller druvsocker i vatten t.ex.
Har du läst den här artikeln?
http://marsvinshjalpen.se/index.php/1380614
Där finns en del bra tips. Vet inte hur van du är vid att tvångsmata marsvin.
#7 tack, det var nyttig information på den länken. Jag ska iväg en snabbis om en stund och tar apoteket samtidigt.
Tack för all hjälp. Jag hoppas hon repar sig, Vikten är än så länge fin, nästan ett kilo, och jag vet inte om jag inbillar mig men hon luktar inte lika starkt i munnen som innan idag.
Jag håller tummarna för henne <3
Håller tummar, tår och tassar för henne! ❤️
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh vad det är frustrerande att mata en gris som inte vill äta. Jag sliter mitt hår över allt som rinner utanför. Lägger jag droppvis i munnen samlar hon det tills det rinner över. Något måste väl hamna i magen i alla fall… :(
Har du ingen liten spruta så du kan spruta ned i halsen? En sådan av plast? :o
#13 Jo då, men hon ska svälja det också. Det är en så liten mängd hon faktiskt får ner i magen… :/
#14 Okej, hoppas det går bra för er :o
Usch vad jobbigt för dig. Hennes mormor dog i toxicos och även där ville vet bara hjälpa mig om jag kom in med henne men det skulle ha varit en säker död att åka iväg med henne ansåg jag så jag fösökte hjälpa henne men det gick tyvärr inte.
Jag håller tummarna för henne, honorna i den släkten är väldigt tuffa så det kanske kan hjälpa henne.
Jag hade en hona som för ett tag sedan hade diarre och behövde stöd/tvångsmatas. Hon ville inte alls äta så jag var rätt "hårdhänt" mot henne, vinklade hennes huvud uppåt tills hon svalde - lite i taget såklart. Nu kanske det är precis så du gör, men det blir ju verkligen tvångsmatning som gäller när de absolut inte vill ha.
Hoppas att det vänder för er och att Martina klarar sig.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag oxå, så de värker ❤️
Om man stoppar ner en spruta i halsen på dom brukar ju sväljreflexerna starta automatiskt. Jag skulle göra som #17 säger också, vara lite hårdhänt för att få henne att svälja. Håller tummen!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Marsvin har längre munnar än man tror, man vill in där de har kindtänderna. Om man sprutar in maten där långt in i munnen så brukar de tugga och svälja, även om en viss del förstås hamnar utanför också. Man kan hjälpa till och få dem att svälja genom att stryka dem på halsen.
Om de inte är mycket, mycket svaga och har tappat sväljreflexen, då brukar de vara kört, tyvärr.
Åh jag håller tummarna TS! Skickar styrka.
Genom att ändra taktik och bli aggressiv med sprutan har hon nu fått ner 2 ml utan en enda droppe utanför. Jag har matat henne snett in mot kinden, och inte ner i halsen, men genom att sakta droppa det rakt ner i halsen med huvudet fasthållet hade hon inget val än att svälja. Doften är fortfarande väldigt mild från munnen, bara lite unken och inte alls starkt acetondoftande som innan. Jag griper säkert efter halmstrån men hoppet är ju det sista som lämnar en.
Tack för ert stöd och hjälp, men tyvärr gick det inte. Martina la sig på en mysmatta för en stund sedan, och följde med sina bebisar över regnbågsbron.
Att förlora ungar i dräktighetskomplikationer är vidrigt.
Att förlora en mamma i dräktighetskomplikationer har inga ord.
Att tillåta sig själv att sörja, utan att anklaga sig själv för att ha orsakat detta när man valde att para henne, är svårt.
Flyg älskling flyg, du är fri. ♥
🌺
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Rip
Kram _Charlie
❤️
_Charlie… du kunde faktiskt inte veta att detta skulle hända. Anklaga inte dejsjälv! Beröm istället dejsjälv för att du är en engagerad, rådig & bra marsvinsägare på alla sätt & vis. Dessutom en stor djurvän 🌺
Vila i frid små grisarna
Vad synd, det är inte ditt fel. Sånt händer.
Du är jätteduktig på det du gör, hon har det säkert bra med singa ungar, hon ville nog inte koma ifrån de om du skulle sälja de 🌺
R.I.P ❤️
Bra kämpat gumman
Åh fina martina! Och fina ungar!
Du gjorde det du kunde! Så starkt av dig! Massor av styrkekramar! 🌺🤗
Checka in @gnagarboden på instagram 
Beklagar verkligen 😕
Sov gott små grisar ❤️
Enjoy life and live the adventure!
😭
Du har rört mig till tårar så många gånger. Så är det nu också.
Du är en kämpe, Charlie. Vet ingen som slitit så med sina marsvin och delat med sig så generöst av marsvinsuppfödningens ljusa och mörka sidor. Du har gjort allt du kunnat för Martina, så grubbla absolut inte över några brister hos dig själv.
Vila ut nu och ta hand om dig själv lite!
Kram från mig
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Usch så sorgligt.
Men du gjorde allt du kunde. Anklaga absolut inte dig själv.
Många kramar till dig!
💔 RIP 🌈