Klippa klorna
Hej mitt marsvin Limo är jätte jobbig att klippa klorna på eftersom att han mer än gärna vill vara med tjejerna som ropar på honom och att ha honom i annat rum hjälper inte heller, då han sprattlar och vill springa i väg. Har ni några bra tips på hur man ska hålla honom för att han inte ska sprattla? Är nämligen rädd att jag ska göra honom illa när han sprattlar. Mina två honor är det inga problem med att klippa klorna men det sättet jag håller dem på funkar inte 😕
Några tips?😎
Detta är mitt nya konto eftersom att mitt gamla "MoaIndra" inte går att logga in på, vet inte varför men det går inte. Testat att trycka på glömt lösen men jaja kan lika gärna göra en ny 🙂
Testat att ha honom i en handduk?
Eller låta någon annan hålla och en klipper? 🙂
Hur gör du nu när du klipper?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar sätta dem i knät hålla kroppen med ena handen och lyfta upp en tass i taget med andra och så får pappa klippa. Men Limo får panik och skriker hoppar sprattlar och springer🤓
Näpp har inte testat att ha honom i handduk, men smart ide det ska jag testa 😃 Tack för svaret!
#2 Aha okej. Jag brukar sätta mina på bordet, ev muta med något om de inte vill sitta still (främst när de är unga) eller så håller min sambo dem 🙂
Ja testa det, värt att testa 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Testa med handuk som Frida skriver! Har han ingen kompis? :) eller bor han med tjejerna (kastrerad?)
Har nyligen bykt en stor bur som jag delat på mitten med högt galler, hanen bor på ena siden och tjejerna på andra siden men troligtvis så kommer jag sätta över en hanbebis (om det blir någon) till hanen. om det inte blir någon hanbebis så får jag lösa det på annat vis. 😉
#5 Jaha, men hur ska du få tag på en Hanbebis då? :)
hanen ska få betäcka mina två honor om det inte blir någon hane får jag försöka köpa någon.
#7 Båda dina honor samtidigt?
Vill bara påpeka att TS frågade om råd gällande kloklippning och inte huruvida marsvinet har kompisar eller om dräktighet.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Trodde att jag skrivit ett inlägg om klorna…Hur som helst har jag dem i knät med deras rygg mot min mage. I bland får dom ett salladsblad som är lätt att tugga i sig i ett svep, då glömmer de fokus på klorna. Jag brukar pilla med klorna varje vecka, vilket gör att de inte bryr sig så mycket till slut. Köpte en ny sax, en liten (För kattklor?) så mycket bättre an den förr som var större och svår att komma i mellan.
Klipper du lite och ofta så slipper du få långa pulpor på marsvinens klor.
Min erfarenhet är det lättare att se över varje vecka än varje månad.
(Blir mer rutin tex varje söndag att kolla klorna)
Lycka till.
Vi brukar också lägga dom uppochner i knät med en bit sallad när vi klipper. Våra marsvin går med på vad som helst för en bit sallad.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"