Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3894 ggr
Magisk
0

Vilka grenar passar?

Mina lurvbollar gnager på deras trähus och jag undrar om jag kan ta in grenar istället så de får gnaga på de istället. Men jag vet inte vilken sort som man absolut inte får ta ifrån och vilka som är bäst.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

CatchFatch
0

Kör på äppelgrenar - alltid ett säkert kort :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Magisk
0

Okej. Skall se om jag hittar några äppelträd häromkring.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Fridaaaa
0

Lönn går med bra. Björk går bra men inte på vintern. I alla fall är det så för kaniner så jag vågar inte chansa till marsvinen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idipidi
1

Asp och rönn också. Men det är inte alltid de är så förtjusta i alla träslag. Det är lite olika.

Binajis
0

Gran och tall brukar också vara uppskattat. De berörs inte av barren överhuvudtaget, de äter, leker och sover på det utan problem :-) En fin grankvist är väldigt vackert i buren också.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Magisk
0

Åh tack för alla tipsen. 😃 Leta fram en kniv eller nåt sånt eller så får jag göra något så hemskt som att bryta av grenarna från trädet.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Binajis
0

#6 Bryt en bit ut på grenen och inte mot stammen så är det lugnt :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Magisk
0

Okej tack. 😃

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

idipidi
1

Jag har aldrig blivit riktigt klok på om terpentinet i barrträd verkligen är vettigt för dem att äta och därför undvikit det.

Återstår att se också om de verkligen slutar gnaga på sina hus. Jag har aldrig lyckats få dem att sluta med det. :)

Och psst.. Man får faktiskt inte bryta kvistar hursomhelst i skogen, om man inte har tillstånd från markägaren. Säkrare då att be någon som har fruktträd om några kvistar.

Magisk
0

Jag vet därför skrev jag "något så hemskt som att bryta" men jag äger ingen såg eller sekatör. Bara några slöa köksknivar.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

idipidi
0

Man får vare sig bryta, klippa eller såga kvistar utan tillstånd.

Binajis
0

#9 Det där fick jag reda på år efter att jag börjat ge barrträd. Jag har aldrig märkt något, min teori är att marsvinen har för kort livslängd, mängden man ger räcker inte för att framkalla cancer. Visst, skulle man ge dom ett träd i veckan, men för att dom ska äta upp det krävs det nog att man varken ger hö eller kraftfoder. Jag ger inte gran på sommarhalvåret men på vintern blir det någon kvist i veckan.

idipidi
0

Ja, jag vet att många ger barrträd och du har säkert en poäng i att det handlar ju om mängd också.  Tror iof inte ens att mina skulle äta det. 😂

Jag tänker också att barrträden ofta får stå ganska orörda i skogen, det är väl mest de riktigt unga plantorna och skotten som djuren äter av.

Binajis
0

Nej, det där kan ju vara väldigt olika… fast hittills har barrträd vunnit över tomat och kiwi i alla fall. Men det är rätt intressant att komma ut till marsvinen dagen efter dom har fått en grankvist - i vissa burar finns inte ett spår. Barr, grenar och stam är borta. I andra burar ser man att någon tagit en tugga och typ "nej tack". Det har dock alltid varit populärt att sova i av någon anledning, det kanske är lite isolerande?

Sant att dom får stå orörda, men det gäller väl lönn och björk med :)

idipidi
0

Nog betar väl älgen björk? Lönn vet jag inte. Det växer inte så mycket Lönn i skogen. Jag har iof aldrig gett mina lönn heller. Mina marsvin har nog aldrig varit så himla förtjusta i kvistar när jag tänker efter.

Binajis
0

Var tvungen att googla, älgen äter faktiskt björk. Det visste jag inte, har aldrig sett älgbetad björk här. Oh well 😊

Alvens
0

Men älgen äter även tall och en =)

idipidi
0

#17 Haha, okej. Även äldre träd och inte bara unga plantor?

mammagrön
0

Rönn luktar väldigt illa enligt mig en rökigt äcklig lukt…undrar om nån betar det??fast löven är kanske goda??? Cigarraskar förr var ofta gjorda av rönn…

Det finns mkt tanniner i ek…tänk på rödvin som ofta är lagrat i ekfat. Hästarna ska helst inte äta ek men dom gör det ändå om dom inte har annat att göra…Tåler marsvinen det??

Äppleträden ska ju ändå klippas nu o fram till mars…så fråga nån som har träd i trädgården. 

Det är ju väldigt lite sav i träden överhuvudtaget nu…men björk blöder om man klipper i det under växtsäsongen och det slutar inte…inte kul att klippa i ett träd som man sen ska sitta under…

Det man absolut måste undvika är taxus/idegran som finns i många trädgårdar och brakved som växer vilt. Båda är giftiga så dom dödar..

Alvens
0

Ja de äter vell mest topparna då de både smakar bäst, är mest näringsrika och lättast att få tag i gissar jag =)

Men vintertid så är nog tall basfödan, men älgen har ju inte alls samma matsmältningssystem som våra grisar. De är ju även idisslare. Så vet inte om det älgen äter ska avgöra vad jag ger mina marsvin =)

Även om även mina har ätit en del ris från skogen de med.

Älgen äter även mycket rönn som sagt.