Kista/Kallhäll?
Jag försökte läsa och förstå gällande utställningarna Kista/Kallhäll..
men jag förstod inte så bra…
Vad är "BIS domare"?
Och "Guide, ost, klippta och grupper"?
Tanken är att ställa ut den ena i rasklass (Abbesiner) och min andra i pet.
Blir det för stressigt för mig och marsvinet att delta både ras och pet klass?
På en stor utställning är det ofta flera domare, men en av dem är den som förutom att döma vad hen nu dömer så dömer hen finalen (BIS, Best in Show). Så BIS-domare är den som har "huvuduppdraget" och de andra domarna är hjälpdomare.
Guide är en klass för raser eller teckningar som inte riktigt är godkända men är under arbete att bli det. Det finns alltså en "standard" men den är inte godkänd än. Ost är en förkortning för ostandardiserade, vilket är raser/färger/teckningar som inte ens har en "första" standard.
Klippta är kort för Klippta långhår. Ska man ställa ut långhår i rasklass måste de ha kvar allt hår och får inte vara klippta eller ha tuggad päls. Vill man dock ställa klippta långhår kan man ställa i just Klippt långhår. För att ett långhårigt marsvin ska kunna vara med där ska pälsen nå ned till plattan. Det är fortfarande registrerade marsvin som ställs men de kan inte få certifikat utan de får i så fall silverkort, och efter tre silverkort kan de bli guldklippt.
Grupper är 2-4 marsvin som är uppfödda av samma uppfödare av samma ras (och är det korthår ska det vara samma färg eller teckning). De bedöms dels själva, men även hur lika varandra de är. Det är alltså något som uppfödare ställer i.
Jag tror inte att det blir för stressigt att ställa både i pet och ras, vill bara poängtera att just den utställningen är på två dagar. Dvs att på lördagen är det dubbel-pet, man kan alltså anmäla så man blir bedömd av två olika domare. På söndagen är det Ras i Kallhäll, som går till på samma sätt, att det är en dubbel och man kan välja att anmäla till bägge eller bara den ena.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Okej, tack :)
Men den på lödagen (Kista?) var bara för ungdom eller är det Kallhäll och kista både lördag och söndag?
#2 Bägge utställningarna är både för ungdomar och vuxna. Däremot har man börjat med petclass ungdom, där alla ungdomar under en viss ålder ställer ut.
På lördagen är det bara pet på Kista-mässan och på söndagen är det bara ras i Kallhäll. Det är alltså ingen utställning i Kallhäll på lördagen och ingen på Kistamässan på söndagen. Bägge utställningarna är för alla smf´s medlemmar :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida