Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 903 ggr
Ellinor_ludde
0

Marsvin! =)

Nu blir jag snart tokig! Jag hade två marsvins hanar när jag var yngre. Men nu har det inte blivit av och intresset för marsvin har kommit igen. Jag är så himla sugen på att skaffa två st honor. Både mamma
och pappa är TOKIGA i marsvin och mamma har haft massor med marsvin förut. Men när jag frågade mamma lät hon glad över att jag ville ha marsvin (eftersom det är hennes favorit djur) men hon lät också som om det blev lite för mkt. Jag har ju 3 möss och en hund. Och det är absolut inte så att jag köper bara för att det är kul och inte tar han om mina djur, tvärtom! Det enda jag gör på fritiden är att vara med mina djur. Men det känns som om jag inte är intresserad av mössen längre. Jag hålle rpå med dom jätte mkt, men det är inte riktigt min grej. Och jag vågar inte säga till mamma att jag vill sälja mössen och köpa marsvin istället. Vad ska jag göra? Kram <3 Ellinor.

P.S Vi har massor av marsvins burar som bara ligger och skräpar.

paronskrutten
0

Läste på din sida att du skaffade en till mus för ca 2 månader sen? Vänta tills mössen har avlidit innan du skaffar marsvin.

Helena

Ellinor_ludde
0

Pressentationern är mkt gammal ^^,
Jag vill inte att du ska tro att jag gör impulsköp, jag älskar alla mina djur så himla mkt och tar hand om dem mkt bra.

Ellinor_ludde
0

+ att den musen dog för en vecka sedan :'(
Och jag köpte inte alls den musen för 2 månader sedan utan för ca ett halvår.

paronskrutten
0

"Mina intressen förutom hundar är då möss,fota
& mycket annat.Jag har 3 möss just nu. De bor
i ett stort terrarium i min stora bokhylla. Där
har dom de bra. De två första mössen är då
bonita & rosita som är syskon som jag fick sam-
tidigt. De är mycket trevliga men bonita är ej så
soccial av sig som rosita är. Nu den 4 juni 07 fick
jag hem min 3 mus som är ljusgrå med vit mage
och är också ganska osoccial som jag då ska arbeta"

Nej, jag tycker inte att du ska skaffa marsvin nu.

Helena

Ellinor_ludde
0

4 juni var det inte, utan 4 maj. Skrev förmodligen fel.

Abico
0

Om du är säker på att du hinner med allt så tycker jag inte det är så mycket att bråka om. Men var helt säker och var ärlig mot dig själv. Klarar du av allt så är det bara till å börja övertyga päronen :P

Hanna 

Ellinor_ludde
0

Ååå :)
Duu har helt rätt.
Jag vill inte låta som en bortskämd unge som får alla djur jag vill ha och sedan låter dem vara. Jag är jätte intresserad av djur och har i hela mitt liv haft olika slags djur.

paronskrutten
0

Har du verkligen tid med hund och allting? Jag tycker att du ska vänta ett tag, möss lever inte så länge, varje individ ska få den tid djuret förtjänar. Du kan ju börja titta på olika uppfödares sidor om vilken ras och färg du vill ha nu.

Helena

paronskrutten
0

Har du verkligen tid med hund och allting? Jag tycker att du ska vänta ett tag, möss lever inte så länge, varje individ ska få den tid djuret förtjänar. Du kan ju börja titta på olika uppfödares sidor om vilken ras och färg du vill ha nu.

Helena

Ellinor_ludde
0

Jo du har helt rätt. Men jag har JÄTTE mkt tid, jag går inte på någonting på fritiden förutom en kväll iveckan jag är på Brukshundklubben. Jag är 100% att jag hinner med allt. Men som du säger så ska jag vänta och leta efter en säriös uppfödning och avvaktar tills julen kommer :)

[MatildaW]
0

Hm, jag har både hund, katt och marsvin, sen rider jag också ganska mycket på min fritid, och har ganska mycket läxor, dock har jag bra mycket tid till alla mina husdjur :)

Ellinor_ludde
0

Precis som jag! :D

[MatildaW]
0

#12. Japp :) och man får mer tid ju mer man planerar dagen ^^

Ellinor_ludde
0

Mmm, men jag rider bara på helgerna eftersom jag har medryttar häst. Och så bara en kväll i veckan är jag på brukshundklubben + att jag bara går i 7, så vi slutar vid 3 tiden varje dag :D

[MatildaW]
0

#14. Jag rider när jag vill :) hästen jag rider är de bara jag som rider, så de är typ som min egna ^^ jag får rida alla dagar i veckan, men brukar nöja mig med 4 dagar ungefär, ibland mer, ibland mindre :) hehe okej, jag ska börja 9an, vi kommer förmodligen gå länge nu än vad vi gjordei 7an och 8an, och i 8an gick vi till tio över fyra :O

Ellinor_ludde
0

#15 Oj, du och jag har något gemensamt, precis samma sak för mig, det är bara jag som riden "min" häst. Jag har tagit hand om honom i snart 7 år nu och precis som du får jag rida hur många ggr jag vill i veckan, men eftersom han står på mitt landställe blir det bara på helgerna :D

[MatildaW]
0

#16. Härligt :D hästen jag har har jag haft i ca 1 år nu :) och åkt dit i snitt 4 ggr i veckan, men det går ändå ihop med marsvinen, för när jag kommer hem får dom vara ute ca en timme, så har dom redan fått grönsaker innan jag åker till stallet, så får dom grönsaker när jag kommer hem, och givetvis pysslar jag med dom i famnen ca 15 minuter var minst :) det går fint ihop, men ibland kan det kännas lite stressigt (bussar att passa, så ska man skära grönsaker när de bara är 3 min kvar tills bussen kommer ^^ ja då får man lite bråttom :P).

Ellinor_ludde
0

Hihi ^^,
Nja, bråttom behöver inte jag ha när jag ska gå och rida, hästarnas hage går runt vår tomt ^^,

[MatildaW]
0

#18. Då har du det enklare än mig ^^ mitt stall liger ca 1 - 2 mil från mig, så jag måste alltid ta bussen, och den går en gång i timmen, missar jag den blir jag jätte sen, vilket jag inte vill xP

Persifone
0

Jag har fem hundar och fyra marsvin, och jag hinner med alla ^^

Bara du själv är beredd på att offra din tid till alla djuren, så är det väll inga problem ^^

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[MatildaW]
0

#20. Precis :D

KvirrZ
0

Tror också att du säkert klarar av det. Jag tycker att du kan köpa marsvin även om du har hund och möss. Jag har 1 katt, 2 marsvin och 2 kaniner+ ev 1 till kanin om 8 veckor och jag har tid för mina djur. Det går nog bra :)

- Mvh Emma

Abico
0

En sak till att tänka på är att även om du har tid för alla djuren nu, kommer du ha det om 7 år också? Jag har hört om marsvin som blivit upp till 13 år. Tänk noga.

Hanna 

idipidi
0

13 år ska man knappast räkna med. Sju år hör inte till vanligheterna men förekommer. åtta år och mer är extremt ovanligt är min erfarenhet.

Det mesta som jag _mer säkerhet_ vet är elva år. men detta var två systrar och de sista fyra åren var de "mer döda än levande". Förutom de två som blev elva är det äldsta säkra som jag vet, åtta år.

Men 5-6 år framåt i tiden ska man ju fundera i alla fall.