Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1042 ggr
Katrin_Sjöhagens
2

Färggenetik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har en fråga till er som är duktiga på färg eftersom det är något som inte stämmer. Igår föddes en helsvart peruanbebis (ensam i kullen). Jag blev förvånad eftersom han var svart vilket, enligt min vetskap, inte borde vara möjligt då mamma (enligt stamtavlan) är choklad och pappan (enligt stamtavlan) är choklad fox (?) Det märkligaste av allt är att mamman har bruna tassar men jag ser inte en tillstymmelse till rubin i ögonen. Pappan har helt klart rubinfärgade ögon men helt svarta trampdynor (både mamma och pappa är peruaner).

Här kommer lite info om föräldrarna från stamtavlan och vad de har bakom sig:

Pappa chocolate fox

Fader: black fox Moder: black/White

Farfar: brindle Farmor: zobel fox

Morfar: black/White Mormor: White/black

Mamma choklad

Fader: black Moder: beige

Farfar: black roan Farmor: golden/White

Morfar: Lilac lilac/ Mormor: saffron

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta eftersom det kan vara bra att reda ut med tanke på framtida avelsplaner.

Lägger med en bild på alla tre.

/Katrin

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

Katrin_Sjöhagens
2

Mamma

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

Katrin_Sjöhagens
2

Pappa

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

Mantissa
0

Tycker spontant inte pappan ser ut som choklad, men det ska bli intressant att höra de mer kunnigas dom :)

godisgrisen
1

Skulle tro att pappa är fel färgbestämd. Han är förmodligen sepia genetiskt svart men blekt av creamfärgen. Eller så är han zobel fox som sin farmor. I båda de fallen borde han kunna ge en svart unge.

Grattis till sötungen!🙂

idipidi
1

Pappan är zobel fox. Jättevanligt att folk tar fel på zobel och choklad.

Katrin_Sjöhagens
0

# 4 och 5 Tack snälla för era svar!

Och även fast lilla Nelson inte blev den färg jag hade tänkt så är han supersöt! 🙂 En stadig bit på 116 g.

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

Eulwen
1

Svarta trampdynor = inte choklad.

[Gladamarsvin]
1

Så söt lilla Nelsson är ❤️

Även mamma och pappa❤️

PiggieVille
1

Förlåt om jag snortråden lite men undrar, om den lilla söta ungen paras med en choklad eller en bärare- kan det då bli choklad ungar eller krävs det två choklader för det? By the way-båda föräldrarna är underbara men mamman…ljuvlig!

Mantissa
0

#9 om jag inte fattat fel så bör det mest sannorlika utfallet bli >50% choklad i parning denna unge+en choklad

Lyan
0

#9 Paras han med en choklad blir det 50%chans på choklad, paras han med en annan bärare så är det 25% chans på choklad

PiggieVille
0

Tack :)