Blommkål?
Kan man ge ett marsvin blommkål har läst att man kan det men vet inte om jag vågar göra detta i gen då jag gav mina det en gång å det ena dog å det anndra fick kolik
vet inte om det a av det eller något annat snälla hjälp mig 
Jag brukar ge Sune lite ibland, men han smakar bara lite och sedan struntar han i det. Tänk på att vänja in det, lite åt gången, så ska det nog gå bra.
Hanna
Okej :/ Det kan inte varit dålig blomkål då? Men när jag tänker på det så tror jag inte det var blomkålens fel, tre dagar efter, det käns lite segt, eller? Marsvin äter ju hela tiden och bajsar precis lika mycket, tror du inte dom borde hunnit både få ut blomkålen och fått i sig något annat dåligt på tre dagar? Mögligt hö kanske?
Hanna
Precis som Abico säger om bajs osv, marsvinen har en kort "näringscykel", ca 2 timmar efter marsvinen ätit något [har jag för mig att det var] bajsar dom ut det. Det är därför dom behöver äta så ofta och har det som en heltids sysselsättning, ett marsvins magsäck är ungefär lika stor som en matsked. Så jag tror nog antingen att det var något annat än blomkålen, eller så var blomkålen RIKTIGT dålig. För mina har fått blomkål förr, men visserligen total ignorerade dom den, men dom har smakat osv, och dom lever fortfarande.
Okej men vet ändå inte om jag vågar ge dom det i gen ändå, men vart kom då koliken i från?
#5. Ingen aning, men om du är osäker och inte vågar ge blomkål till dom, så finns det ju massa andra bra alternativ :) som broccoli, persilja, paprika osv. Men kolik är väl typ gaser och mycket luft i magen och smärta i buken? Marsvin kan lätt få mycket gaser i magen om dom inte vant sig med någon ny grönsak som givits för fort i för stor mängd.
Ja det är det det gäller att dom hella tiden rör på sig tills dom bajsar för mig tog det 4 timmar å ca 6 ml matolja in an magen funka på henne, den andra dog förmdligen av det ast på henne blev det nog tarmvred då deras magar fungerar precis som på en ko eller häst får dom kolik får dom inte ligga stilla, ed dom får aldrig med blomkål, utan får massa annat mumsigt å gott nu i stället, skade min överlevare är ju ett ricktigt matvrak som syns på bilden här. det är hennes kudde när hon sover 
#7. Haha, jaa :) men dom klarar sig bra på andra grönsaker också, så att känna dig tvingad till att ge blomkål behöver du inte göra :) bara att fortsätta som du sa; ge andra mymsiga goda grönsaker ^^
Ja det är ju det , effter att hennes syster dog fick vi ju köpa ett nytt marsvin men nä'r vi kom till öppfödaren blev det intre bara en hona som det va besamt utan det blev en hane med å nu ska han snart bli pappa
, om ca 7 dagar då hon gått 63 dagar men dom kan ju komma senare med, men ingen unge kan ersätta min älskade nehalennia som dog hon va litte speciel då bara jag kunde hanskas med henne, saknar henne så 
Kan förstå att du saknar henne =/ det är svårt när sånt händer. Men sånt är livet, man måste lära sig att gå vidare och lära sig utav sina "misstag" osv. :)
Kul att hon ska få ungar :) hoppas det går bra för henne! :D
Ååh :) va fin hon är! Kommer nog bli jätte fina ungar! :)
Alltså, jag brukar ge mina marsvin vitkål istället. Och det är väll inte farligt hoppas jag ? Jag har hört att det är mycket vitaminer i det ; )
#14 jag vet inte vågar inte ge mina det heller men har mrd hört att det är mycket vitaminer i det men i stället så ger jag dom askorbin syra i vattnet 
Vad fin hon är, hoppas ungarna och mamman klarar sig nu.
#14 - Vitkål är helt OK, i lagoma mängder. Det är typ. kaniner eller något som inte kan äta det (?) och tyvärr har många marsvins ägare fått för sig att det samma gäller marsvin.
Hanna

jag ger mina marsvin blomkål en liten blomma var (blomkål) o ibland får dom en stjälk eller blad vad man nu kallar det för. ;))
Har inte läst ovanstående svar men blomkål är inte giftigt utan man kan ge det men det brukar inte vara så populärt. Däremot är de gröna bladen runt huvudet mer populärt, det kan man gott ge marsvinen :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mina killar gillar det :) iaf min "äldsta" .. tuggar lite, sen låter den vara och tuggar igen :P hehe .. Bladen och stjälken älskar edm :) Så gillar dem det så tycker jag inte där e ngn anledning att inte ge det till dem :) Bara den e färsk och i små mängder till att börja med :)

Mina marsvin får ofta blomkål och de verkligen älskar det, speciellt blasten.
#15 Vitkål är jättebra att ge till marsvin, men som med allting annat måste man vänja dem vid det om de inte är vana. Nästan alla uppfödare har vitkål och morötter som bas för grönsaksgivan.
C-vitamin i vattnet är inte bra och det är nästan helt meningslöst också eftersom C-vitaminet försvinner efter ungefär 1-2 timmar och marsvinen dricker inte så mycket vatten på så kort tid att de kan tillgodose sitt C-vitamin behov med det. Sen är det inte heller bra att de aldrig får rent vatten utan alltid en massa tillsattser.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
jag har en flaska med rent vatten å en imed c vittamin i sen får dom mycket grönsaker å en del frukt

#21 Ok, det var ju bra då:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Mina grisar är mitt allt dom lever inte för mig jag lever för dom *L*
#18 - Jag håller med där, bladen är mer popurlära ^^
Hanna