Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1339 ggr
Hedman
0

lucern ??

Har funderat lite skulle marsvin kunna äta lucern i strå form?
Eller är det för "starkt" för dem ?

Abico
0

Vad är lucern? o.O

Hanna 

Hedman
0

typ hakkat hö fast jag tror att det är lite annt i oxo :P får läsa på innehållet & skriva här:P

idipidi
0

Det kan de absolut. Speciellt om man har ungdjur eller djur i avel.  Vuxna djur som inte går i avel ska man dock inte ge mer än ytterst lite då det innehåller för mycket protein och kalcium. De flesta vanliga pellets är baserade på lucern och det är därför deras näringsinnehåll är fel för vuxna marsvin.

idipidi
0

Det är inte hö=gräs utan just lucern - en ärtväxt.

Hedman
0

Okej :) tack ! Kan det inte vara bra för äldre marsvin som böjar bli gammla?

Abico
0

Okej, tack :) Man lär sig något nytt varje dag ^^

Hanna 

idipidi
0

Nej, jag skulel inte våga ge det tilläkdre djur. Lite extra fett kan de gärna få om de tunnar ur i kroppen, men de behöver inte er protin och kalcium som belastar njurar och urinvägar.

Något som man gärna får ge marsvin i alal åldrar som behöver lite mer fett är vetegroddar (inte groddat vete utan vetegroddar). Det är den fetaste delen i vetekornet som inenhåller mycket e-vitamin bl.a. De kan äta det torrt men man kan också blanda det i kligröt (vetekli + vatten). Vetegroddar hitar man antingen påhäsokosthyllan elelr bland mjöl och gryn i affären.

Hedman
0

okeej men till yngre djur som e lite tunna?

TRASAN
0

okej det var nått nytt för mig tar in all inforation jag har oxå undrat om man kan ge lucern men inte vågat. ;)

svampi
0

Även om man kan ge det så skulle jag nog inte göra det.Det luktar äckligt och är alldeles fuktigt och om jag minns rätt så möglar det lättare än hö.

idipidi
0

#10 Du blandar inte ihop lucern med ensilage nu?

parsley
0

Lusern finns väl att köpa som kraftfoder avsett för bl a hästar på  t ex Granngården?

idipidi
0

Jo, i säckar. Både som hackat strå och som lucern mix som innehåller en del annat också.

parsley
0

Hur mycket ska man ge dem av lucern? Jag köpte hem en säck i går och mina verkar älska det.

parsley
0

putt