Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2053 ggr
bootydweller
0

Långhårig teddy?

Finns det långhåriga teddymarsvin? Vad jag har förstått är det rex som ger alpaca, merino och texel. 

Jag kan ha fel; det kan vara både rex och teddy. 

Jag har dock sett teddyvirvel (vilket skulle kunna vara semilånghår, långhår, eller massa virvlar på en teddy), teddyrex, teddycrested, rexcrested… 

Så går de hand i hand på nåt sätt? Är det svårt att hålla isär rex och teddy? 

Om vi skulle säga att jag har ett marsvin IRL som enligt stamtavlan är 50% teddy och 50% rex, blir det en rexteddy då eller vinner det ena eller det andra anlaget? 
Jag har för mig att rexteddy bara kommer om man t.ex parar teddy+rex och får rex, så parar man den med teddy.. and voilà: rexteddy. Haha, det var nog den dåligaste förklaringen jag läst. 

Jag låter troligen jättedum nu, men bör man göra något text t.ex. som blodprov eller DNA från hår, för att avgöra om det är rex, teddy, rexteddy, eller vad som.

Sandra-B
2

Rex och teddy är (olika) recessiva anlag, vilket innebär att det behövs ett anlag från vardera förälder för att den sträva rex-/teddypälsen ska uppstå. Parar man en rex och en teddy blir avkommorna släthåriga bärare av både rex- och teddyanlag. Parar man i din tur avkomman med en rex (/teddy) blir det (i teorin) 50% rex (/teddy), 50% släthår som är bärare av båda strävhårsanlagen.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

bootydweller
0

Tack så mycket! Merino, texel och alpaca - kommer de av rexgenen?

Finns det över huvudtaget teddy i långhår?

idipidi
1

Merino, texel och alpaca har rexanlaget. Försök har gjorts att avöa fram långhåriga teddy, men det funkade inte lika bra.

busKotten
0

vad är ch teddy då? (I min okunniga värld om långhårsmarsvin trodde jag det var ett långhårigt teddymarsvin? :)

godisgrisen
2

ch terddy är ytterligare ett strävhårigt anlag liksom lunkarya och skinnylakeland. Stävårsanlag är hyfsat vanliga och kan ganska lätt dyka upp som nya mutationer på marsvin och även andra arter som katter mm. 

Jag fick till min förvåning en strävhårig unge i en nonself magpiekull för ett antal år sedan. Bara nonselfar i hennes stam men förfäderna var engelska importer som jag inte visste så mycke om. Då antog jag och andra jag rådgjorde med att hon troligen var rex eller möjligen teddy. Ganska nyligen fick jag dock veta att strävhåriga ungar rätt ofta dykt upp i de magpielinjerna i England och att det troligen var en egen liten strävhårsmutation som pluppat upp på pajsarna där. Rätt kul men jag ville ju ha släthår så Hinkepunk såldes till kel.

Lyan
0

#3 Vad var det som gjorde att långhårsteddy inte funkade så bra?

bootydweller
0

Det verkade vara ganska bra frågor trots allt. Skulle också vilja veta mer om det #3 frågade. Tack på förhand. 😊

idipidi
1

Det var länge sedan jag pratade med någon som försökt. Exakt vad som inte blev bra med de långhåriga teddysarna minns jag inte, men jag tror att man inte lyckades få dem så lockiga som man ville och med den längd som man ville på kroppen.

Som jag förstår det skiljer sig teddypäls en aning från rexpäls. Rexpäls är krusigare och borde väl därför passa bättre att göra lockiga långhår med. Man har dock gjort lockiga långhår av ett tredje anlag, med stor framgång, i vissa länder. Rexoida anlag är inte speciellt ovanliga. Även CH-teddy är ju som sagt ett eget anlag.