Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 518 ggr
Josse49
1

Mina hanar bråkar?

Hej. Jag har två hanar i samma bur. Den stora mörkgråa är enligt förra ägaren ca 7månader. Och den lilla vit/gråa köpte jag förra veckan som kompis, eftersom jag inte tyckte att den stora skulle gå ensam. Problemet är att dem håller på o små bråkar flera gånger om dagen. Den lilla har fått ett mindre bett i örat, annars har dem inte skadat sig. När dem bråkar så börjar det oftast med att den stora jagar runt den lilla och sen när den lilla stannar så börjar den stora rida på den lilla. Den lilla säger ifrån ibland genom att visa tänderna och resa sig lite. Men detta gör dem bara ibland, och ibland kan dem tom. ligga och mysa och stryka sig mot varan o kurra precis som att dem uppvaktar varandra. När dem håller på som värst så brukar dem hacka tänder som varning. Betyder detta att dem fortfarande gör upp rang eller trivs dem inte tillsammans? Kan det vara så att dem har för lite utrymme? Jag vill inte att dem ska skada varandra! Tacksam för lite hjälp!

Mari
0

Hur stor bur har du till dem?

När jag hade två bröder tillsammans hade jag en 120cm bur om jag inte minns helt fel, de bråkade ganska intensivt i perioder men om jag möblerade om och satte in mat på flera ställen, pinnar att gnaga på osv så aktiverades dem av det istället för att lägga energi på varandra. 

Om jag minns rätt så var det när de var under året som de höll på som värst med sin kraftmätning, så det kanske är som så att de håller på att göra upp.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Frida B
0

Dom håller på att göra upp om rangen, ingen fara. Någonting de flesta hanar gör :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Josse49
0

Jag har en bur som är 100cm lång och 50cm djup. Okej jag ska testa lägga in mer pinnar mat osv. :) okej tack för ett bra svar Mari! Okej, vilken tur! Hur länge brukar det hålla på? :) tack för ditt svar MelvinMimmiLufsen!

Frida B
0

#3 mina höll på ganska länge. Var värst i blrjan (när de var runt året), och höll på ett tag. Men ju mindre bur, dessto mer kommer dom hålla på. Tycker di det är jobbigt så byt till en större bur, kan hjälpa lite :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Josse49
0

Okej vad bra, tack så hemskt mycket för bra svar! :) jag ska ge det lite tid. Hjälper det inte så köper jag en större bur! :)