Blod i rumpan
Jag fick se att Benjamin hade lite, lite blod vid bröstvårtorna(vet ej om det kallas så) och ner på benen. Det var inte så mycket men endå. Jag började undersöka efter något sår men hitta inget Så då kollade jag rumpan. Toppsen som jag försiktigt körde ner blev helt blodig och bajsig. Han var även lite bajsig runt rumpan. Lite kladdigt var det men inte mycket. Är det någon som vet vad det beror på? Det är väl inget farligt?
Jag skulle bli jätte orolig om grisarna här hemma började blöda från rumpan. Jag tycker du ska ringa veterinären om det här, det är inte bra att dom blöder. Enda gången dom ska göra det är när honan får ungar. Ring vetten! Det kan vara någon invärtes skada.
Hanna

Jag fick nu se att blodet ser ut att komma från urinvägerna. Det måste ha runnit ned i rumpan. Jag anntar att det beror på urinvägsinfektion eller urinsten. Nu får jag dåligt samvete, för någon timme sidan fick han persilja och vitkål. jag vet att persilja har hög kalciumhalt och vitkål har väl också ganska hög(rätta mig om jag har fel). Problemmet är att veterinären här har inte öppet på helgen, kan han vänta tills på måndag eller är det akut. Finns det några klara symtomer på urinvägsinfektion eller urinsten mer än blod i urin? Finns det något jag kan göra hemma nu på en gång?
I så fall brukar de gnälla rejält när de kissar. De blöder ju inte utan att det gör ont.
Tranbärsjuice har ibland bra effekt på urinvägsinfektion och i vissa fall även på stenar faktiskt! Det ska inte vara tranbärsdricka från mataffären utan sån man hittar på hälsokosten som inte är utspädd och blandad med socker och annat.

Han gnäller inte alls. Hade honom brevid mig nys på en filt och den var nerkissad så det borde jag märkt. Kan det va ett sår på penisen. Det såg ut som om han hade en liten reva men det var inte blod i den nu i alla fall. Nu har han inte blött på ett tag fast det är rött ytterst på penisen. Jag är riktigt ordentligt orolig för honom han är ju bara 3 månader och 3 veckor.
#3 Hur ger man tranbärsjuicen på bästa sätt? Ska det sprutas in i munnen eller ska han äta det själv eller vad är bäst.
Du kan ju doppa fingret i den eller ha en liten pipett och försiktigt trycka vid mungipan så att han får slicka i sig.
Helena
Om han inte gnäller verkar det väldigt osannolikt med urinvägsinfektion. Så unga djur får i princip inte stenar heller. Ett litet sår är mer troligt. Är penisen "indragen" som den ska vara och så? Ibland kan hanar få ett spån eller skräp som gör att den fastnar "utfälld" (
) och då kan de ju göra illa sig.

Han har haft spån där förut som jag har plockat bort, men inte vad jag har märkt de senaste dagarna, men jag har ju inte kollat de så ofta om jag ska va ärlig. Men som sagt han har haft det ett flertag gånger förut så det är ju inte omöjligt att han har haft det när jag inte kollat också. Den är iallafall indragen nu och varje gång jag kollat, både ikväll och tidigare. För ett par dagar sedan så såg jag att han hade något som såg ut som en liten mask som hängde ut därifrån som jag försiktigt tog bort. Ungefär som en såndär springmask som barn får såg den ut, helmysko. Eftersom det verkar minska med blod så kan ju det vara troligt med ett sår. Finns det något jag bör göra då eller läker det själv?

Jag tycker också att penisen ser lite annorlunda ut än de andras nu när jag har jämfört. Den ser liksom lite irriterad ut.