Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 799 ggr
[jejjas]
0

Blanda

Jag har en coronet hona som jag parat med en merino hane har kollat i papprena på dom å dom har flera olika raser backom sig båda två bla shelti å texel hur stor procent är det att det blir av olika raser på kullen med tanke på at det är 4 olika raser?

Abico
0

Jag skulle säga att det kan bli lite hur som helst, men jag har för mig att någon av långhårsraserna är dominant (kommer inte ihåg vilket…) och isf. kan det ju hända att alla blir av samma ras. Men jag tycker du ska fråga Ida (idipidi) hon har bra koll på det här med långhårsavel.

Hanna 

[jejjas]
0

Tack har kastat i väh ett mejl till henne nu så nu väntar jag spänt på svar Skrattande

TRASAN
0

oj det hade varit jätteintressant och få veta hur det blir. ;)

idipidi
0

Om du skriver vad de bådas föräldrar har för raser kan jag säga exakt vilken chans det är att du får vad. Men du har störst chans på coronet samt merino om honan är lockbärare. Dessutom liten chans på sheltie och texel. Peruan och alpaca kan du inte få.

[jejjas]
0

Pappan har :shelte coronet texelperuan men den ligger långt backmorfars far.

mamman har :  merino och texel

idipidi
0

men alltså..

Pappans föräldrar är sheltie och coronet?

Mammans föräldrar är merino och texel? Det kan inte stämma… Mamman kan inte ha två lockiga föräldrar…

Vad som ligger bakom spelar mindre roll, det intressanta är vad deras föräldrar är för raser.

Var kommer de ifrån förresten?

[jejjas]
0

honans mamma är coronet å pappan är merino

hanens mamma är Coronet å pappan är sheltie

[jejjas]
0

marsvinen är från en öppfödare i uddevalla

idipidi
0

OK.. lika stor chans på coronet som merino då. Du kan inte veta säkert om din hona bär på sheltieanlag (hanen gör det). I så fall är det en liten chans på sheltie och texel.

Så om honan bär på sheltieanlag är det 3/8 chans på coronet, 3/8 chans på merino, 1/8 chans på texel och 1/8 chans på sheltie.

Om honan inte bär på sheltieanlag är det 50/50 chans på coronet och merino.

[jejjas]
0

honan har shelte väldigt lång bak men det kanske inte har någon betydelse?

idipidi
0

Liten, men du kan fortfarande inte _veta_ att hon bär på texel förrän hon lämnat sheltie/texel unge.

Blir lite nyfiken. Texel/merino är ju inte så vanligt.. är föräldrarna utställda? Är det nån reggad uppfödare? Jag känner inte till någon uppfödare i Uddevalla och jag har rätt bra koll på sveriges texlar och merinos. ;) Vad är det för stam o.s.v.?

[jejjas]
0

Annette som jag kopte dom av är med SMF å hon har sjäv fött upp Rufus han är regga med

Isadora har inte annete självfött upp uttan jenny bäcker i trollhättan men antar att annette har köpt in henne å även hon är reggad i smf

Har papper på båda två

idipidi
0

Ok.. men från oregistrerade uppfödningar menar jag. Eller är de reggade med uppfödarnamn?

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nä uppfödar namn fins det inet på  paprena men skikar bild så får du kolla då jag är trög Skrattande

Hanens papper först

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

honans papper

Stormviskaren
0

honan har någon som hetet Jenny reggat och inte anette men hanen har Anette reggat. men ingen av dem är reggad uppfödare..