Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1459 ggr
MikaelaH
0

Äta marsvin!

Idag så såg jag en sida på internet med bilden på grillade marsvin!

Alltså jag nästan börgade grina=(Gråter

[Emma_93]
0

näää ucsh hur kan man göra så jag blir så arg på dom som gör sådär mot små söta marsvin!!!

Abico
0

Det är ju inte värre än att äta kor, hästar, kalvar, grisar eller kycklingar. Det är ju inte våra tam marsvin som äts direkt utan vilda marsvin i sydamerika eller djur som blir uppfödda för köttet. Det är liksom så livet är…

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Jag håller med! Jag blev grymt chockad när jag hörde det. en kille i skolan har en mamma som kommer från Sydamerika, och när hon fick reda på att jag hade marsvin började hon berätta i detalj hur dom gör när dom grillar dom och så >:( Dom springer till och med lösa i ett rum! Sen när nån beställer det så bara går dom in och tar ett. Det kan ju inte heller finnas så mycket att äta på dem… Så jag tycker att det är lite onödigt :(

Sotis
0

Usch vad hemskt=,(

jojo96
0

Den här har varit uppe förut…finns en jättelång tråd!

Det är ju som sagt inte värre än att äta nåt annat slags djur….

Chippers
0

Japp, detta har varit uppe förut, jag tycker det är hemskt. :-(

dreamiz
0

Själv är jag vegetarian o äter inget kött alls…

#3 De marsvin som är "köttdjur" är större än våra. Våra cuy kommer därifrån tex.

Thea-Cazzy
0

#7 Ja, det sa hon, och sen hade dom en extra tå ^^

dreamiz
0

#8 En del cuy har extra tår. Jag har två cuy hemma o de har 5 eller 6 tår på alla tassar så de har flera extra tår. Men en del har normalt antal, det varierar.

Tillägg till mitt egna inlägg: alla marsvin kommer ju därifrån men våra "vanliga" marsvin är ju länge sen de kom hit, medan våra cuy är nyare o har mer av utseende o sättet som "köttmarsvinen" i sydamerika.

TRASAN
0

den sidan har jag oxå sett. det är grymt. Gråter

idipidi
0

#9 Det där är bara nästan sant. Det är inte ursprungligt att marsvinen var så stora utan de har avlats fram, framför allt under 60-70 talet, för att vara bra köttmarsvin - jämför våra broilerkycklingar. Allt enligt marsvinsböcker från 70-talet. Tydligen var det något statligt, man ville att befolkningen skulle få det bättre och startade avelsprogram för att de skulle få mer kött på sina djur.

Våra marsvin kommer också från Sydamerika men togs till Europa för betydligt längre tid sen än så.

dreamiz
0

#11 Jag menade att alla vår marsvin härstammar från sydamerika från början.

idipidi
0

Ok. :) Det verkar dock vara en vanlig uppfattning att cuy är mer "ursprungliga" än vanliga marsvin.

Sunmaid
0

För oss är det kanske ofartbart, men i andra länder är dom bara mat, dom äter ju hundar och andra djur. Men usch, inte fattar jag hur dom kan det! Ledsen

idipidi
0

Och jag förstår fortfarande inte hur man kan äta djur överhuvudtaget om man tycker att det är så hemskt att man äter marsvin. Det tycker jag är ofattbart…

Chippers
0

Jag tycker att det är mer hemskt att äta marsvin, hund eller andra djur som jag har till sällskap, faktiskt. Men jag äter inget kött, men skulle aldrig kunna äta ngt av de djurarter jag har, det går inte! Isåfall hellre annat djur.. men eg inget alls.