Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1225 ggr
marsisen
1

Ruttnar/insekter??

Hej, vi hade tänkt bygga en STOR bur till våra marsvin.😊

Då hade vi tänkt att bygga den i trä, sen lägga över en vaxduk på insidan av buren. Och när vi ska göra rent den så tar vi av vaxduken och gör rent den och sätter på den igen.

Men nu vill våran mamma inte det, hon är rädd att det kommer insekter.

Vet någon om det kommer insekter?

Tacksam för svar🙂

animal power <3

Hanna
0

Vad skulle det vara för insekter? Jag vill nog påstå att det är en minimal risk för det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

emmaaslund
0

Att ta av vaxduken för att göra rent den låter som väldigt mycket jobb. Vid rengöring av buren rekommenderar jag att städa ur allt underlag och sen skura med grönsåpa och vatten, sedan torka av :) För att fästa vaxduken brukar man använda sig av tejp, silikon eller häftklamrar och då blir det oerhört mycket jobb för lite städning om man ska ta bort duken varje gång :) 

Insekter eller kryp behöver man inte oroa sig för så länge man håller buren städad. Träet kommer inte heller ruttna, det är därför man har vaxduk eller våtrumsmatta :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

marsisen
0

#1 Jag vet inte riktigt vad för insekter det skulle kunna vara, tack för svar ;)

#2 Menade såklart att ta bort underlaget och sen tvätta av den😃 Vet du vilken av vaxduk eller våtrumsmatta som är bäst?

animal power <3

Svarttusch
0

#3 Skillnaden mellan vaxduk och plastmatta är mest en hållbarhetsfråga. Men då din mamma oroar sig för röta, insekter och liknande skulle du ju kunna föreslå våtrums/plastmatta. Det ska ju hålla en mindre evighet jämfört med vaxduk som kan behöva bytas.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

wingren
0

Jag tror det var _Charlie som hade problem med någon typ av flugor (bananflugor?) i hennes skåpburar. Du kanske kan hitta något via sökfunktionen? :p Jag har en bokhyllebur med en våtrumsmatta i och haft den i 1½ år. Varken känt någon lukt eller sett några tecken på insekter/larver eller annat omysigt. Den är även målad utvändigt med fasadfärg vilket jag tycker (verkar som iaf) skyddar träet lite.

Hus kan ju stå ute i hundra år utan att insekter bygger bo i dem ;) Och det finns massvis med folk både här och på andra sidor med egenbyggda burar så tror det ska mycket till för att det ska hända något olyckligt. Mycket fukt och ingen lack/färg kan ju göra att det börjar ruttna men marsvinen ska ju vara inne så inge problem ;)

marsisen
0

#4 Tack för svar:) Tror nog att det blir en våtrumsmatta pg.a att vaxdukar och våtrumsmattor är rätt så dyra.

#5 Vad bra då:) Tror nog att det var planerat att vi skulle måla in buren med något så att buren så småningom ska hålla bättre.

Tack för alla svar:) Vi kommer göra ett nytt inlägg när buren är klar, ifall någon skulle vilja se den:)

animal power <3

wingren
0

Klart vi vill se! ;D

millib
0

Jag hade problem under den varmaste perioden på sommaren med flugor, då köpte jag billigt spån av sågen som inte orkade suga upp och det blev fuktigt och varmt och massor av flugor, jätteäckligt! Men jag köpte nytt spån från granngården och då blev det bra.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

marsisen
0

Vilken tur att allt gick bra:)

Vi köper inget spån, men våran pappa är snickare så vi får stora säckar med fluffigt hyvelspån :') Nästan så man kunde sälja lite sån😃

animal power <3

millib
0

Det var ju från sågen/brädgården jag köpte och det var jättemjukt men dålig uppsugningsförmåga tyvärr. Fick köpa nått stallpulver för att sanera bort innan jag bytte spån.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/