Nybörjare.
Nu till våren ska jag skaffa mina allra första marsvin någonsin och det känns så kul. Jag kan knappt vänta! Bur har jag fått färdigt fixat så nu är det bara att hitta nån som har marsvin då, bor i Finland och i österbotten är det inte så vanligt med marsvin så har redan börjat annonsera om marsvin.
Denna sida är helt fantastisk. jag har suttit halva dagen och läst en massa intressanta Artiklar och inlägg här. Denna sida har man verkligen nytta av. :)
Nu till lite frågor :
Är det nån speciell ras som är bra för de som är "nybörjare" med marsvin ?
får marsvin lätt sjukdomar ?
Jag hörde nyss från en att marsvin inte är lika trvliga djur som kaniner då de ofta är elaka och argsinta mot varandra ? Stämmer det påståendet ? (Personen ifråga har sina marsvin tillsammans med kaniner)
Nja jag tycker inte det finns någon direkt nybörjarras. Mycket beror på om man vill ha mycket pälsvård eller inte och så.
Nja jag upplever inte det som att de får det.
Jag har både kaniner och marsvin och upplever dem som lika trevliga fast på olika sätt 🙂
Marsvin ska ju bo tillsammans, nej de är inte argsinta mot varandra, bara om de verkligen inte trivs tillsammans.
Inte bra att ha kaniner och marsvin tillsammans :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En annan fråga : Stämmer det att kaniner blir mer tama än marsvin ?
#2 Skulle säga att det beror på individer och hur mycket man pysslar med dem 🙂
Personen ifråga tror jag inte vet så mycket om marsvin, så sa att jag ska komma och titta på hennes marsvin och se då hur det känns. Hon sa jag skulle få dem. Tydligen hade de lite svårt att få sålt nån av sina djur. De hade tio kaniner och tre marsvin. Jag tror inte de var i samma bur men kanske det är så att marsvinen har det lite för trång tillsammans med kaninerna ?
#4 Är det honor eller hanar? Alltså marsvinen?
För hanar går sällan mer än två tillsammans, honor däremot brukar man kunna ha betydligt fler tillsammans.
Kaniner bär också på en bakterier som kan göra marsvin sjuka.
De äter inte helt samma kost: Marsvin ska till exempel ha c-vitaminrika grönsaker dagligen.
det är två kasterade hanar och en hona som går tillsammans.
Hon sa också att jag kan para honan som är två år som aldrig fått ungar men sa att jag läst att det är nog inte något man ska göra då bäckenet kan ha växt ihop ? Inte är jag väl helt ut och cyklar då ? :)
Jag ska åka iväg och titta på dem imorgon. De hade tio kaniner och nån ville de väl få bort så jag ska ta mig en funderare. Kanske marsvinen skulle få det bättre hos mig och med denna sida och råd så kanske det skulle bli bättre för dem, mittiallt är de väldigt stressade av deras miljö ?
#6 OK… Hmm ja även fast hanarna är kastrerade är det ändå risk att ha två med en hona, de kan ändå börja slåss och så om honan, då den driften sällan brukar försvinna från hanar trots kastrering. Ibland fungerar det, ibland inte.
Nej det växer inte ihop så tidigt, brukar inte vara några problem att ta kull vid 2 års ålder, även fast hon inte haft ungar innan. Men som nybörjare rekommenderar jag inte att börja med avel, och är bra att veta lite om marsvinets bakgrund också innan man parar, så att honan inte bär på satin (googla på satinsjukan så får du upp ang satin, lyans-marsvin´s sida om du googlar står det bland annat bra).
Ja låter som att de skulle få det bättre hos dig, vet inte hur miljön och så är såklart, hur hon sköter dem överlag men bättre att de inte är med kaninerna ja.
Tänk på att ha stor bra bur med till tre marsvin. Vet inte hur måtten ser ut i Finland men hade inte haft under 0,9-1kvm till tre marsvin 🙂
Man ska inte para ett marsvin vid 2 års ålder som aldrig fått en kull stämmer, men det har inget med bäckenbenet att göra. Håller med Frida att man som nybörjare inte ska ta kull bara för att man vill, det finns så himla många risker med marsvinsavel. Speciellt för äldre marsvin.
Det där med att kaniner är snällare/tamare stämmer inte alls, har aldrig träffat ett bitskt eller elakt marsvin, men har träffat en del "elaka" kaniner… Men marsvin brukar vara skyggare.
Det finns väl ingen direkt nybörjarras, men långhåriga marsvin kräver ju mer pälsvård än korthåriga och skinny marsvin kräver hudvård.
Det beror på marsvinet, situationen och släktet. Finns det mycket cancer bak i ledet ökar risken för cancer, är marsvinet bland många djur ökar risken för Ringorm osv.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 Man kan visst det para en 2årig hona som inte fått kull innan 🙂 Dock brukar man rekommendera att göra det innan dess.
#9 kan kan man alltid, men riskerna ökar väldigt mycket. Men om man tänker så kan man låta en 5 årig hona få sin första kull. Men det är inte att rekommendera.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#10 Stor skillnad på en 2åring och en 5åring.
Riskerna ökar inte så mycket mellan 1-2 års ålder. Däremot är det alltid såklart ökade risker när de blir äldre som med alla andra djur.
#11 det är skillnad på 8 månader och två år, jo. Inte lika stor som 2 och 5, men ändå en stor skillnad. Vilket medför större risker.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#12 Många rekommenderar att para mellan 7/8-18 månaders ålder.
Betydligt större risk vid 5 års ålder än 2 års ålder.
Jag skulle dock aldrig para första gången efter 2 års ålder.
Hon som hade dem så verkade inte alls tycka om dem, sa att de skriker ofta. Verkade minsann som hon tröttnat rejält så ska ta mig en titt på dem idag tror jag. De hade också 10 (!) kaniner så hon ville gärna jag skulle ta nån av dem också. HUH! :P
#13 har då aldrig hört någon säga 18 månader, utan bara sagt att hon ska vara under ett år. #14 oj, tur att du kunde ta dom då!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Om jag får ge dig ett råd så tycker jag att du ska ta hand om en hane/kastrat och honan i så fall. Då har du alla chanser i världen att få två marsvin som trivs ihop och kan få en lycklig start på ditt marsvinsägande. Ta inte en kanin om du inte har gott om plats och kan ha dem var för sig, dvs i olika burar. Samma sak med marsvinshanarna. Om du tar båda tycker jag att du ska planera för att ha två burar. Och då måste du skaffa ett marsvin till som sällskap till den hane som annars blir ensam. Att ha två hanar och en hona ihop leder nästan alltid till bråk och då förstår jag att den tidigare ägaren tycker att de är jobbiga. Ta en hona och en hane och ta väl hand om dem så kommer du se hur mysiga marsvin kan vara!
#15 Flertalet jag har sett som gjort det.
Det är en myt att det måste ske innan 1 års ålder.
#17 det med bäckenet är en myt, men det är rekommendationer med att inte få första kullen innan 1 års ålder. Stor skillnad.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#18 Rekommendationerna är lite olika 7/8-18 månaders ålder är det allt fler som rekommenderar, på ett ungefär, många som tar efter 1 års ålder med nuförtiden utan några problem. Så är ingen fara att ta upp till två års ålder heller, om honan är i bra form, hull osv 🙂
Jag vet skillnaden mellan rekommendation och myt 😉
Ekar det i tråden…? 😃
#20 😃
Men kommer nog isåfall ta alla tre, herregud kan ju inte lämna en hane ensam där kvar med alla kaninerna, det vore ju minsann olyckligt om han fick stanna kvar där ensam i fördärvet. :P
Men håller med om att det kanske inte kommer funka med två hanar och en hona.. Men kanske om jag skulle få fixat en hona till då så skulle de ha varsin att mysa med ? Kan det funka ?
Och självklar sak att kaninerna ska vara i skild bur om jag tar nån av dem. Hon ville så gärna bli av med flertalet djur om hon vet de kommer till bra hem.
Men ska se idag hur det ser ut. Jag ska ta med kameran, hoppas bara batteriena håller då det är ganska kallt väder utomhus.
#22 Ja fast ha varsin bur i så fall: hona+hane i var bur 🙂
Självklart vill man hjälpa om det behövs, men ta inte på dig för mycket på samma gång bara, vet att det lätt kan bli så annars. Lycka till!
Har hon marsvinen ute?!
jag skulle föreslå rex eller teddy för det är en snäll och lugn ras som även är bra i utställningar om man han intresse för det :)
själv har jah en rex och en nonself
#24 beteende brukar inte rasbundet ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu har jag varit och tittat och marsvinen var jättefina! De var inomhus, men utomhus på sommaren med de tio kaninerna.
Jag beslöt att ta alla tre! till synes så verkade det inte vara problem, men buren var på golvet och det var lite mörkt så såg inte så bra. Dock höll buren inte måtten.
Ägaren som hade dem så var faktiskt superallergisk för dem, hennes näsa rann bara efter fem mniuter o hon sa hon brukar få feber om hon har dem i famnen för länge.
Beslöt att ta alla tre eftersom de varit tillsammans såhär nu i två år. Och då också har mamman och pappan som dog för ett år sen varit i samma bur också.
Så nu till våren då det blir varmare tider så blir jag altså med marsvin. :)
Vad spännande! Du får berätta mer sen, TS!
Det är 2 kastrerade hanar och en hona. De är alla svarta med lite vita eller bruna hår i. De är ca. 2 år gamla alla tre och syskon.
Flickan är släthårig med stora fina runda ögon och lite vitt på nosen. Hon heter Emma.
Ena pojken har virvlar, han heter Sonic och den andra har mjuk och ganska lång päls, och han heter Ristar. :)
Det är barnen i familjen som döpt dem och tror minsann de får ha samma namn. :)
Spännande! Du kan ju alltid testa att ha dem tillsammans men hela tiden vara beredd på att du kan behöva två burar och ett marsvin till (alternativt lämna bort en hane - men det blir kanske svårast?). Jag läste din tråd om bur också och det är sant som de säger att 40 cm på bredden blir väldigt smalt. Hoppas du hittar en bra lösning! Och fortsätt att läsa och fråga här så kommer du lära dig massor!
Vilken sötnos!