Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1591 ggr
jossan...
1

Infekterad talgkörtel!?

Mitt marsvin har en väldigt "aktiv" talgkörtel, och idag när jag skulle rengöra så insåg jag att jag har rengjort för långt upp hela tiden och nu är den gulgrå och "klumpig". 

Ska snart gå till veterinären men innan dess så undrar jag om jag kan göra något, kommer man få någon salva? Jag har absolut ingen aning om detta så snälla hjälp mig.

Gud vad bra jag stavar…

Maelis
0

Jag är dålig på talgkörtlar, men har läst här att folk använder diskmedel som får sitta en liten stund innan det tvättas bort. Nån som har gjort det kan väl berätta mer?

jossan...
0

ja det vet jag,, men jag tror man bör undvika det om den är infekterad?

Gud vad bra jag stavar…

idipidi
1

Vad är det som får dig att tro att den är infekterad? Gult var? Är det som en böld?

Maelis
0

Ja, diskmedel i något infekterat ska man så klart undvika. Jag tappade bort rubriken efter att ha läst svaret. Bra att ni sa till!

jossan...
0

Jo jag tror att den är infekterad eller något liknande eftersom att den är som en gul sårskorpa men ändå inte, först trodde jag att det var smuts men sen när jag skulle ta bort smutset så började det blöda.

Gud vad bra jag stavar…

jossan...
0

nån som har haft detta problem och vet hur man bör göra?

Gud vad bra jag stavar…

emmaaslund
2

Det är svårt att veta huruvida det är någon infektion eller inte utan att ha sett. Men det jag skulle tippa på är att körteln bara varit/är himla smutsig. Jag tycker du ska bada hela marsvinet och gnugga extra bak på körteln med milt schampo och lite diskmedel. Låt det sitta i någon minut, gnugga lite mer och skölj sen av. Om rumpan är ren så ser du lättare om där skulle vara något sår eller annan tokighet. 

Det tycker jag känns som en bra början :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

dumlekola
2

Ta rumsvarm mat/olivolja (den ni har hemma till matlagning går bra) och massera körteln försiktigt tills talget lossnar, ta olja flera gånger så det inte känns torrt när du masserar. För att få bort oljan ur pälsen efter så kan man tvätta med handdiskmedel två, tre gånger och skölja noga.

jossan...
0

ok tack så himla mycket, Ska göra det imorgon för jag är så himla trött idag..

Gud vad bra jag stavar…