Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1377 ggr
__Prenses
0

Virka och Sticka

Är det någon som vet om det GÅR att ha stickade och virkade tillbehör åt marsvin ? Tänker på puffar, tunnlar, myspåsar os.v. ?

Fridaaaa
0

Nja är inte att rekommendera då man bör ha fleece till marsvin, alltså material som inte trådar sig 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
0

Har sett alltför många marsvin, kaniner och andra smådjur som brutit klor och satt trådar i halsen för att våga mig på något sånt :(

__Prenses
0

Voi äsch.. jag som tänkt ut så bra idéer… typiskt…. :( :(

jagga-ewe
0

Asså, visst borde man kunna klippa fleecetyget i remsor och virka/sticka av det? Blir ju rätt grovt "garn" men kan nog bli snyggt. Borde ju kunna vara ett sätt att upcykla utslitna/urvuxna fleecetröjor etc…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Praefatio
0

#4 Problemet är fortfarande att det är lätt att fastna med sin lilla tass eller sitt ben i mellanrummen, få panik och bryta något. Möjligen om man använder jättestickor, breda remsor och stickar jättejättehårt… Men då blir grejerna å andra sidan hårda och stela.

jagga-ewe
0

#5 Smalare stickor o breda remsor blir hårdare än jättestickor isf. ;) Men visst, jag är med på hur du menar. Antar man får sticka/virka stommen och sedan göra ett innerfoder av helt fleecetyg, om det ska vara en tunnel tex. 

Satt just och funderade på hur man kan göra en fleecetunnel, vad som krävs för att den ska hålla rörformen. Man borde ju kunna göra ringar av stålband som man sätter tyg runt, men en virkad stomme kanske kan funka lika bra…

Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#6 Vaddera kanterna så brukar det hålla sig uppe ganska bra 🙂
Och många marsvin kryper in där ändå och myser i till exempel myspåsar 😃

Praefatio
0

#6 Haha, det har du ju rätt i! Visst minskar risken för skador markant med fleece"foder" på t.ex tunnel, men som sagt, jag skulle personligen inte våga. Har sett så många djur i svår smärta pga att vi människor velat ha det på ett visst sätt :/ För mig är det inte värt risken. Stålband fungerar kanon! Det har jag använt. Man får ha minst tre, dvs minst en i mitten av tunneln.

jagga-ewe
0

#7 Hur vadderar du kanterna? Bara rulla fleecetyget så det blir tjockare i ändarna? Det vore ju en enkel lösning! Men är det okej med tunnlar som "slokar" på mitten?

Vad bör det vara för inner-diameter för att en tunnel ska vara lagom till ett vuxet marsvin? Mäta omkretsen på Buffes bredaste del och räkna, är det det som gäller?

Vi har en massa fleecetyger liggande, tänkte att Stortroll kanske kunde sy nåt Buffe-mys av dem. Vore bra med leksaker att ha vid golvtiden, får inte plats så mycket i hans bur.

#8 Problemet med stålband är att de kostar pengar. Centimeterbreda bomullsband att virka av har jag i kopiösa mängder liggandes, kom över billigt på en loppis för flera år sen. Men det är nog bättre att bara virka väskor av dem ändå, ska inte riskera att skada lille Buffis.

Fleece är ju smidigt när man slipper sicksacka o ha sig oxo, bara att klippa o sy. Sånt klarar till o med jag! :D

Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#9 Syr inte själv 🙂 Men köpt från _charlie och är någon fyllning av något slag, vågar inte svara på vad det är.

marsisen
0

Det kan ju vara lätt att de fastnar med klorna med stickat/virkat

animal power <3