Slappt marsvin
Hämtade i söndags hem en ny liten marsvinskille på tre månader till min tvååriga herre. Han äter som han ska, och verkar hyfsat pigg ändå, jag vet ju inte än hur han brukar vara. När jag håller honom är han dock helt slö. Och då menar jag SLÖ. I kroppen alltså. Vissa stunder orkar han knappt hålla upp huvudet, utan lägger sig ner…Tassarna är slappa och han gör inget motstånd alls, när jag klappar, håller eller plockar upp honom. Det känns som att något är fel. Någon som har en idé om vad det kan vara?
Tänkte ringa uppfödaren imorgon och höra vad hon säger om han inte piggnat till innan dess. Han har ju blivit piggare dag för dag, för stunden rusar han runt i höet och det knapras för fullt! Men när jag plockade upp honom innan- helt slö. Kan han vara sjuk på något vis tro? Inget av mina tidigare marsvin har betett sig såhär, det hade känts mer naturligt om han varit lite skraj åtminstone!
Det låter inte alls bra.. Åkte han långväga? Även om han inte gjort det kan omställningen blivit för mycket för honom. Du skriver att an blivit bättre under dagen, hur beter han sig nu? Äter han eller ligger han bara helt loj?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#1 Nja, jag bor kanske 20 min från uppfödaren. Just nu ligger han ner. Han verkar dock inte helt förslappad, utan reagerar när jag kommer nära buren! Och nyss satt han och åt hö utan problem.
Kan det vara så att han blev så skärrad av flytten att han blev "paralyserad" liksom? Mina tidigare marsvin har alltid varit spända i kroppen och rusat iväg från mig i buren när de varit nya dock, vilket känns som ett mer normalt beteende jämfört med detta?
Vad är det för ras på marsvinet? Vissa sorter är "slappare" än andra. Min ch-teddy var så där, som en saccosäck i famnen typ. 🙂
#3 Han är en teddy! Jag har aldrig haft en "renrasig" teddy innan, så jag har inget att jämföra med, men visst skulle det kunna vara så… Gjorde ditt marsvin motstånd alls, typ när du lyfte honom ur buren, pillade med tassar osv? Det enda som skiljer det här pyret från ett gosedjur är att han andas, typ. 😐
För övrigt dricker han ur vattenflaskan för första gången nu… verkar ju vara ett gott tecken! 🙂
Han gillade inte att bli upplockad, då sprattlade han. Men väl uppe var han som en nallebjörn typ!
Om han äter, dricker och lever runt i buren så skulle inte jag vara orolig.
Jag har en liknande gris här hemma. Fyller snart 5 och är helt lealös som en trasdocka när man tar i henne.. avslappnad helt enkelt har jag kommit fram till :) Mår bra förövrigt och är jättepigg i buren.
Åh, skönt att höra, då är jag nog lite nojig bara… Jag var så beredd på att få hem en skärrad liten pojke att hans avslappnade sätt kändes onormalt. 😐
Tack för all hjälp, nu känner jag mig lugn igen…! 😃
Håll koll på hans vikt. Är det något galet så är det där du kommer att märka det.