Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 821 ggr
noisette
0

Skabb & epelepsi

Hej

Ett av vara marsvin har blivit sjukt, han kliar sig och har epeleptiska anfall, äter bra men tappar vikt … bara 6 mander gammal och allvarligt talat vet jag inte vad jag ska göra med honom har köpt droppar i djuraffären men verkar inte funka. Veterinären är ett alternativ men ett dyrt sadant (bor i Frankrike). Nagra goda rad?

Evelina!
2

Jag skulle tagit den till veterinär. Dyrt kanske, men å andra sidan är det ens skyldighet om ens djur blir sjukt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
3

En marsvinskunnig veterinär. Receptfritt hjälper inte mot marsvinsskabb.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nightmares
3

Selamectin (Stronghold/Revolution) eller Ivermectin (Ivomec) är det som fungerar mot skabb. I Sverige kräver båda recept. Rekommenderar ett veterinärbesök snarast!

Meddela säljaren också om veterinären konstaterar skabb.

Maelis
0

Ska alla ts marsvin behandlas då? Så är det väl?

Fridaaaa
0

#5 Ja alla marsvinen ska behandlas 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bohan85
5

Epileptiska anfallen kan orsakas skabben och han måste ha hjälp snarast!!! Skabb är dödligt om det inte behandla.

CepeSnuffe
0

Har varit med om exakt samma sak med vår hane Ron. Han kliade sig som satan och fick anfall. Han var i exakt samma ålder och tappade i vikt. Vi behandlade honom med hästpasta. Extreeeemt lite dock. Toppen på en tändsticka, en droppe ungefär. Jättelite! Vi behandlade honom och alla andra marsvin två gånger med visst mellanrum. Burarna fick också dem saneras två gånger i samband med behandlingen. Kommer tyvärr inte ihåg vad sjukdomen heter men jag vet att det är små djur som gräver gångar i huden vilket är otroligt smärtsamt för marsvinet och orsakar smärtanfallen. Efter behandlingen blev han mycket snabbt frisk, ökade i vikt och blev ett friskt och lyckligt marsvin (: Hoppas detta hjälper. Sök lite mer på internet så hoppas jag du hittar namnet på sjukdomen, mer fakta och kanske andra sätt att åtgärda dden på. Detta var vad vi gjorde och det funkade iallafall. (: Lycka till!

noisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack alla för svar! Jag tog med honom till veterinär och det är mycket bättre! Varannan dag far han ett bad ocksa :-) I morse upptäckte jag dock att han har som en "hinna" pa ett av sina ögon, betyder det att han har starr eller vad? :-) Ska plocka me gräs salänge!!