Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1858 ggr
Abico
0

Klippte i pulpan...

Ett par av Sunes klor har sett för bedrövliga ut länge. Men jag har inte vågat klippa till dom så att dom blev bra igen. Idag gjorde jag det, så jag klippte som vanligt och sedan tog jag en liten bit till framtill toppen av pulpan, nu ser klorna mycket bättre ut, det blödde lite från alla, men det gick över på någon sekund. Men ena klon blöder fortfarande (klippte dom för 5 min sedan) inte mycket men lite åt gången, jag har suttit med en papperstuss emot det, men det blir snarare värre. Jag vågar inte släppa ner honom i buren sålänge det blöder, så nu sitter han i transportburen på en handduk och käkar gurka. Vad ska jag göra?

Hanna 

idipidi
0

Låt honom sitta där tills det slutar blöda. Det gör det snart. :)

Abico
0

Okej, tack. :) Då tar jag och byter i buren så länge…

Hanna 

Abico
0

Nu har det gått tillbaka. Jag fick panik där ett tag, räknade med lite blod men jag är lite överkänslig så ;P Rusade runt i hela huset och letade efter något blodstoppande, hittade någon ACO vätska som skulle torka ut eksem och sår ? Men vågade inte andvända det eftersom det stod att man inte fick få det i ögonen och Sune både slickar och håller på med klorna ^^

Hanna 

[jejjas]
0

Du kan köpa något som hetter blod stopp i djuraffären har det till både mina marsvin och till katten funkar jätte bra, det är dyrt men värt att lägga ut pengarna på det Skrattande

parsley
0

Det är inte särskilt farligt om man råkar klippa i pulpan när man klipper klorna på marsvin. Fast Sune kanske har en annan uppfattning. :)

Abico
0

#4 - Mja, jag har ingen lust att stödja djuraffären ^^' Finns dte på apoteket också tror du?

#5 - Sune var super lugn XD Han fick en gurka och sedan struntade han i vad jag gjorde. Därimot var jag hyper nervös och satt och mumlade "inte blöda, inte blöda" så det vart han lite irriterad på ^^ Men annars var det mycket värre att få tassarna insmorda i hudsalva än att få "halva" klon avkapad ;P

Hanna 

[jejjas]
0

Det kan finnas men är inte säker annars går det b ra med potatis mjöl med men då får man ju se till att dom inte äter på det villket inte är så lätt att undvika Skrattande

[sweetestperfection]
0

jag har för mig att jag har sett sånt blodstoppande pulver på apoteket :) längesen nu, men jag är nästan helt säker på att det finns där.

det är otäckt när ens djur blöder, och det ser ut att vara så mycket när de knallar runt och blodet sprids ut. usch. hoppas de blev bra till slut iaf :)

TRASAN
0

jag har hört om något man kan sprya på för blodstopp men jag vet inte vad det heter jag har letat o kollat men inget hittat. är det någon som vet vad det finns ? :) jag har aldrig hört talas om det så är det någon som vet kan du väl skriva här är du snäll. :))

Abico
0

#7 - Okej, jag får väl kolla då. Den här gången var det ju inte så farligt, men om man klipper rejält i pulpan någon gång så känns det skönt att ha något hemma att stoppa det med.

#8 - Ja, fy. Det kom nog inte så mycket men ändå lyckades jag få på händerna och handduken jag höll honom i, det såg ut som massor :/

#9 - Det låter ju smart. Men det gäller ju att hitta något som inte är farligt att få i dom små maggarna, det är ju inte bra det heller..

Hanna 

paronskrutten
0

Vet inte om nån har skrivit det innan, men sätt klon på lite potatismjöl (och låt inte marsvinet springa iväg över golvet med blod och potatismjöl smulandes efter sig som McGuiver gjorde)

Helena

Abico
0

#11 - Jo, det är nämnt ^^ Undra jag om vi har potatismjöl hemma :/ Jag får kolla och ösa över lite i en burk att ha här nere vid grisarna.

Hanna 

FeliciaS
0

Oj, potatismjöl har jag aldrig hört att man kan använda, men kan vara värt att prova om det behövs någon gång ;)

Att Sune var så lugn då :) Så fort jag klipper någon millimeter ifrån pulpna tjuter marsvinen och tycker att det har gått lite för långt =P Då kramar jag om de och säger förlåt och råkar jag klippa i pulpan får de alltid lite gått, lite bortskämda kanske :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

TRASAN
0

#10 som sakt jag vet ju inte om det finns jag har bara hört om det. medlet ska vara blodstopp. jag ska höra mig för igen. ;)) jag tyckte det lätt konstigt. ;)

Sandra-B
0

En del veterinärer säljer också "stop bleeding" medel.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

#13 - Han var ju sysselsatt med en stooor gurka som jag tvingade lillasyster att fixa fram när jag klippte för långt på första klon. Lite ryckte han åt sig foten och nafsade mig irriterat i handen när jag satt och velade med ena framtassen ;P

#14 - Okej, men eftersom flera här säger att det är det så litar jag på er ^^

#15 - Grejen är att jag så sällan är hos veterinären och sen är det säkert svindyrt -.-'

Hanna 

annikaL
0

Är det alltså att klippa för långt som hjälper när marsvinen har klor som växer snett? ( undrar eftersom jag har två grisar med klor som inte är så bra).

Hur är det med Sune har han förlåtit dig?Glad

FeliciaS
0

#16 Det kan ju vara bra att ha om det skulle blöda väldigt mycket men är man försiktig och klipper lite åt gången så verkar det inte behövas direkt ;) Jag har inte behövt ha det i mina 7 år med marsvin :D

#17 Nej, du ska inte klippa i pulpan med flit och klippa klon för långt för det gör ju ont på marsvinen. Men klipp ofta och väldigt lite varje gång, precis så att det blir intill men inte i pulpan - det är det bästa :) Böjda klor kan man inte göra så mycket åt.

Mvh Felicia

annikaL
0

#18 det var skönt att höra. Gruvade mig för att behöva göra det.

FeliciaS
0

#19 Okej, vad bra :) Nejdå, det är absolut inget måste.

Mvh Felicia

Abico
0

Men visst är det så att nu borde pulpan dra sig tillbaka, eller är den på samma ställe som förut?

Hanna 

parsley
0

Klorna tenderar att bli krokiga på en del äldre marsvin.

Abico
0

#22 - Jaha, men det hjälper inte alls att klippa till dom då? För nu klippte jag dom kortare så dom är raka, men det hjälper inte då eller?

Hanna 

fredrikaa
0

Jag har klippt vårat marsvin 1 gång i pulpan. hon drog åt sig tassen så började blöda… och sedan började blöda lite från alla klor :S men jag stoppade ner hon i handfatet där fick hon stå ngr min så slutade det att blöda. tack vare vattnet, det var lite kallare än ljumet :) ett tips!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

TRASAN
0

#23 nu har jag letat o frågat det finns inget man kunde spraye så jag tror jag har hört fel kanske. Jag försökte iallafall. hoppas det gick bra. ;))

Stormviskaren
0

jag hade sprayplåster innan från apoteket men införskaffade sedan potatismjöl som fungerar bätter!

Abico
0

#25 - Okej ^^ Mamma sa att vi har potatismjöl hemma så jag tänkte rota fram det någon dag och ha en liten burk på rummet vid marsvinen, så jag är förberedd :P

Hanna 

TRASAN
0

ja det ska jag oxå köpa hem nu om olyckan skulle vara framme. ;))