Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3282 ggr
FeliciaS
0

Burförslag

Jag satt och tänkte och kollade runt lite på webben och ville då skriva den här tråden :) Ett förslag om man vill ha många marsvin, men har lite plats. Något som jag själv skulle kunna tänka mig är att bygga en sådan här "burställning" som jag själv har kommit på (när jag får skaffa fler marsvin dvs. när jag har flyttat hemifrån) :)

Man använder sig av komplementbackar 100*58 cm från IKEA (167 kr/st). Köper man två och sätter ihop kan man få en bur mellan 120-200*58 cm. Vill man ha ca 3 marsvin i varje kan man ju välja att ha 130/140*58 cm. Det går ju även, om man har två marsvin i varje, att ha en komplementback. Jag utgår från 130*58 cm:

Under komplementbackarna kan man ha en träskiva ca 1 cm tjock, 130*58 cm. Har man tre sådana burar kan man ha allt mellan 6-10 marsvin ungefär i hela ställningen, beroende på hur många bottnar man gör och hur stora ;) 

Till själva ställningen behöver man 4 st fyrkantiga trästolpar, kvadratiska med 1 sida ca 5-7 cm långa. Själva stolparna ska vara 136-140 cm. Stolparna ska löpa längs burkantens djup (korta sida) och mellan två stolpar ska det, på kortsidan, sitta lister under där burbottnen ska vara, och på de glidlister i plast som hör med lådan. Dethör även med lock, så när man inte använder lådorna som bur kan man förvara mat och andra marsvinssaker där :D

Jag vet inte hur hög kanten på komplementbackarna är, men är de under 2 cm kan det ju vara bra att ha kycklingnät från bottnensöverkant och upp till nästa burbotten. På framsidan bör det då vara löstagbart upptill (eller nertill) så att man kan vika upp/ner nätet när man tar ut marsvinen. Men jag tror inte man behöver kycklingnät :)

Det blir lätt att städa, bra med plats för marsvinen och fint ;)

Ritning kommer ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Ett litet tillägg: man kan köpa komplementbackarna utan lock o de kostar då 89 kr styck tror jag (under hundralappen i varje fall.)

Abico
0

Oh, vad smart. Jag ska nu värkligen slita hårt för att komma på smarta lösningar som kan funka på mitt rum :) Plexiglas hade ju värkligen varit fint, då ser man in till grisarna, det är snyggt och så. Och om man gör spår på kanterna så man kan lyfta upp glaset så blir det ju lätt att städa också. Grejen är att det inte är så lätt att flytta runt en sån bur, så då får jag ha reserv burar när jag lämnar bort dom när vi åker på semester. Men det är ett annat problem XD

Hanna 

Blondi3
0

Låter helfint :) Du får försöka rita upp det så man ser bild på det .. hihi ;)

FeliciaS
0

#1 Vad bra! :)

#2 Ja, plexiglas är jättefint och smart!

#3 Jadå, det ska jag absolut göra ;) Snarast.

Mvh Felicia

Abico
0

#4 - Visst är det :) Någon som vet om det är väldigt dyrt?

Hanna 

FeliciaS
0

#4 Det är åtminstone billigare än att köpa lika stora burar i zooaffärer :) Dessutom snyggare med med luft emellan och så blir det mer personligt ;) Om man har 3 burbottnar och varje är 130*58 cm, som jag tycker är bra för 3 marsvin, kostar komplimentbackarna utan lock 534 kr (om de kostar 89 kr/st). Jag betalade mer för min 120*60 cm bur som då är mindre och jag tycker passar till två marsvin (699 kr). Virket kostar inte så mycket heller, det behöver ju inte direkt vara finaste träslaget ;)

Dreamiz - hur höga är komplimentbackarna? :)

Mvh Felicia

Abico
0

#6 - Jag syftade på plexiglaset ;P Men nu vet jag hur dyra plastlådorna är också ^^

Hanna 

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jaså… Hrm, frågade morfar (byggförvaltare) när jag skulle bygga buren och han sa … vad det nu var (inte så väldans dyrt iaf) Var har du tänkt att ha plexiglaset?

Här kommer ritningen!

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Värst vad dålig den blev när man laddade upp den här då =S Aja, man ser i alla fall ;)

Mvh Felicia

Abico
0

#8 - Okej. Jag tänkte isf. bara på framsidan. Så jag har tre sidor trä och en plexiglas. Ev. två med plexiglas. Jag har iaf. kommit fram till att jag måste möblera om mitt rum om jag ska få in marsvinsburar här -.-'

Hanna 

Abico
0

Glömde säga det också, snygg ritning!
Jag skulle kunna tänka mig något liknande ^^

Hanna 

FeliciaS
0

#10 Okej ;) Men ska du ha komplimentbackarna så behöver du ha kycklingnät eller något på yttersidan av kortsidan då jag fick veta att de bara var ca 15 cm höga. Och då kan man ju ha plexiglas på framsidan. Men du menar att du ska bygga som en burbotten i trä? :) När jag skulle bygga min bur och ville ha plexiglas frågade jag morfar (f.d byggnadsarbetare) vad det kunde kosta, kommer inte exakt ihåg med det var inte så dyrt faktiskt :)

#11 Tack tack ;) Synd bara att den blev sämre när jag laddade upp den.

Mvh Felicia

Abico
0

#12 - Okej. Jo jag tänkte någon form av träram, så har man vaxduk i botten eller nått. Men jag vet inte riktigt. Jag ska fundera på det ^^

Hanna 

Diana61
0

Tänk även på att vattenflaskan skall fästas någonstans.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Abico
0

#14 - Det hade jag helt glömt bort Generad Går det att borra ett par hål bara eller?

Hanna 

Blondi3
0

Borde gå :) Allt går o lösa .. man får använda sin fantasi ;)

Abico
0

#16 - Jo, fantasin finns där ^^ Snickarkunskaperna är det värre med XD

Hanna 

Abico
0

Jag gjorde om Felicias ritning så den passade mig ^^
Hoppas det var Ok Generad

Tanken är att Plexiglaset ska gå att lyfta bort, så att om man vill så kan man ha marsvinen grejor på ett av planen och sedan när man kommer på att man måste ha fler marsvin så är det bara att stoppa dit plexiglas skivan och, tada!

Hanna 

L8sson
0

så här sej min bur ut de e ju nästan så ni tänker men ni tänke rju större ,, ?? en uppfödare jag könner hon hade sånna här burar fast djupare och längre….

L8sson
0
Abico
0

#19 - Ja, precis :)
Hur gör du när du städar dom?

Hanna 

L8sson
0

jag bara har en spade .. kolla bilden ..

FeliciaS
0

#18 Det var absolut helt Ok :) Smart med upplyftbart plexiglas! Jättesmart och dessutom snyggt! Marsvinen kan ju se ut också, kan ju inte bli bättre! ;) Det är som du säger, bara att borra hål för vattanflaskan :) Har jag gjort med bokhylleburen =P När jag städar min bur använder jag en foderskopa (från Börjes hästsport) som jag köpte för 25 kr. Den rymmer mycket och det tar bara ett par minuter att städa buren :D Skulle tro att den finns på andra hästsportbutiker, nästan säker på Hööks :)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Min mormor och hennes man byggde ett burskåp själva från grunden till mig :) Det var inte spec dyrt och tog bara 3 dagar att bygga 2 :) Dom byggde 1 i inpregnerat trä först men fick sen riva det och bygga ett nytt när jag sa att det inte fick vara inpregnerat :P Det tycker jag är roligast iallafall att få ett personligt som man har ritat upp alldeles själv :)

Ting-e-ling
0

#24…jättesnyggt!Skrattande

Abico
0

#22 - Jaha, vad smart ^^

#23 - Super, jag ska kolla om dom finns på hööks nästa gång jag åker förbi. Synd att jag inte visste att jag skulle kolla efter det när jag var å köpte jodphurs för några dagar sedan :/ Jaja, that´s life.

#24 - Vad fint, och vilken snäll "mormor och hennes man" du har :P

Hanna 

[Liinda]
0

#25 tack så mycket :)

#26  tack :) , ja jag har allt en snäll mormor och hennes man haha :P Hon bygger mycket till mina marsvin hon har byggt utebur också och sen fick jag bygga om i en av deras stallboxar och göra en hinderbana till marsvinen haha så ja min mormor är allt snäll hon :P

Abico
0

#27 - hehe :P Min mormor kommer helst inte för nära "råttorna" -.-' Men lite sallad och grönt brukar hon sponsra med ^^

Hanna 

Abico
0

Jag och mamma har diskuterat buren hur mycket som helst nu ^^ Och kommit fram till att det enklaste och snabbaste är att köpa en färdig "bas" till buren. Vi satsar på Gorm lagringshyllor från Ikea: här
Då blir buren 51cm djup, 127cm bred och 174 hög.
51x127 kan väl inte vara för litet för tre marsvin? :/

Hanna 

idipidi
0

Tänk bara på att innermåtten blir betydligt mindre än yttermåtten. Jag tycker tyvärr att Gorm inte har tillräckligt djurpa hyllplan. Men visst är det smidigt att bygga från stomme…

paronskrutten
0

Kan man inte bygga ihop två? Fast det kanske blir  dyrt?

Helena

Abico
0

#30 - Det är innermåtten som jag skrivit där.
51 cm är väl ganska djupt ändå?

#31 - Hurdå bygga ihop två?

Hanna 

paronskrutten
0

Alltså..hmm, sätta ihop dom, ställa två brevid varandra så att den blir dubbelt så bred,men det kanske inte lönar sig, bara en teori:P

Helena

idipidi
0

#32 Jaha.. det låter jättebra i så fall. har du mätt alltså och räknat med hur det blir när ni sätter väggar och så på den? Eller har du bara kollat på IKEAs hemsida? IKEA brukar ange yttermåtten på den färdiga möbeln.

50 cm är väl helt ok i djup. Mindre än så skulel jag absolut inte vilja ha i alla fall.

Abico
0

#33 - Okej, det kaanske funkar ;P Men det kan ju bli så att man måste in å krypa i buren när man ska fånga vildgrisarna XD

#34 - Nä, jag har inte mätt den lajv ^^ Utan måtten jag skrev, djup och bredd det är hur bred bottnen är nu. Men jag kan ju inte tro att väggarna tar mycket plats liksom…

Hanna 

idipidi
0

Nja, man får väl räkna med 5 cm åtminstone, på bredden. Säger jag som håller på att bygga bur nu och har en bur byggd av  föregångaren till Gorm, som var lite djupare. Det gör den del på bredden. Men ska man bara ha tre marsvin så är det ju okej, om än ingen jättestor bur. Den blir väl ytmässigt mindre än köpeburarna som är 120x60.

Abico
0

#6 - Oj, 5 cm :O Det var en del…
Vi får se hur det blir, jag tror nog att det funkar med tre marsvin..

Hanna 

Verra
0

Alltså, om man har sånna där öppna burar, rymmer inte era marsvin då?
Mina två killar hoppar ur buren på en gång om jag lämnar den öppen, medans jag t.ex. fyller på vatten, även fast buren är högt upp. Säkert en meter iaf..

idipidi
0

Då skulle vi väl inte ha såna burar…? :p