fakta på internet
många nyfikna på marsvin eller i många fall avel, brukar använda sig av internet som sökmotor för att få tag på fakta. ja, självklart är det bra, sålänge informationen man hittar stämmer. i nedanstående länk står det att honan inte får vara äldre än 7 månader när hon paras, hon ska helst vara runt 5 månader. detta baserat på fakta som numera är stämplat myt. faktum är att nästan inga uppfödare avlar alls på sina honor när de ens är runt 7 mån, utan gärna väntar lite längre.
Nu när jag googlade lite random om marsvin och avel så fick jag upp länken som första träff, marsvinssidan.se. ifall andra personer, med avel i tankarna, gör samma, så är det nog bra om de får rätt information ifrån början.
Vad ville jag med denna tråden då? Varför inte kontakta webbmaster direkt? Hittade inga kontaktuppgifter. Så, lite i hopp om att personen som står för marsvinssidan.se finns här inne. Och antingen söker reda på tråden ifall detta med bäckenbenet verkligen var en myt. Eller ifrågasätter i min tråd, och får det bekräftat av fler. Eller kanske att någon här inne vet vem det är som håller i hemsidan, och kan uppdatera personen. så att denne i sin tur kan rätta till det lilla felet. Men som för ett marsvin kan vara livsavgörande.
Hursom menar personen inget illa, det är jag säker på. Men jag tror att det är en sida som många personer läser, och vissa länkar till. Det är viktigt att rätt information kommer ut :)

Marsvinssidan är en utav dom sidor jag läste och scannade på information när jag skulle skaffa våra första fisar för snart tre år sedan, det finns både bra och dåliga flikar på den hemsidan så jag är väldigt glad att jag snubblade över MiF :-)
Puttar upp den här tråden. Lika aktuellt idag…
Alltså jag orkar inte…
Kan någon maila och fråga om den punkten? Jag klarar inte sådant :-(
#6 Jag tvivlar på att de bryr sig… Jag vet att jag mejlat om någon annan sida som haft liknande information och då fått svaret att "Det här är den kompromissen som gjorts, det är inte bra om de är för gamla när de paras". Vilket inte var vad jag sa heller, men det räknas väl inte tydligen…
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#7 Fast så duktiga som de är med allt annat som har med marsvin att göra. Vet att den listan har funnits länge, de kanske helt enkelt inte har tänkt på att ändra den
Fast det var på den här sidan jag försökte få dem att ändra, och den veterinären ska ju också vara duktig med marsvin. Man kan ju självklart försöka ändå :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#9 Och så står det att hanen oftast inte blir könsmogna förrän de är 8-10veckor. Tala om det för dem som parar sina systrar och mödrar vid fyra veckors ålder ><
Väldigt tragiskt att två av Sveriges bästa marsvinsveterinärer anser att honorna ska vara så unga :-( Min hona som sitter med hane nu är 17månader och det blir hennes första kull. Hennes mamma var 26månader när hennes första kull föddes (det tycker jag dock är lite för sent)
#9 Fast där skriver hon ju inte som ett självklart fakta att bäckenet stelnar utan resonerar runt det. Samtidigt rekomenderas det ändå att sätta galet unga honor i avel. Fast jag är inte så förtjust i att rekomendera folk som inte är vana att sätta honor över året i avel heller eftersom riskerna ökar oavsett bäckenet och man måste ha en viss marsvinsvana för att avgöra tillräckligt god hälsa och lagom hull. Åldern för hanarnas könsmognad är däremot mycket olämplig den informationen kan leda till en hel del olyckliga situationer.
Den här bäcknmyten är rätt knäpp och får ibland tråkiga konsekvenser då små marsvinsflickor måste bli mammor innan de vuxit färdigt varken i kroppen eller själen. Samtidigt har den nog hindrat många olkunniga marsvinsägare från att ta kullar innan de läst på ordentligt. Så det är nog lite dubbelt faktiskt.
Hur många är vi inte som stenhårt trott på denna myt i början av vårt marsvinsintresse?😉
Är tacksam över att tråden puttats upp och diskuteras igen. Tycker att det är lika förargligt än eftersom det inte är så många som vet om Mif, inte om man jämför med alla sveriges marsvin. De lånar en bok eller söker på google. Båda alternativen kommer ha samma felaktika information. Men en författare måste ju veta vad den skriver om, och en veterinär kan ju inte ha fel.
Tycker verkligen synd om alla unga honor som paras vid för ung ålder. Vet hur stor magen blir.. hur stora ungarna är…Tittar på mina honor som är +1 år, stora i kropparna och fin i hullet. Bra mammor. Den ena jättehonan var inte alls tjock, max 3 ungar i sig trodde vi. Hon födde 5 levande friska ungar! Och tittar sedan på våra tre små flickor, de är runt 7 månader och de är bara barn… 1/3 så stora som de vuxna över året..
(nedan bild är på vår ena hona som var dryga året vid fototillfället. var superfin i kropp och hull. fick 4 ungar. se så stor hon är runt midjan och hon är alltså fullvuxen)
Nu måste jag gå in o fråga…hoppas ni har tålamod m mig…Nybörjare är jag…Varifrån kommer myten om att bäckenet växer fast? Händer det någon gång?