Problem med höhäck
hejsan!
jag är ny här på forumet o nu ställer jag min första fråga!
det är så att jag o min sambo precis har fått hem en liten marsvinstjej (väntar på en till) o köpte efter rekommendation från uppfödaren en höhäck. Det första hon gjorde när vi släppt henne i buren var att hoppa in i höhäcken. Jag blev lite orolig o tog bort den eftersom vi skulle sova o ville inte att hon skulle fastna under natten. Nu satte jag dit den igen men hon hoppade nästan direkt upp o verkade ha fastnat med huvudet. Jag tog ner den o henne o tog undan höhäcken igen. Är dette verkligen normalt? Jag är rätt att hon fastnar o skadar sig. Vad kan jag göra? Behöver verkligen hjälp från folk med erfarenhet av marsvin o marsvinsungar..Honan är endast 4 veckor.
Man ska inte ha höhäck, det orsakar ryggbesvär . Hade det i början och dom gjorde samma sak som ditt marsvin + man ska minst ha 2 marsvin .
Oj, såg inte "väntar på en till" sorry !
Höhäckar som är på insidan av buren kan orsaka problem . (rätta mig om jag har fel!)

Hej!
Det är mycket farligt med höhäck, så ta bort den helt och ha massa löst hö på botten, Marsvin ska beta på marken, det är onaturligt för dom att sträcka upp huvudet för att äta, munnen sitter på undersidan. Och dessutom (som du kanske märkt?) kan marsvin fastna och skada sig allvarligt i höhäck.
Att uppfödaren rekommenderade det och att ungen den sålde dessutom är 4 veckor, låter enligt mig inte som en seriös uppfödare. Marsvin bör vara minst 5 veckor innan de flyttar. Honor kan gärna stanna hos sin mamma lite längre, 5-7 veckor.

jo, vi väntar ju på en till så självklart ska den ha en kompis! JO, jag tyckte också att 4 veckor lät lite men jag har ju inte haft marsvin förut. Har hört väldigt mkt gott om stället jag köpte henne (fäboden i uppsala) så jag vet inte..
Nää, har tagit ner höhäcken från insidan för gott nu men satte den på utsidan…det verkar hon gilla..men självklart har jag hö på burgolvet också..
Vad tyckte ni om att ha höet i en s.k grönsaksboll? Eller blir det för "jobbigt" för marsvinet att äta då, med tanke på att 80-90 % av maten ska vara hö? Kanske är bättre med bollen till godis/grönsaker o sånt såatt marsvinet får pilla lite o inte bara vräka i sig.
Det är mkt med detdär…men jag vill ju att mina marsvin ska ha det så bra som möjligt.
O en fråga till, hur lång tid tar det att få den tam? Har tagit upp den några gånger men den blir förtfarande lite stressad vid själva "upptagandet". När den väl är uppe är den lugn..
Fäboden är ju en djuraffär. Visserligen föder de upp och visserligen har de bra utbud av prylar och så, men jag vet flera som fått djur med Ohyra därifrån t.ex. Vad det gäller att vilja sälja onödiga saker (höhöck, saltsten etc.) så är de nog tyvärr lika illa som vilken djuraffär som helst.
Absolut inte "grönsaksboll" eller höhäck. Marsvinen ska stimuleras att äta mer hö, inte få det jobbigare för sig. Löst hö i högar på burgolvet är det bästa.

okej, men kan man ha en grönsaksboll att ha godis (frukt o grönsaker) i? eftersom det inte är meningen att dom ska äta mängder av det så är det kanske lite bra att dom får pyssla lite med att få tag i det?
hmm, jag som hört så mkt bra om fäboden…menmne….vår lilla skrutt verkar må bra iaf :P

Bra att du har tagit bort höhäcken och låter tjejen ha hö på golvet ist, detär mycket bättre för henne:-)
Jag tycker absolut att hö ska ges, fglera gånger om dagen, direkt ner på burgolvet så att marsvinen kan bete sig så naturligt som möjligt.
Precis som du säger så ska 80% av marsvines mat bestå av hö.
Grönsaks/höbollar jag jag själv ingen erfarenhet av men en av mina kompisar ha såna (vunnit på utställningar) som hon har hängandes lågt ner i buren med hö i ibland (de har såklart inte bara hö i bollarna). Hennes marsvin uppskattar bollarna och står alltid och drar hö där om det finns nåt i den även om de har hö i buren också så jag tycker det verkar som om marsvinen tycker att de är roliga.
C-vitaminrika grönsaker ska du ge dem dagligen, tex vitkål, paprika, persilja.
Hur länge dröjer det till marsvinet får en kompis?
Har du hus i buren?
Använder du C-vitamintillskott i vattnet/på maten eller saltsten? Ta isf bort det meddetsamma!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

tack för hjälpen!
blev ju skitskraj när det verkade som att hon satt fast i den. NU har jag satt den på utsidan så den täcker sidan där huset e..så om hon sitter på huset (vilket hon alltdi gör) så har hon hö precis framför nosen. Självklart har hon hö på golvet också men hon verkar gilla att sitta på taket. Jag skulle hämta ett till om 1.5 vecka men det visade sig vara en hane… så nu väntar vi på att en dräktig hona ska föda (hon var tjock, så om en eller två veckor max) då kan vi hämta en till när den e 1 månad. det dröjde ju tyvärr lite längre än tänkt men men..
hus har hon inte just nu (har vänt på det såatt ingången är mot väggen. Däremot har hon ett rör som hon brukar ligga o vili i o gömma sig i..det älskar hon. ska sätta dit huset när hon blivit lite mer tam…
O ingen c.vitamin…försöker ge grönsaker med det istället..
Köp en redan lev. klar liten hona hos en reggad uppfödare, gå in på svenskamarsvinsforeningen.se och kolla efter uppfödare lokalt:)
Helena
Att låta henne sitta ensam i sex veckor är inget bra sätt att få henne tam och trygg… Dessutom finns ju inga garantier ens på att det blir en hona i kullen.

fast jag har hört att det är lättare att få henne tam om hon är ensam….då typ hon sig mer till männsikor än om hon hade en marsvinskompis.. uppfödaren rekommenderad det också..hon tyckte absolut inte att vi skulle ta 2 stycken samtidigt..

fast jag har hört att det är lättare att få henne tam om hon är ensam….då typ hon sig mer till männsikor än om hon hade en marsvinskompis.. uppfödaren rekommenderad det också..hon tyckte absolut inte att vi skulle ta 2 stycken samtidigt..
…vilket också bara visar att uppfödaren inte är speciellt kunnig. Det är så man brukade säga på 70-talet och kan läsa i de riktigt gamla böckerna…
Det är stor skillnad på att göra ett ensamt marsvin tamt mot ett marsvin som har sällskap. Om de är två blir de enormt mycket tryggare och vågar mycket mer. Men märker verkligen på dem att de mår bättre. De är verkligen flockdjur så det skriker om det.
Jag som uppfödare skulle aldrig sälja en marsvinsunge som skulle få sitta ensam i flera veckor. Speciellt inte en som bara är fyra veckor gammal… Så små ungar kan helt sluta äta av chocken om det vill sig illa.
Varför inte vända dig till en registrerad uppfödare istället för en djuraffär?
Det stämmer inte, kolla på smf nu
Helena
Om du dessutom köper från en uppfödare som inte har speciellt många marsvin så får du en unge som redan är välhanterad och van vid att bli upplockad.

hon är reg uppfödare tror jag..
Nepp, det är hon inte… Hon har varit, för en herrans massa år sedan, men inte varit aktiv i föreningen eller ställt ut på evigheter.

okej….hemsidan är med andra ord inte så uppdaterad då..
Vilken hemsida? Om du menar fäbodens hemsida så står där inget om att uppfödningen är registrerad, vara att de tar ut extraavgifter för att registrera marsvin i SMF (något en seriös uppfödare aldrig skulle ta ut en avgift för).
Om du menar SMFs hemsida så finns alla skyddade uppfödarnamn med, oavsett om de inte längre är aktiva. Det står också tydligt på hemsidan.

okej, aja,,,,fast för mig spelar de tingen roll om den är reggad eller inte..bara djuret mår bra så..o det verkar hon göra.
Synd bara att du inte fått okej info och speciellt synd om den lilla måste vänta så länge på sällskap.
Det är inte allt för lätt att se hur de mår utan erfarenhet och utan att ha något att jämföda med.

nej, fast jag har ändå stor erfarenhet av djur (hundkennel o egen häst i 11 år) så länge han äter, dricker kissar o bajsar tror ag att hon är okej..
Det du besriver innebär att djuret lever. Det är skillnad på att leva och att må bra och vara trygg.
Om du föder upp hund borde du ju veta att höra med många uppfödare. Kan garantera att inte en enda seriös uppfödare skulle sälja en fyraveckorsunge som får sitta ensam i sex veckor.

Jag tycker du ska köpa en unge snarast, inom en vecka från reggad uppfödare ;) så kommer du märka hur mkt gladare hon blir och får massa glädjeskutt! ;) Låt henne inte vänta på sällskap, det mår hon inte bra av :/

fast det är ju faktikst ett tydligt tecken på att nåt inte är bra om djuret inte äter. oh jag har kollat runt men det finns ingen rex uppfödare häromkring som har nu..
Måste du ha rex?
Helena

eller teddy….skrev fel..
och ja, det är teddy jag ska ha.

Vart bor du?

bålsta….
Ja, om de slutar äta helt är det fara och färde med ett litet marsvin. Då kan de bli dödssjuka på ett dygn. Något man inte tror om man inte sett det själv, speciellt inte om man är van vid större djur som kan matvägra utan att det är någon fara.
Äta mindre än normalt, hur ser man det utan marsvinsvana?
Du har ju Rospiggens i Norrtälje t.ex. och hon har mycket möjligt fler kontakter om du hör av dig. Möjlighet att låna ett äldre djur tillfälligt brukar också gå hos många uppfödare.

okej, tack. är inne o kollar det nu :P
Åh, jag ville ha en liten plutt från rospiggens
Helena

http://www.roslagsvagnar.se/rospiggens_marsvin.htm
Länkar åt dig Ida ;)