Färgkurs
Jag gör lite reklam här också. Tycker att det borde finnas stor intresse för en sån här kurs. Jag har fått det som förslag många gånger. Nu när vi drar tag i det verkaar dock bara några få vara intresserade… Kom igen och anmäl er! :)
Varför anårdnas inte något sådant i närheten här bor i vargön å det är litte långt att åka till sthlm för det 
Föreslå det för din lokalavdelning…
Finns det skinny? Skinnyfärger är svåra^^
Helena
Hur avancerad/enkel är kursen? Är det lite om hur färgerna ärvs osv eller typ bara hur man färgbestämmer dom?
#3 Det beror helt på vad vi får tag på för djur. En eller ett par skinnys är planerat, eventuellt kan det bli fler.
#4 Planen är att det ska vara rätt enkelt men nivån sätts väl lite av deltagarna också. Alltså var intresset finns. Framför allt blir det grunderna i färgbestämning, misstag som ofta görs, tips och tricks vad man kan kolla på och sånt som kan vara bra att veta. Sen blir det egen färgbestämning av de djur som finns på plats och sen får vi se var vi landar helt enkelt.
Det blir ett väldigt bra tillfälle att själv få "klämma och känna" på diverse djur, mestadels rasdjur och på nära håll få se hur färgerna skiljer sig åt mellan färgavlade korthår jämfört med icke-färgavlade lång- och strävhår t.ex. Jag ska försöka skramla så mycket agoutis som möjligt då de brukar vara svårast.
Vissa färger kan inte skiljas åt annat än genom genetiken och inte sällan kan man få en bra ledning genom att kolla i stamtavlor. Sånt kommer kompendiet att beröra, men det kommer inte vara en genetikkurs i första hand utan en färgkurs.
Genetikkurs är så svårt att ha när alla ligger på så olika nivå… Det är ju inget man behandlar på några timmar direkt.

ledsen jag blir det är ju så långt o åka för mig. jag ska försöka höra här nere i skåne om det går att göra en sådan kurs här. hade så gärna velat komma o lära mig det är så svårt o läsa sig till det. jg håller på men det tar tid man har ju inte själv alla färger. 
kjam