Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 678 ggr
Chippers
0

Kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse lämnades Cooper in på roslagstull vett för kastrering, hoppas allt att går som det ska och att han börjar äta efterråt. :-)

[jejjas]
0

Hoppas värkligen att det går bar. har för mig att det är jätte duktiga vet där . men en narkos är alltid riskabel Ledsen men håller tummarna stenhårt

kram jejja

Chippers
0

Tack tackSkrattande Ska åka iväg och hämta hem honom idag runt 15:00 :-)

izze
0

Är inte risken väldigt stor att Marsvin dör vid kastrering eller har jag hört fel ?.

trocadero
0

Ja det viktigaste är ju att han börjar äta nästan direkt så ge honom extra goda saker, om han inte äter så måste du tvångsmata. Det är också stor risk för infektion eller att stygnen går upp så man måste hålla väldigt rent och städa ofta. Hoppas han klarar sej.

Chippers
0

#4 Ja, vetten sa också att han måste stödmatas om han inte börjar äta, då skulle jag köpa någon speciellt mat.

Vad ska man göra ifall stygnen går upp då? Och undviker man infektion om man städar typ varje dag? Har tidningspappar med filt över, är det bra? Vetten sa att jag skulle undvika strö.

Har lagt in hö, sallad, morot, pellets/havre och persika i buren som han får när han kommer hem, men ska jag kanske köpa 1-2 stänger också? Se om han käkar det ;)

Åh, så ska man vänta i 3 veckor (enligt vetten. för att vara på säkra sidan) innan han kan få en hona som kompis ;P Har ni som kastrerat era hanar fått vänta så länge?

Hoppas också att allt ska gå bra, och absolut att han klarar sig! :-)

trocadero
0

Det beror nog på hur många stygn som går upp, det sitter ju två på varje sida. Går bara ett stygn upp så får man kolla så att det ser ut att kunna läka iaf, om inte antar jag att dom får söva och sy om på nytt. Standa så ofta du kan, typ morgon och kväll. Om han inte äter på handukar så är ju det ett bra underlag som suger bra. Annars funkar det bra som du sa. Jag väntade 4 veckor med att sätta in min kastrerade hane då jag hört historier om att dom faktiskt kunnat göra honor dräktiga efter 3 veckor( även om nu kanske risken är liten).

Chippers
0

Okej ;)

Okej, då ska jag nog vänta mellan 3-4 veckor innan han sätts ihop med sin nya burkompis :)

Tack!

Ska fara iväg och hämta Cooper nu ;)

[jejjas]
0

Hur mår cooper nu? klara han sig?

Chippers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Cooper mår väldigt bra! Han åt direkt efter att vi lämnat vetten, vi fick med antibiotika som ska ges en gång per dag i en hel vecka. Sedan ska han bo själv i 3-4 veckor. Om ca 12 dagar ska stygnen tas bort.

;)

paronskrutten
0

Vad bra, men se till att han fortsätter äta

Helena

dreamiz
0

Vad skönt att det gick bra!

Chippers
0

Ja ;) Han äter t.om pellets och allt han får som det stod att marsvin inte brukar göra efter kastrering, att de brukar ha dålig aptit de första 24 timmarna och främst brukar äta hö/grönsaker men han är som vanlig, och inte trött heller, pigg som bara den ;)

idipidi
0

Gu vad skönt. Jag minns när min kompis kastrerade sin jättefina rexhane. Han var bara jätteseg och gick inte att få igång med att ta hur mycket hon än försökte… Det var hemskt…

Chippers
0

Okej, vad tråkigt ;(

TRASAN
0

så kul o fin han var ;))

Blondi3
0

skönt att det gick bra o att han äter :) verkligen en jätte fin herre :D