Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1864 ggr
fxjohnson124sei
1

tänderna och vikt - koppling?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett marsvin som har lite problem med tänderna (se bifogat bilden). Hon väger inte så mycket (750 gr) trots att hon är 4 år (men vi började bara nyligen att väger henne). Är det någon som vet om detta beror på tänderna eller om det är bara att vissa marsvin väger inte så mycket?

Tack, Mvh

FXMJ med tofslan

Svarttusch
0

Det där ser inte så mysigt ut :( Kan mycket väl vara så att det är jobbigt att äta med de där tänderna :( Hur länge har hon haft problem med tänderna?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

EvaLuna
0

Ajaj… ja jag tror oxå att tänderna kan göra att hon har svårt att äta. Kolla med en duktig vet vad som kan göras.

fxjohnson124sei
0

#1 Flera månader faktiskt. Det ska bara ta några veckor för en avbruten tand att växa ut (eller hur?) så vad kan ha hindrat den? Just nu tuggar hon på en ätbar tunnel, och den är rätt hård. Kan detta ha hindrat den avbrutna tanden från att växa ut? Tidigare idag plockade jag upp henne när hon åt ett höstrå. Jag har hört att marsvin med avbrutna tänder bara tuggar på ett och samma höstrå hela tiden, men hon åt minsann upp hela :D

Och de där konsigt vassa tänderna där uppe vet jag inte vad det är. Tänderna ska ju vässas ner av hö och våra grisar har hö dygnet runt. Kan det vara att vi ger dem för mycket grönsaker och godis? Men vår andra gris Vifslan har helt perfekta tänder och är dessutom jätetjock (ca 1100 g). Det kanske är hon som äter Tofslans mat? 

Ett till problem: Det verkar som om hon har börjat tappa päls också, på magen, men vi vet inte säkert om hon alltid har haft det så. Någon som vet om detta har någon koppling till vikten och tänderna?

#2 Vi har faktikt köpt CC åt Tofslan efter rekommendation av en veterinär, men vi kan inte börja andvända det föränn nästa torsdag eftersom vi reser bort imorgon.

bohan85
0

Tappad päls på magen kan vara äggstockscystor.

MrsGoldfire
0

Oj, det ser ut som något inte riktigt är som det ska med den nya tanden eftersom den ser så gul ut. #2 har redan förslag på åtgärd.

TS Du skrev: "Och de där konstigt vassa tänderna där uppe vet jag inte vad det är."

Så blir det förmodligen när det bara finns en tand där nere som möter de där uppe- det blir bara en tand som gnager emot och hamnar förmodligen då i mitten och då filas inte kanterna ner på varje sida.

Läste om CC och att ni skulle resa bort, men kanske det går att ge instruktioner till den som ska vara marsvinsvakt, för det vore nog bra att börja stödmata om hon haft problem med tänderna en så lång tid.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

fxjohnson124sei
0

#4 Tack, jag kollar upp det :)

#5 Tyvärr har vi just varit och lämnat grisarna hos några kompisar, och vi tyckte inte de skulle behöva stödmata, men vi har gett särskilda anvisningar om maten. Men vi kommer börja stödmata direkt när vi kommer tillbaka och förmodligen också gå till veterinär.

Okej, så den gula korta tanden måste växa tillbaka av sig själv eller? Då blir väl den andra tanden rak av sig själv, som ni ser är även den lite sned, och de övre slipas också ner. Men kan man hjälpa henne på traven så att den korta växer tillbaka? Kanske bara ge grönsaker, hö och vatten.

Tack för alla svar! :D

MrsGoldfire
0

TS #6 Ok, då är det så , men det är viktigt att ha kontakt med dem ifall den lilla grisen blir sämre. Bra att ni tänker ett besök hos veterinär när ni kommer hem, skulle tro att tanden som inte vill växa upp kanske istället måste dras ut. Har läst att det finns marsvin som klarar sig alldeles utmärkt med bara 3 tänder.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

fxjohnson124sei
0

#7 Ok, skönt att höra att det finns en lösning! Tack för hjälpen! :D

idipidi
0

Har inte läst hela tråden men jag har haft ett par marsvin som haft liknande. När tanden är sådär gul och har varit det en längre tid så är det tandanlaget som är skadat. Hos mina marsvin har det aldrig vuxit ut någon ny normal tand. Det har vuxit upp en liten sån där gul tand som sen lossnat och sen har det kommit upp en ny likadan. Men de brukar klara sig bra med bara en tand. Det som händer är att tänderna i motsatta käken slits lite annorlunda, som man kan se på din bild. 

Angående vikten så är ju frågan om marsvinet är magert eller bara litet?

fxjohnson124sei
0

#9 Man kan känna hennes ben men hon är rätt liten samtidigt. Är skillnaden då att ett magert marsvin har slutat äta av någon orsak och ett litet marsvin helt enkelt är… litet. Jag tror att hon alltid har varit rätt liten, vi skaffade inte en köksvåg förrän två månader sen, innan dess vägde vi dem med en vanlig våg genom att först väga sig själv och sedan ta marsvinet och väga sig igen (med marsvinet i famnen), och då brukade hon väga max 1 kg. Men den vågen var ju inte så exakt direkt.

Men om tänderna är orsaken till vikten måste de ju växa ut. Vi kan ju inte stömata henne hela livet. :P