Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2407 ggr
Fridaaaa
0

Tappat framtänderna :O

Märkte nyss att Enzo hade problem att ta äpplebiten och när jag kollade, så hade han tappat båda framtänderna, upptill då 😮
Vad kan ha hänt? Gallerbitning han kör med emellanåt?

Vad ska jag göra? 😕 Aldrig varit med om detta tidigare.
De kommer att växa ut igen? Vad kan jag hjälpa honom nu med att ge för att han ska kunna äta ordentligt?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gasoline
0

Trist :-( Följde för ett tag sedan denna tråd där dom tar upp ett liknande problem, där kanske du finner lite bra tips och råd tills vidare :-) http://marsvin.ifokus.se/discussions/52e2e9828e0e7470c4004d90-hjalp?bookmarks-1

Fridaaaa
0

#1 Kollat den tråden innan, men tack ändå 🙂 Var sådär bra med svar där tyvärr (det jag tolkar av det i alla fall).
Se om någon kan ge något svar här.

Ja väldigt tråkigt vet inte vad som hänt 😕

akittehmonster
1

Håller tummarna för dig, framtänderna växer ju ut igen! Lycka till! ❤️

Madde_Warrior
0

har du doseringspruta hemma?

för dem är bra att ha för att ge vatten, man ska kunna göra "hö vatten" också!!

finna på apoteket om du inte redan har det hemma, fick till och med min gratis när jag köpte en att ha hemma för säkerhets skull :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

cinderellaghost
1

Var med om liknande. Såg bara till att han hade mat som var fint hackad och att undertänderna inte växte för mkt. Såg till att han åt det vi hackade och gav honom och inte de andra marsvinet tog det. Sen var det bara att hålla på att hacka hacka tills tänderna var så pass att han kunde själv igen :)

Fridaaaa
0

#4 Läst där också men inget svar ang kost och sånt tyvärr.
Har inte tappat han eller liknande så enda är gallret i såfall. Dock får han aktivering, bra bur, bra  med hö mm som hon rekommenderar i artikeln :S

Fridaaaa
0

#7 Hmm det vet jag inte om jag har kvar, får kolla det, annars får jag inom apoteket imorgon och fixa det. Hövatten har jag testat förr att göra men svårt att ge i spruta tycker jag, blir liksom inte så bra. 
Men kanske får klippa ner hö till honom?
Har CC hemma också.

#6 Ok får köra på det. För han är pigg och så, inte påverkad av det verkar det som, förutom då att han itne kan ta grönsakerna eller äta de som är mer hårda, som till exempel äpple.
Får köra på mycket paprika, blomkålsblad, vitkål och sånt mer mjukt till honom, och hacka ner i mindre bitar.

mammagrön
0

Du får ju belägg för att gallerbitning kan vara orsaken…tror inte du forar fel eller har tappat :S

Jag har läst nånstans att man rekomenderar att man kliper hö i mindre bitar…letar förtvivlat :P

Fridaaaa
0

#9 Nej han får allt foder han behöver och har aldrig tappat honom.
Ja han har ju gallerbitning som ett problem, som går i omgångar, som jag försökt lösa så :/

Ok ja jag får testa det och ge honom, samt mosa/riva/hacka grönsaker och så. Kanske ge lite CC för säkerhets skull?

mammagrön
1

Det är nog det bästa att göra…Du får väl kika om han kan äta hö om det är i mindre bitar…hen har ju inte tappat kindtänderna så är det bara nerdelat så går det kanske???

Har du sett denna länken också? http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d7135f1b9cb46223904de85-tappat-bada-frammtanderna

Fridaaaa
0

#11 Ja det är enbart de två framtänderna upptill.
Nej den tråden har jag nog inte sett, får kolla in där, tack!

mammagrön
0

Lycka till o berätta gärna hur det går..

Alltid lika jobbigt m sjuka o skadade djur :P

Eulwen
3

Dricka kan han väl göra utan framtänder. Klippt hö, rivna grönsaker och gröt. Vänta ut och kolla så de växer problemfritt. Vanligt och ger sällan problem. Är vad jag snappat upp. (Kort svar, skriver på telefon.)

Maelis
1

Du har kanske redan tänkt på det, men väg honom så du ser om han tappar vikt. Så länge han håller vikten behöver du inte oroa dig. Håller tummarna för Enzo!

idipidi
3

För det mesta brukar de klara av att äta hö också. De petar in det i munnen med läpparna och tuggar med kindtänderna. Det som är svårt är att bita av grönsaker, så då får man riva eller dela i bitar.

Fridaaaa
2

Rivde lite paprika och morot igår, det gick bra för honom att äta, hö hade det försvunnit hö i natt men har en skål med klippt hö också för säkerhets skull. Han kunde äta lite havregryn med såg det ut som.
Pigg och alert är han, ser fint ut där tänderna var.

Buspejfli
3

Gallerbitning är ett stereotypiskt beteende och går förhoppningsvis göra något åt, men ibland är det så invant att det aldrig slutar. Oftast beror det på att de är understimulerade eller stressade så det du kan göra för att undvika beteendet i framtiden är att istället för att alltid lägga maten i en skål kanske låta dem leta efter den i buren och se till att de får komma ut och röra på sig dagligen. Du kan även se till att de får mer gnagarmaterial som hö eller pinnar så att de får något annat att gnaga på 🙂

Fridaaaa
1

#18 Skickar dig ett PM ang det 🙂

Fridaaaa
1

Såg han äta lite hö igår, av det oklippta. Han äter bra av riven vitkål, paprika och morot när jag ger det 🙂

Fridaaaa
1

De ser ut att växa på tänderna, han äter som han ska med och är pigg. Oron börjar släppa. Hoppas bara att änderna inte blir snea 😮

marsisen
0

Min kompis marsvin hade en höboll av stål/metall/järn.

Marsvinet fastnade med tänderna i höbollen, jag vet inte hur många tänder hon tappade men veterinären sa till henne att hon skulle hacka maten och mata henne och så.

Och ja de växer ut igen. Men jag har hört att iblande drar veterinären ut alla tänder och låter de växa ut. Kanske för att det kanske gör ont i munnen om marsvinet bara har tänder där nere. Men jag vet inte säkert🙂

animal power <3

Fridaaaa
0

#22 Ja hacka gör jag redan och så 🙂 
Höboll eller höhäck har inga av mina.

Aldrig hört att de skulle dra ut alla tänderna. Tror inte det skulle göra ont att de bara har där nere? Finns de marsvin som får framtänderna bortopererade nämligen.

marsisen
0

Jag vet inte, jag har bara hört det nån gång🙂

animal power <3